trådlösa taklampor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Hylsan

trådlösa taklampor

Inlägg av Hylsan »

Tjenis
Köpte ett litet billigt paket med radiosändare/mottagare 'a la Nexa.
dock stör det mig att man inte kan släcka taklampan i sovrummet :)
(grymt va lat man blir av att vara teknik-intressera :? )

nåja...tänkte att istället för att köpa dyra doser och monter in i väggen(vilket endast installatör får göra) så kanske man kunde ta en vägguttagsändare och strippa bort allt onödigt plast. Skala lite trådar + sockerbit och en rejäl krympslang och vips kan jag styra även min taklampa.

Fråga:
Funkar detta rent praktiskt?
Någon som provat?
Vill ju inte smälla mer än nödvändigt så det är ju dumt att uppfinna hjulet på nytt.

/Hylsan
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Jag har sett någon här på forumet som monterade en sån där liten "takkontakt" (hona och hane) på en fjärrbrytare. Men tyvärr så vet jag inte vilken tråd det var...

Rent praktiskt så borde det ju funka om du har fas och nolla till lampan (vad annars..) Problemet är väl att hitta en lämplig kapsling... De Nexa-mottagare som bara har på/av använder ju ett relä, så inget bör ju bli särskilt varmt..
Croaton

Inlägg av Croaton »

Hejsan,

jag har provat att såga av en väggmonterad mottagare och ersatt uttagsdelen med en sockerbit.. problemet är att den blir aningen för stor för att få plats i en standarddosa, den ryms dock i de större väggdosorna.

Om man tar bort all plast så går det nog bra, men då tappar man möjligheten att ställa huskod / kanal på ett lätt sätt.

Det hela slutade i alla fall med att jag köpte några riktiga infällda mottagare, och det fungerar mycket bra! :)

/Croaton
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jag monterade en fjärrströmbrytare från clas i sjön på väggen.
Tog bort uttaget och kontakten, limmade en plastskiva ovanpå uttaget och kopplade in kablarnai den mha sockerbitar.
Fas och nolla kommer från eluttaget under (samma fas som lampan har) och tändtråden går i ett rör i väggen ca 1m upp till brytaren. Fjärrbrytaren är kopplad alltså parallellt med väggbrytaren.
Detta har ju vissa nackdelar men fungerar.
Har planer på att köpa en brytare till väggen som inte fastnar i läget så kunde man koppla den till knappen på fjärrbrytaren. Då skulle det vara perfekt... :)

Bild på brytaren: (ja, uttaget och brytaren är lite sneda, detta har jag dock rättat till)

Bild
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Elsäkerhetklass på den där installationen? :roll:
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jadu. Man kommer inte åt spänningsförande delar iaf. Med lite våld går det ju, men det går ju på nästan alla prylar...
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Ja precis, bara man har koll de gånger det finns barn i huset/lägenheten.. dom är lite mer nyfikna än vuxna kan man säga... :D
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

I den åldern barnet skall vara för att vara intresserad av att pilla så får de ej sönder plasten.

Dock är det aldrig några småbarn här.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Humm... jag har nyss fyllt 28 men är fortfarande intresserad av att pilla sönder saker...... :D
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Det är classes Waveman modul på denna sidan

ClasOhlson.Nr:32-6453 230V/6A 198Kr Funktion:Av/På

Samma styrning om nexas tydligen, läs mera i denna tråden
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

mm...problemet med den infällda är att jag inte riktigt vet hur ledningarna går och jag bor i hyreslägenhet, så att börja nysta i elsystemet är inte så populärt. Det jag tänkte främst var att man kunde lägga dosan i "sladdgömman" som man normalt har uppe vid tak-kontakten.
Köpte nexas silvriga doser och de är ju relativt små, har dock inte haft tid att öppna upp nån än och kollat hur mycket man kan skala av. Att man inte kan ställa in koderna enkelt spelar inte så stor roll, inte så ofta jag springer runt och ändrar på koderna.

/Hylsan
benring

Inlägg av benring »

Jag byggde om en nexa- on/off så jag fick ett solidstaterelä istället för det mekaniska.

Man kan få dessa att bli hälften så stora, man kan skala av själva uttaget.

/B
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

jag har idag köpt ett trepack med brytare som styrs med fjärr..
strippade en av dem och med lite kopplingslist satte jag ihop det.. men jag har lite problem med avståndet.. måste hålla fjärren 0,5-1m ifrån.. inte längre bort. dock kan jag styra andra likadana(dock ej moddade) som är i ett annat rum utan problem.. fjärren klarar A-D*3 (A1, A2, A3...osv) så de jag köpte idag har jag på B. i övrigt så funkade det bra.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

lite bilder:

omoddad:

Bild

såhär ser inehållet ut:

Bild

här(nedan) skall det sitta en "vridmojj" som man väljer vilken signal den skall bry sig om. jag lödde dit lite koppar för att fixa det.

Bild

såhär ser det ut när det sitter kopplat i lampan. dock inte monterat eller isolerat.. jag funderar vidare på den biten sedan.

Bild

har någon kunskap om hur dessa funkar och hur man får signalen att gå fram bättre så säg gärna till!!

(funkar inte bilderna så klicka på dem, de finns! hur skriver jag för att få bilderna att funka? ) :?:
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Det enkla svaret är att det spelar ingen roll vad du skriver, Passagen tillåter inte extern länkning av bilder. :(
Skriv svar