Pot. i Orcad 9.2 P-spice

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Odemark

Pot. i Orcad 9.2 P-spice

Inlägg av Odemark »

Hur fixar man en pot. i Orcad 9.2? Finns det en färdig eller måste man ta två motstånd och räkna om dom för varje justering. Kanske är jag "BlinnAnders" men jag har inte hittat någon.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag brukar använda två motstånd som du säger, fast jag skriver in värdet som en formel, dvs {1k-x} i ena motståndet och {x} i andra istället för t.ex 0.5k och 0.5k t.ex. Sen kan du svepa parametern för flera olika värden under simuleringsinställningarna om du kryssar i "Parametric sweep" och Global parameter.

Justja, höll på att glömma. För att detta skall fungera måste du söka rätt på (Add part -> part search...) en komponent som heter PARAM. Den skall du dubbelklicka på och välja "Add row" och lägga till en rad med namnet x och ett defaultvärde t.ex. 500, (samma namn som du har i formeln, defaultvärdet används då du inte gör ett parametersvep).

Det hela känns ologiskt och onödigt komplicerat vilket är helt i stil med "The cadence way" :lol:

Alltså:
*Sök rätt på PARAM
*Dubbelklicka och lägg till rad med variabelnamn och defaultvärde
*(optional) Högerklicka nånstans (kommer inte ihåg var) välj "Pivot" för att få vettig layout
*(optional) Högerklicka på raden -> display... välj "name and value"
*Använd sen din variabel varhelst du vill i formler genom att omsluta med { }

Det var kanske inte exakt det du frågade efter, men det är ialafall användbart att kunna och du slipper allt räknande, bara att sätta värdet på din nyckel mellan 0 och 1k (för en 1k pot) så blir det rätt. Du kan naturligtvis lägga till fler variabler på precis samma sätt. Användbart om du har många komponenter med samma värde som du vill testa dig fram lite med.
Odemark

Inlägg av Odemark »

pagge
Jag tackar för det utförliga svaret. Mycket bra förklarat. Jag kopierar din text och sparar den. Tippar att jag behöver den vid flera tillfällen. :tumupp:
Skriv svar