Datorn låter annorlunda om jag skrollar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

Jag har också haft ett "vinande" när jag skrollar men då var det från det trådlösa microsoft musen det kom. konstigt nog..
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag länkar till min gamla tråd:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=8400

Jag har ett väldigt intressant ljud från en transformator i en maskin på jobbet, det låter som oscillerande tryckluft med väldigt hög volym.
Jag ska nog spela in ljudet när min semester är slut.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Både min stationära dator och laptopen ger ibland ifrån sig ett ganska tyst högfrekvent jobbigt tjutande ljud när processorn belastas.. Det kan vara t.ex. när man scrollar, minimerar/maximerar fönster, kompilerar program, etc.
Jag skulle gissa att det kommer från systemhögtalaren (dendär lilla som bara piper), men frågan är vad som orsakar det..
Ljudet låter lite som det högfrekventa tjutande många TV-apparater ger ifrån sig när de är "idle", fast oscillerande på något sätt, inte konstant som TV:ns ljud..

Och ljudet hörs som sagt bara ibland...

Min 12V-laddare till laptopen (cig-uttag) ger ifrån sig ett liknande ljud när den belastas för hårt.. (Mao. när datorn är igång och batteriet laddas samtidigt, då drar den 5-6A@20V)

edit: Det kanske är nätdelen i datorn som låter då iofs... Eftersom laptop-laddaren också tjuter mera när processorn belastas... Om processorn drar mer ström så tjuter det ju mer isf...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Precis som jag sa i tråden Chribbe76 länka till, så är det så gott som alltid en effektdrossel (spole) som orsakar dessa ljud. I datorer finns det mängder med switchregulatorer, samtliga har en effektdrossel som fixar det magiska med att byta arbetsspänning med hög verkningsgrad (sök mer på buckregulator eller step-down om detta lät intressant :wink: ).

Jag har själv upplevt detta irriterande ljud när man gör något grafikt tungt arbete (scrollar exempelvis). Jag stack ner örat i burken och kom fram till att det måste komma från grafikkortet. Troligvis en av switchregulatorerna där som bråkar alltså. Tröttnar man så är det bara att lacka skiten.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

$tiff: ...lacka skiten...

Berätta mer? Är det därför man ibland ser spolar inbäddade i brunt vax eller liknande? Hur gör man för att lacka skiten? :)
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Det finns sprayburkar med lack som är väldigt bra till sådana grejor...

När min TV som jag hade haft ett tag, började att ge ifrån sig högfrekvensaljud så ringde jag till inköps stället (hade garanti tid kvar) och de kom hem till mig och spraya lack på högspänningsdelen och kraftdelen i TV.

Efter det så försvann det! :D
mx

Inlägg av mx »

Jag har råkat ut för liknande irriterande ljud från högtalare/hörlurar när jag scrollat.

De mest irriterande ljuden jag råkat ut för var dock röster i hörlurarna, väldigt väldigt svaga men ibland kunde man urskilja vad som sas. Jag slog på radion en gång för att se om det kunde vara någon radiokanal men jag lyckades inte hitta någon som passade. Sedan jag flyttade har jag inte hört fler röster fast jag använder exakt samma prylar.

Det borde gå att bygga något filter som tar bort sånna här ljud? Kanske även det låga brummande som brukar höras bara högtalarna är ikopplade?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Annars finns det medicin för sådana som hör röster! :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> mx

Filter är ingen idé att försöka med, åtminstone inte på ljudsidan av förstärkaren. Vad man iställer ska göra är att flytta de analoga signalerna så långt ifrån störande miljö som möjligt. Mao, skaffa ett externt ljudkort så slipper du allt brummelibröm och annan störig överhöring från datorn.
mx

Inlägg av mx »

@ Jeppsson: Du råkar inte veta vad dessa sprayer heter? Är de inte allt för dyra skulle man ju köra med sånn lack i alla burkar man bygger bara för att höja kvalitén något.

@ Ensten: Väntade bara på den kommentaren!
För att verifiera att jag inte höll på att bli tokig lät jag flera andra lyssna på rösterna och även de kunde höra dem. ;)
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Vet ej om det är samma som dom använde men det finns liknande på elfa...
Skyddslack HPA 200ml - 139kr exkl moms

Sen finns alltid Kjell.com som är ett billigare alternativ...
Skyddslack T7 200ml Teslanol - 59kr inkl moms
Skyddslack T7 400ml Teslanol - 79kr inkl moms

/ Jeppsson
mx

Inlägg av mx »

Tackar, det blir nog nån burk sånt vid nästa kjell eller elfaorder.
Skriv svar