Aha! Tack!
Jag blev genast nyfiken på var detta stod, så nu när jag visste vad jag letade efter så kollade jag manualen igen
och visst, där var det:
Från
mount --help:
"-o -- options <list> : comma-separated list of mount options"
och från mount(8)-manualen så ser jag rubriken:
"Mount options for fat"
Ja visst! *options*! Så var det alltså!

Så otroligt kul när man förstår!
Och där tillkännagav sig "comma-separated"-detaljen av sig självt.
Men.. det var ju inte helt uppenbart att det skulle stå i *rubriken*.
Det hade säkert inte gjort ont om de skrivit det i texten också. Det är ju ändå en manual menar jag...
Okej, vidare till det här med "-i". Det du skrev förstår jag inte riktigt. Men nu vet jag vad jag ska leta efter. Perfekt.
Ah, i
mount --help hittar jag:
"-i --internal-only : don't call the mount. <type> helpers".
Den var klurig... Läser din rad igen. "-i är att inte använda helpers och kan leda till felet du fick"
Och där trillade polletten ner: -i som i "
-iocharset"
Jäpp, nu fattar jag sammanhanget och varför det blev sådär med "helper program". - Det var jag som orsakade det.

Jag skrev "Det är ju bara så sanslöst mycket översittar-fasoner att de inte bemödat sig skriva *NÅGOT* om det."
Men det var ju *jag* angett den flaggan och inte specificerat färdigt.
Då var det nog allt. Dags att testa igen.
Men först måste jag svara på
Simply:
Det var en bra idé egentligen. Då slipper jag eventuella problem som skulle kunna bero på att jag använder usb-minne istället för hårddisken.
Det får bli plan B om jag stöter på mer problem.

Men nu, dags att testa kvällens nya kunskap:
Så nu kör jag:
mount -r -o codepage=850,iocharset=iso8859-1 /dev/sda1 /mnt/Jimmy_usbOch jag fick inga felmeddelanden. Den monterades och jag kan se filerna.
Men det är inte riktigt rätt än. T.ex:
'L'$'\344''nkar (2).txt'
och
'Norton 360 f'$'366''r 3 datorer'
(Det ska ju vara "länkar" och "för".)
Så det är inte riktigt rätt codepage och iocharset än.
Men nu vet jag iallafall *hur* man gör, så nu är det vettigt att lägga tid på igen. Gäller bara att hitta rätt för åäö.
Jag har tyckt att det har varit svårt att hitta några konkreta tabeller för olika codepage och charset's.
Har bara hittat diverse forum och wiki-artiklar, men det är så massivt med information om hela historien med
"först användes det, sedan kom en annan och då byttes det namn till något som egentligen heter såhär".
Dvs, inte direkt något datablad eller fakta-referens att gå efter. Mer om man vill läsa bara för att ha något att berätta för barnbarnen.

Så.. någon som sitter och ruvar på vad Windows XP kör med (i FAT32) ?
(Jag ska också fortsätta leta förstås, men jag har som sagt inte haft mycket lycka med att hitta det tidigare.)