Hej
Håller på och bygger en robotarm som ska styras av en atmega32 och behöver få lite klarhet i vilken oscillator och frekvens som lämpar sig bäst.
Har läst en del både på avrfreaks och i databladet till atmegan. Den interna oscillatorn verkar ju helt klart enklast men det står att den frekvensen inte blir så stabil, ska jag köra i 16Mhz verkar en trebent keramisk resonator vara enklast.
En kristall med två kondensatorer verkar ju ge mest exakt frekvens men i databladet föreslås att kondensatorerna ska ligga på 12-22pf, medans det i en artikel på avrfreaks står att man ska välja en kondensator som är uträknad på följande sätt:
rLC = 2 * (LC - PC)
rLC = Real Load Capacitor value (the value of C1 and C2)
LC = Load Capacitance manufacture gave
PC = Parasitic Capacitance (normally between 7-10pF)
16Mhz kristallen från elfa vill ha en last på 30pF och då skulle jag landa på ett värde mellan 40-46pF vilket är en bra bit ifrån det i databladet mikrokontrollern.
Frågan är om pwm utgången påverkas om frekvensen inte är helt stabil? Hade tänkt driva 4st rc-servon med så stor precision som möjligt.
Som synes är jag lite förvirrad i denna fråga, tacksam för svar.
Oscillator till atmega32
Så tidskritiskt är nog inte dina servon 
Det är mäst med tanke på om man vill bygga klockor etc. som det börjar spela roll.
Mega32:ans intärna klockning klarar max 8Mhz vilket är slöseri med resurser då den ju klarar 16mhz.
Kör du med en kristall eller resonatorn.
Det spelar ingen roll.
Till min Mega32:a så har jag en 16Mhz kristall och kör med 33pf vilket nästan är det som elfa rekomenderar.
Det fungerar fint utan kondingarna oxå så så jättestor betydelse har dom nog inte. (Inte vid "vanliga" byggen som inte kräver 100%ig tidsbas iaf.)

Det är mäst med tanke på om man vill bygga klockor etc. som det börjar spela roll.
Mega32:ans intärna klockning klarar max 8Mhz vilket är slöseri med resurser då den ju klarar 16mhz.
Kör du med en kristall eller resonatorn.
Det spelar ingen roll.
Till min Mega32:a så har jag en 16Mhz kristall och kör med 33pf vilket nästan är det som elfa rekomenderar.
Det fungerar fint utan kondingarna oxå så så jättestor betydelse har dom nog inte. (Inte vid "vanliga" byggen som inte kräver 100%ig tidsbas iaf.)
-