Behöver hjälp och tips för "öppnande av lucka"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Zoonie

Behöver hjälp och tips för "öppnande av lucka"

Inlägg av Zoonie »

Vill börja med att hälsa och tacka för ett minst sagt grymt forum, full av inspiration, fakta och kunskap!

Jag bygger mycket med billjud och är rent allmänt väldigt tekniskt lagd, men jag har inte en suck här haha :shock: :D

Hursomhelst, till frågan :) Jag har tänkt bygga mig ett bord eller bänk med ett schackbräde inuti bordet/bänken. Med ett knapptryck vill jag sedan att en lucka ska öppnas och schackbrädet hissas upp ett par decimeter. För att lätta förklara vad jag menar har jag försökt illustrera tankegången så gott jag kan :)

Problemet jag har är min kunskap. Jag är som sagt väldigt tekniskt lagd och snabblärd, men jag har tyvärr inte så stor kunskap om vilka hjälpmedel man kan använda för att få luckorna att öppna sig på det sätt som jag hade tänkt mig. Jag har kollat lite på pneumatik, servon, små elmotorer, men inget har riktigt passat in.. Jag vill göra en så simpel men snygg lösning som möjligt.

Skulle vara tacksam om ni kunde dela med er av innestående kunskap :oops: Helst ska motorn/hydralen/mojängen drivas av 12V.

Bordet/bänken i "genomskärning" :P
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns stegmotorer med en gängat stång genom. Dessa stegmotorer kör alltså en mutter runt kring stången och stången utför då en linjär rörelse. Ett exempel.

Men jag undrar om din skiss visar bästa sättet faktisk.

Tankeexperiment:
Utgångsläge som 1.

Luckorna kan dras åt sidan i ett spår som börjar med att sjunka ner och sedan gå åt sidan. Vid öppning kommer luckorna stt sjunka ner under ytan och sedan dras åt sidan. När de är borta kommer spelbrädan upp.
Denna lösning kräver lite mekanik men ger ett låg byggdjup och cool funktion.

Ett alternativ är att luckorna har ett rorationspunkt som är lägre än i punkt 2. Detta vill göra att den delen av luckorna som är emot varandra kommer att bilda ytterkant i hålet.

En tredje lösning kunne vara att luckorna har gångjärn/rotationspunkt där det visas i punkt 2 men bara fälls neråt varpå spelbrädan kommer upp.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har fundera lite på detta för att göma en bildskärm (CRT) i ett soffbord. Precis som Icecap tycker jag att det är snyggast om luckorna skulle "droppa" ner ett par cm för att åka åt sidan. En större ram med 4 hjul som löper i en räls under borsskivan håller i dörren. Ett system med linor gör att allt löper snyggt.

För att höja den undre delen föreslår jag ett sax-likanande system som det som finns i många bil-domkrafter.
Bild

Lämplig motor i båda fallen är 12v-borrmaskiner. Dom är billiga och mycket lätta att arbeta med. "fartreglagen" gör att man lätt kan välja en hastighet man tycker om. Ändlägesbrytar mm efter tycke och smak.
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

Domkraftsiden var inte så dum, men borrmaskinsmotorer låter ju en del.
Vore skoj att ha det mer ljudlöst ....
Skriv svar