Jag är mest inne på att bygga en helt från grunden men om jag hittar ett bra objekt som är överkomligt så kan det ev. bli så också, men tills vidare så utgår jag ifrån att bygga en.
Det finns redan en hel del info om velomobiler på nätet så man behöver inte uppfinna allt från början. Jag ämnar inte bygga en racer utan den ska vara praktisk och hyffsat snabb. Av det jag läst och funderat över så ser det ut lite såhär för tillfället:
- Två hjul fram med styrning och ett hjul bak med drift
- Alla hjul 20" och till att börja med alla 50mm breda(det verkar som att de flesta upplever lägre rullmotstånd med breda däck och lägre lufttryck jämfört med smala däck med högt lufttryck, åtminstonne på vanliga vägar)
- El-assistans 250W som hjälper till upp till 25km/h(det adderar lite vikt och verkar bara vara fördelaktigt vid "backig väg", vilket jag har in till stan. På platt väg är det nackdel)
- Skivbromsar på alla hjul
Saker jag är lite mer osäker kring:
- Fjädring, det är förstås lättare utan fjädring och man tänker sig ju att däcken tar upp lite stötar, dock är jag osäker hur det blir på riktigt dåliga vägar, som det bitvis är där jag bor
- Utväxling, att ha endast 20" hjul bak gör att det krävs rejäl utväxling för att kunna plocka upp mycket fart i utförsbackar. De flesta bakre växelkransar har ner till 11 kuggar och el-assistmotorer verkar ha runt 46 kuggar vilket ger ca 36 km/h(vilket är långsamt i nerförsbacke)vid kadens 90rpm(vilket är högt)
- Bärande struktur, jag är mest inne på att göra själva karossen bärande för att spara vikt, men jag har ju sett att det finns varianter med en ram och ett tunnare skal utanpå
Jag cyklar normalt sätt inte så mycket förutom lite montainbike ibland så jag har ingen specialkunskap om vare sig cyklar eller velomobiler utan försöker läsa mig till det som verkar viktigt. När det gäller el-assistansen så tänkte jag köpa en färdig enhet att sätta dit.
Om nån har intressanta funderingar eller erfarenheter så är det välkommet