Billig luftkylning (AirCondition)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
IceBear

Billig luftkylning (AirCondition)

Inlägg av IceBear »

Har funderat på hur man ska kyla ett rum (eller bilkupe') utan att använda kylmedium, kompressor mm.

Det finns ju sk Evaporative Coolers (Swamp Coolers)
Står lite om det här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Swamp_cooler
http://en.wikipedia.org/wiki/Evaporation
http://phoenix.gov/WATER/evapcool.html
http://air-n-water.stores.yahoo.net/evcosmpoaire.html (Säljer olika modeller, USA)

Nån som har nån erfarenhet av sådana.
Hur effektiva är de ?
Är det enkelt att bygga en själv rent av ?

Finns ju även kylare som använder färskvatten direkt från vattenledningen.
Men det är ju resursslöseri tycker jag, även om det säkert kyler bättre.
Allt vatten spolas ju direkt ut i avloppet.
Luftmiljöbutiken har exempelvis en modell som heter CAO 230 http://www.luftmiljobutiken.se/kyla85.html
De är tyvärr svindyra... (http://www.essencompany.com/priser/Cao_pris.pdf)

Kan man inte göra nåt hembygge baserat på någon av ovanstående principer ?
Tips och råd för bygge och/eller var det finns billigare modeller att köpa mottages tacksamt :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

De funkar men tyvärr har de den nackdelen att de fuktar rummet rejält också. De kräver även att luften är relativt torr för bra verkan.

Men du de var inte billiga 30 lök!!! Hur funkar de egentligen? är det bara ett element med kallvatten i & en fläkt?

Har sett en sida på nätet (kommer aldrig att hitta den igen) där de satt upp vattenslangen och fått den att avge en fin dimma. Sedan blåste de denna dimma mot uteplatsen. Det var såpass torrt i luften att vattnet helt upptogs och luften kyldes med uppemot 5 grader, lägg därtill fläkteffekten på huden så fungerade det över förväntan.
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

Precis så berättade en kompis att han hade sett i Malaysia på en semester. Där hade de ett helt utecafé som kyldes på samma sätt. Men det var inte en vanlig vattenslang utan ett mer proffesionellt bygge, kanske en färdig produkt ... med fläktar och grejor.
Millox

Inlägg av Millox »

Jo, de använder den principen lite överallt där. Har sett det iaf på Borneo och Taiwan och där har de varit vanliga stativfläktar av samma typ vi kan köpa här också, med ett rör runt och fyra eller fler munstycken som sprutar ut fin dimma... Det kyler förvånansvärt bra och man blir inte blöt när man står där, men jag tror att det mer har med temperaturen att göra. Det avdunstar helt enkelt så snabbt när det träffar en att man inte känner att det blir blött...
benring

Inlägg av benring »

Att kyla en bilkupe´ med en swampcooler låter som en dum ide´rent spontant:)

Lär ju bli hur fuktigt som helst.

En polare hade en swampcooler och man blev rejält kall om den va på för länge. Borde gå att bygga en själv.

Jaghar en luftfuktare hemma, en mindre, den har en porös, eller luftig svamp som suger upp vatten o sen blåser det luft genom.

En större sådan variant borde väl funka?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

30kkr-grejen är en AC som pumpar ut värmen i avloppet istället för att man har en fläkt utanför huset.

Jag har precis byggt en färskvattenkylare. Enkel att bygga men dyr i drift. 10 kr /m3 tror jag vattnet kostar.

Bästa idén borde ju vara att ha ett evaporeringsaggregat utomhus som kyler en vattenslinga som går genom en värmeväxlare med fläkt inomhus.
benring

Inlägg av benring »

Den här färskvattenkylaren du byggt, vet du hur mycket vatten du gör av med per timme och kyler den bra?

hos mig kostar vattnet 15:- / m3...

Denna: http://www.luftmiljobutiken.se/kyla85.html drog ju 130L / timmen, kostar 1350:- /mån i vattenkostnad plus ca 500:- i el.

Det är ganska dyrt...

Känns som luft-AC är billigare då:)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Annars kan man köra:

Behållare->Is-> Fet kykfläns->Radialfläkt=Satan vad kallt det blir!
GFEF

Inlägg av GFEF »

Krille Krokodil

>Bästa idén borde ju vara att ha ett evaporeringsaggregat utomhus

Sö efter kyltorn...
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

GFEF: Precis!
Ajajaj hittad en sida längre ner när jag googlade:

"Utbrott av legionär sjukan genom spridning av bakterien via kyltorn är tyvärr inget ovanligt scenarium."

Vore tråkigt att ta död på grannen javascript:emoticon(':wink:')
Wink

benring:
Jag har inga termometrar hemma så jag har inte kunnat mäta effekten.Det jag grovt siktade på när jag byggde den var att värma vattnet 0.1 l/s 5 grader vilket blir 2000W men värmeväxlaren verkar vara alldeles för liten för det.
Tyvärr har alla på jobbet semester, annars hade jag kunnat få hjälp räkna ut vilken växlare som hade varit lämplig.

:wink: :wink:
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Har haft funderingar på att gräva ner 50-100 m rör och dra luft genom. En meter ner i marken är det runt +5º året om. Man behöver ha en brunn på lägsta punkten för att ta hand om kondensvattnet också. Det är bra på vintern med, lite förvärmd tilluft kräver mindre energi för uppvärmningen.

Alternativt gräva ner en slinga med vattenslang, cirkulationspump och bilkyl.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Sparkz:funderade på att drar rör ned till ån drä far och mor bor (och dit vi troligen ska flytta så man måste ju ha häcken full då man kommer) för att pumpa vatten upp och runt i vattenburna värmesystemet (naturligvis inte direkt utan via en acctank där smusten får samlas. Sen sätter man en liten fläkt bakom alla element som blåser iväg kylan.

Undrar om det skulle fungera, vore ju jäkligt billigt iaf!

Kom på en sak: En ultraljudsluftfuktare med fläkt borde ju vara perfekt till sånt här!
Loial

Inlägg av Loial »

Har haft funderingar på att gräva ner 50-100 m rör och dra luft genom. En meter ner i marken är det runt +5º året om. Man behöver ha en brunn på lägsta punkten för att ta hand om kondensvattnet också.
Tror att ett nästintill horistonellt rör i fuktig miljö är en bra miljö för mögel och andra otrevligheter - dessutom är det svårt att göra rent 100 meter rör nergrävt 1 meter i backen :-/

En bättre ide är nog att lägga ner en slinga med kylarvätska i, på samma ställe under marken. Vätskan dras sen genom en radiator, där ventilationsluften får passera. Lite mindre effektivt(eller?) men betydligt mer hälsosamt.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

En nergrävd slinga med vätska är en väldigt god idé som kallas frikyla på branschspråk. Mycket bättre än att ha motsvarande slinga med luft.
Därefter värmeväxlare från lämplig bil och voila.

Själv har jag en halvtaskig luftkonditionering på gång. Dock då med kompressor och grejor. Borde ge någon kW när jag är klar.
Loial

Inlägg av Loial »

Jag har en liten fundering...
I ett hus har man ju oftast nån form av ventilation, och uppvärmning.
På vintern tas luft in (kall) och ventileras ut (uppvärmd)
Skulle man inte helt enkelt kunna sätta utedelen på en luftvärmeväxlare i frånluften (varm) och innedelen i tillluften? jag har inte sett den lösningen hittils vad jag kommer ihåg, ofta är ju LVV:n fristående och ventilationen fristående.
I dom fall man har värmeväxlare, är dom oftast skitenkla och utan kompressorteknik ( varm luft | plåt | kall luft ) är det effektivt eller skulle en kompressorlösning bli effektivare?
Skriv svar