http://www.made-in-china.com/showroom/n ... Ndfeb.html
Hehe, den där sidan (första sidan på den adressen vls) var jag inne på för att se om det fanns någon info om sammansättningen, men denna sida hittade jag då fan inte.
Ja men då har du ju 72 MPa, precis som jag
Jo men jag menade i det inlägget bara att jag tyckte inte att materialet skulle kunna hålla för så mycket, inget annat.
30 000 MPa.

Ja jag tyckte nog också att dom såg lite tunna ut vid infästningen.
Ganska idiotiskt att göra beräkningen med alla bladen i modellen, när den är symmetrisk...
Sant men datorer är ju till för att jobba. Tar längre tid men dom skall få jobba.
Angående lufttrycket så kan du skippa att beräkna det då en turbopump inte sätts igång förrän vid ca 1 Torr. Så det kommer i princip inte att bli någon som helst belastning på bladen i avseende till luft, och det lilla som är, är nog knappt mätbart.
"En kommersiell turbin."
Precis den bilden som jag har och som jag fått lite idéer efter. Jo jag vet att det inte är något som man slänger ihop på en söndag kväll, och jag har inte den blekaste om det ens fungerar att bygga enligt DIY stil. Jo bladen sitter fast i en hel del ämne men denna är ju ganska så stor så det behövs nog. Jag skulle aldrig försökt mig på att bygga en som har kommersiell prestanda för jag har definitivt inte grejerna till det, utan får jag tag på grejer som skulle kunna fungera så hade man ev kommit vidare med det hela. För på tex turbinfläktsfronten ser det väldigt mörkt ut för tillfället, men man jag får ta en sak i taget. Först kolla magnetupphängningen om det fungerar som jag tänkt och sedan resten.
Längst ut har den sträckt ut sig 40 cm
Haha, snacka om flexibelt.
Så nu ska jag sluta kladda ner din tråd för ikväll tror jag
Får gärna fortsätta om du vill då det är intressant att se och det hjälper mig samtidigt genom att olika idéer kommer fram och att man ser hur belastningarna ligger.. osv.

Nu skulle man bara ha haft en större industri CNC och några större bitar duraluminium stående någonstans så hade ett antal fläktblad varit gjorda på fem röda.
Förresten om du har tid, ork och lust skulle du kunna se vad en axel på 8 mm i diameter av aluminium (alternativt duraluminium om du har några uppgifter om det) utsätts för belastningar vid 60k rpm? Om du då är i farten skulle du då också kunna kolla up vad en stång av härdat stål, i form av svarvstål, med en diameter på 6 mm utsätts för vid 80k rpm. För skoj skull hade du kunnat testa vid 400k rpm med om du hade velat.
Edit: skev om och ändrade lite så det är däför det har varit borta när du skickade ditt inlägg.