Hitta ESP på nätverket utan att veta dess IP

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Hitta ESP på nätverket utan att veta dess IP

Inlägg av Klas-Kenny »

Antagligen mha. Broadcast på MAC-nivå. Alltså att antingen skrivaren gör det med jämna mellanrum så länge den är okonfigurerad, eller att PC'n skickar ut något som skrivaren lyssnar och svarar på.

Enheter måste inte ha IP för att prata med varandra över nätverk, så länge de tillhör samma fysiska nät (i princip är kopplade till samma switch). :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja via TP är det ju inga större konstigheter, men den enda kabel som går till skrivaren är 230V-kabeln, och datorn kan bara kommunicera via kabel till wifi-routern.
Är det möjligt för ett program att fjärraktivera WPS?
johano

Inlägg av johano »

MadModder skrev:Självklart, men nu var det inte det det var frågan om. Normalt sett väljer man på enheten vilket nät man vill ansluta till, och först därefter får enheten ett IP mha DHCP.
Men nu slog jag igång skrivaren, och gjorde inget annat än att starta programmet på datorn, och skrivaren ploppade upp i listan. Programmet kan omöjligen veta IP på skrivaren från början.
Skrivare och andra trådlösa enheter brukar väl komma konfade som en egen accesspunkt från fabrik. Programmet kopplar tillfälligt ner ditt vanliga Wifi och letar sedan i listan
upp det SSID som skrivaren annonserar (som den såklart känner till) och ansluter till skrivaren och konfar den sen. Kanske?

/j
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Klas-Kenny skrev:Antagligen mha. Broadcast på MAC-nivå. Alltså att antingen skrivaren gör det med jämna mellanrum så länge den är okonfigurerad, eller att PC'n skickar ut något som skrivaren lyssnar och svarar på.

Enheter måste inte ha IP för att prata med varandra över nätverk, så länge de tillhör samma fysiska nät (i princip är kopplade till samma switch). :)
Den metoden funkar inte på WIFI. Vilket som alla förstår är ganska bra :oops:

Man kan ej heller aktivera WPA på fjärr, vilket även det är ganska bra :wink:

Metoden som johano beskriver har jag själv sett "skarpt". Sannolikt den du menar Modder.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det är så det funkar om man exempelvis ska ansluta telefonen direkt till skrivaren. Men jag har inget wifi-kort i PCn här. Endast kabel till routern.

Hmm... undrar om jag anslöt telefonen först för att testa det där air print? Minns inte. Det skulle ju förklara en del faktiskt.
Skriv svar