Gjorde en liten blunder nyss

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Gjorde en liten blunder nyss

Inlägg av Zyxel615 »

Skulle programmera en AVR med min AVRISP mkII + AVRSTUDIO. Kopplar in programmeraren och kör igång programmeringen. Den klagar på att MOSI, RST och SCK verkar vara kortslutna??!? WTF?? Tittar nooga på labbplattan. Kontrollmäter så det inte är kortis. Inget ser fel ut...

Tills jag kollar ännu noggrannare. Hmm... vänta lite nu... ska kretsen inte strömmatas på något sätt :oops: :oops: Jag har helt enkelt glömt att koppla in två trådbyglar som ska förse kretsen med ström... :wall:

Jaja när det var åtgärdat funkade det mycket riktigt som det skulle. Ibland förvånas jag över mig själv...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Ibland förvånas jag över mig själv..."

Välkommen till klubben... :)
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ja, ibland är man ju inte så stolt över sig själv. Brände ju interna klockan på min STK 500 genom att sätta in en krets åt fel håll. Gnnnn.... :shock:
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Tur att AVRISP-en känns idiotsäkrad. Den talar till och med om ifall man vänt kontakten fel!
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Greensilver skrev:Ja, ibland är man ju inte så stolt över sig själv. Brände ju interna klockan på min STK 500 genom att sätta in en krets åt fel håll. Gnnnn.... :shock:
Jaha, där är förklaringen till att en STK500 på skolan slutade fungera... förmodligen så vände jag väl en krets fel också. (Fast det gick att laga genom en att dra en tråd mellan klockbyglarna och XTAL1 på kretsen..)
Skriv svar