2 kablar i ett hölje.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

2 kablar i ett hölje.

Inlägg av Dagobert »

Hej. Kom inte på en bättre rubrik, men vad jag önskar är att koppla en sladd från en Arduino till en LED. Jag behöver därför två trådar i ett hölje och funderar på om det finns en lämplig att köpa alternativt använda krympslang. Men jag önskar egentligen att sladden skall vara väldigt flexibel som en lampkabel. Nu är det ju koppartrådar i dem och jag vet inte hur jag ska ansluta dem i Arduino pins. Samtidigt har jag kopplingstråd med en invändig metalltråd, men jag upplever att de kommer att brytas av vid användning.

Om det går att följa med i mitt resonemang och trots brist på korrekta termer, uppskattar jag all hjälp jag kan få.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33071
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 2 kablar i ett hölje.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tänker osökt på flatkabel, typ sådant som satt i gamla datorer till pATA-diskarna. Skulle det inte gå med sådan som du löder på en hyls- eller stiftlist?
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: 2 kablar i ett hölje.

Inlägg av Dagobert »

Tack! Det är kopparkablar i dem. Funderar bara på hur jag ska få dem att sitta fast i en Arduino pin, men jag måste nog ha kopparkabel på grund av flexibiliteten.

Ska väl gå att löda ihop en kopparkabel med en Kopplingskabel som går in i en pin. Ska kolla vad jag har för kablar. Kanske redan har något jag kan använda. Tack för hjälpen!
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: 2 kablar i ett hölje.

Inlägg av Elman »

Man kan behöva tänka på ibland är att när man löder värmer upp en koppar kabel blir den hård och spröd
Med risk att den går av senare snabbare om den utsätts för vibrationer och böjningar .
Flexen försvinner i lödstället därför brukar man crimpa/press anslutningar/kontakter /skarvar

Och standarden med att som på -70/80talet Doppa kabeländar i tenn innan man skruva på lampkontakter mm.
Är inte lämplig.
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 2 kablar i ett hölje.

Inlägg av Nerre »

Alltså... är det som efterfrågas inte bara en flexibel 2-ledare? Och "problemet" bara är hur den ska anslutas till Arduinon?

För mig är det uppenbara svaret "skruvplint", det går väl i värsta fall att skarva ihop en "kopplingstråd" (vilket jag antar är en enkeltrådig ledare som går att trycka ner i sockel) med 2-ledaren i en sockerbit om det nu ska vara så.
BjörnO
Inlägg: 242
Blev medlem: 3 juni 2013, 19:52:42

Re: 2 kablar i ett hölje.

Inlägg av BjörnO »

Det finns ”skruvplint-shield” till Arduino. Kolla hos Kjell.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33071
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 2 kablar i ett hölje.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu är det ju koppar i ALLA kablar, även om jag vet att man i Ryssland ofta körde med aluminium i kraftkablar.
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 2 kablar i ett hölje.

Inlägg av Nerre »

Det gör man även i Sverige numera, framförallt eftersom de inte är lika stöldbegärliga.

Men jag håller med om det jag tror du menar: Skillnaden mellan "lampsladden" och "kopplingstråden" är inte vilket material det är i tråden utan hur många kardeler och deras dimension.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: 2 kablar i ett hölje.

Inlägg av prototypen »

Är TS problem att hitta böjskydd/dragavlastning till kabeln?

Protte
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 2 kablar i ett hölje.

Inlägg av danei »

Huggbävern: Det finns ju även varianten med Kinesisk magnetisk koppar....

Aluminium används när det är grövre dimentioner, det blir billigare. Högspänningsledare är stål i centrum med aluminium utan på. I en del flygplan där vikten är viktig används aluminium.

Aluminium leder ström bättre än koppar i förhållande till vikten. Men det finns ju andra nackdelar med det.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33071
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 2 kablar i ett hölje.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nerre skrev:Men jag håller med om det jag tror du menar: Skillnaden mellan "lampsladden" och "kopplingstråden" är inte vilket material det är i tråden utan hur många kardeler och deras dimension.
Det var så jag tänkte. Även om tråden är silvrig är det ju bara koppar med ett tunt lager tenn utanpå.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: 2 kablar i ett hölje.

Inlägg av Dagobert »

Man lär sig alltid så mycket genom att ställa frågor här.
Tusen tack allihopa. Det är alltså en skruvplint jag behöver!
Fixar det imorgon.

Vid närmare eftertanke behöver jag nog hellre en sån här http://web.cecs.pdx.edu/~eas199/B/howto ... _setup.jpg
Vet ni vad en sådan kontakt kallas?
För jag befarar att en skruvplint skulle skymma en pin som jag behöver till annat.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30160
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: 2 kablar i ett hölje.

Inlägg av MadModder »

Har du inte gamla datorsladdar ligger nånstans? Då tänker jag på de som t.ex går från moderkort till reset- och powerknappen. De brukar sitta ihop och har exakt rätt hylsor i ena änden.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33071
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 2 kablar i ett hölje.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det framgär inte vad för kontakt du ska sätta lin lysdiodsladd i men här är två sorters kontakter som är mer än vanliga i Arduinosammanhang:
Hylslist: Electrokit: 41002451
Stiftlist: Electrokit: 41016410

De är avbrytbara och du kan också hitta dem hos Kjelle.
Skriv svar