Hitta ESP på nätverket utan att veta dess IP

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Hitta ESP på nätverket utan att veta dess IP

Inlägg av Magnus_K »

Hej!

Jag vill skicka lite data mellan en ESP8266:a och en app.
Appen tänkte jag göra så enkel som möjligt med MIT App Inventor.

När jag kollar runt så är det mesta baserat på att ESP:n har fått ett statiskt IP, eller att appen i alla fall vet vilket IP den har för att kommunikationen ska fungera.
Låt säga att jag tar med min ESP och app till McDonalds och loggar in på deras gratis WiFi, finns det något sätt appen och ESPn kan hitta varandra då?
Kan jag ge ESP:n något slags nätverks-ID som appen frågar efter vid tex en knapptryckning?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Hitta ESP på nätverket utan att veta dess IP

Inlägg av mrfrenzy »

Hos McDonalds kör dom förmodligen en wifi-lösning med isolation, så du kan inte kommunicera direkt med ESP även om du vet IP, allt måste gå genom en server.

Prova nästa gång du är där genom att köra appen "Fing" på din telefon.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Nu var just McDonalds just ett exempel på "gästnätverk", men isolerade nätverk är alltså ett upplägg för att anslutna enheter till nätverket inte ska kunna "sniffa" eller finna varandra?
Förstår absolut att det finns, och varför, hade bara hoppats på att det också fanns någon anammad standard där man via någon slags nyckel, ändå är tillåtet att hitta varanda.

Det finns inte så mycket annat att göra än att använda ESP:n som station alltså? Och ansluta till det nätverket direkt?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

De kan kommunicera indirekt genom att du sätter upp en en fil med publikt känd html-adress på din hemserver som båda kan läsa/skriva.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det blir nog enklare om du förklarar exakt vad din esp och app ska åstadkomma.

För att underlätta diskussionen behöver vi använda samma terminologi:
En "Access point" är förstås en accesspunkt, den är kopplad med kabel (oftast) till internet.
En "Station" är en klient. Den ansluter trådlöst till en "Access point" och får internet därifrån.

Beroende på vad du vill åstadkomma så kan ju ESP vara access point och appen förmedla trafik till internet via 4G. Eller tvärtom.
Eller så har du två stackade ESP, en kopplar som station till McDonalds och en som access point till din telefon (om du saknar simkort).
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

E Kafeman skrev:De kan kommunicera indirekt genom att du sätter upp en en fil med publikt känd html-adress på din hemserver som båda kan läsa/skriva.
Funderade precis på det också.
Att ESPn kan skriva till "min" databas och sen läser appen därifrån. Det är helt klart ett alternativ! :tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

mrfrenzy skrev:Det blir nog enklare om du förklarar exakt vad din esp och app ska åstadkomma.

För att underlätta diskussionen behöver vi använda samma terminologi:
En "Access point" är förstås en accesspunkt, den är kopplad med kabel (oftast) till internet.
En "Station" är en klient. Den ansluter trådlöst till en "Access point" och får internet därifrån.

Beroende på vad du vill åstadkomma så kan ju ESP vara access point och appen förmedla trafik till internet via 4G. Eller tvärtom.
Eller så har du två stackade ESP, en kopplar som station till McDonalds och en som access point till din telefon (om du saknar simkort).
Ber om ursäkt. Det är jag som använder fel ord.
Jag menade att sätta upp ESPn så den inte ens ansluter till något nätverk, utan skapar sitt egna när där jag sen direkt kan ansluta till.

Det enda jag vill göra är att skicka lite data från ESP:n till telefonen, och tänkte att det gick att nyttja det existerande Wifi:t istället för att vara beroende av att vara inom ESP:ns "räckhåll".
Med det menar jag alltså om man är i en väldigt stor lokal som redan har ett stort gästnätverk, då kunde jag ansluta med ESP:n i ena änden och telefonen i andra, och dom "hittar" fortfarande varandra.
Elman

Inlägg av Elman »

Öppna en vpn tunnel från gratis wifi och mot en virtuellt nät hemma samt samma med appen som ansluter till samma virtuella nät hemma .

Jag kör 2 olika vpn hemma i min router en zyxel usg40 olika användarnamn ger till olika nät

Nät 1 mitt egna som kommer åt fysiska datorer i huset 192.168.1.xx och ethernet portarna i switchen

Nät2 vpn surfnät bara för routa om trafiken om man är på språng. Mest SVT play, mm om man är på hotell.mm 192.168.5.xx har inga kopplingar till fysiska portar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Ja det var ju också en variant. Bra idéer!
Både ESP och telefon ansluter via VPN till ett nätverk "hemma" och på så sett hittar varandra. Smart :tumupp:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ja har du tillgång till en extern server så är en av dessa lösningar klockren. Tänk dock på att du måste lösa autentiseringen på något sätt. Välja namn på wifi att ansluta till klicka i portalen "godkänn gdpr" och eventuellt ange ditt namn eller vad nu olika anläggningar kräver.

Detta blir svårt om du inte har flera anslutningar till ESP samtidigt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Hmm, ja, värt att tänka på!
Ska klura lite mer, men nu har jag i alla fall lite fler alternativ än innan, vilket var 0 :wink:

Tack för hjälpen och glöm inte att rösta i tävlingen, fantastiska bidrag! :bravo:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men hur funkar det när man exempelvis startar en skrivares installationsprogram och det hittar skrivaren trådlöst utan att man gör något alls?
Skrivaren hittas ögonblickligen och så ställs allt in. Även om den från fabrik är inställd på något helt annat subnät. :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

DHCP
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Självklart, men nu var det inte det det var frågan om. Normalt sett väljer man på enheten vilket nät man vill ansluta till, och först därefter får enheten ett IP mha DHCP.
Men nu slog jag igång skrivaren, och gjorde inget annat än att starta programmet på datorn, och skrivaren ploppade upp i listan. Programmet kan omöjligen veta IP på skrivaren från början.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Envis som jag hävdar jag fortfarande DHCP :wink:
Skriv svar