Räkna ut centripetalkraft

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Oj, låser den sig med 80 blad så är det nog lite jobbigt för den. :roll:

Glömde visst kg efter 714. Det skall alltså vara 714kg/cm² enligt ett prog som jag har. Om det sedan stämmer eller ej har jag inte den blekaste om men jag tycker det verkar lite vettigt.

Så det ligger inte mer belastning på bladens yttersta del än så? Det var ju bra att veta.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Ja men då har du ju 72 MPa, precis som jag :wink:

Nej, det är infästningen som tar mest stryk. Nu har jag just caddat en annan variant som den håller på att räkna på...

Ganska idiotiskt att göra beräkningen med alla bladen i modellen, när den är symmetrisk...

/Johan
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

En ny, fast "stansad" variant vid 40krpm:

Bild
Bild

Den har ont i mitten :) Ordentligt ont.

30 000 MPa på tunnaste stället...

Och jag har inte ens applicerat någon kraft på bladen från lufttrycket...

/Johan
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

En kommersiell turbin. Man ser ju att bladen sitter fast i mycket material och att det är avrundat, så det gäller nog att hålla tungan rätt i mun när man designar detta.

Bild
Senast redigerad av strombom 23 juli 2006, 02:18:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Var tvungen att leka lite: Bytte material till nylon och beräknade töjningen:

Bild

Längst ut har den sträckt ut sig 40 cm :wacko:

Så nu ska jag sluta kladda ner din tråd för ikväll tror jag :)

Edit: Just ja, jag lade till 1 atmosfärs tryck och det verkar inte göra någon skillnad varken från eller till (nu är det ju iofs galet stora spänningar i den här kassa propellern).
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Gör det i kolfiber !

Det går ju att fräsa ut en form som liknar den senaste turbinen jag caddade och sedan fräsa bort överskottsmaterial med en enkel hobby-cnc.

Kolfiber tål ju säkert 1000 MPa om man lägger fibrerna rätt.

Måste man ha så lågt som 1mBar ? Min vakuumpump klarar bara 50mBar :(

/Johan
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

http://www.made-in-china.com/showroom/n ... Ndfeb.html

Hehe, den där sidan (första sidan på den adressen vls) var jag inne på för att se om det fanns någon info om sammansättningen, men denna sida hittade jag då fan inte. :)

Ja men då har du ju 72 MPa, precis som jag

Jo men jag menade i det inlägget bara att jag tyckte inte att materialet skulle kunna hålla för så mycket, inget annat. :)

30 000 MPa. :shock: Ja jag tyckte nog också att dom såg lite tunna ut vid infästningen.

Ganska idiotiskt att göra beräkningen med alla bladen i modellen, när den är symmetrisk...

Sant men datorer är ju till för att jobba. Tar längre tid men dom skall få jobba. :)

Angående lufttrycket så kan du skippa att beräkna det då en turbopump inte sätts igång förrän vid ca 1 Torr. Så det kommer i princip inte att bli någon som helst belastning på bladen i avseende till luft, och det lilla som är, är nog knappt mätbart.

"En kommersiell turbin."

Precis den bilden som jag har och som jag fått lite idéer efter. Jo jag vet att det inte är något som man slänger ihop på en söndag kväll, och jag har inte den blekaste om det ens fungerar att bygga enligt DIY stil. Jo bladen sitter fast i en hel del ämne men denna är ju ganska så stor så det behövs nog. Jag skulle aldrig försökt mig på att bygga en som har kommersiell prestanda för jag har definitivt inte grejerna till det, utan får jag tag på grejer som skulle kunna fungera så hade man ev kommit vidare med det hela. För på tex turbinfläktsfronten ser det väldigt mörkt ut för tillfället, men man jag får ta en sak i taget. Först kolla magnetupphängningen om det fungerar som jag tänkt och sedan resten.

Längst ut har den sträckt ut sig 40 cm

Haha, snacka om flexibelt. :D

Så nu ska jag sluta kladda ner din tråd för ikväll tror jag

Får gärna fortsätta om du vill då det är intressant att se och det hjälper mig samtidigt genom att olika idéer kommer fram och att man ser hur belastningarna ligger.. osv. :) Nu skulle man bara ha haft en större industri CNC och några större bitar duraluminium stående någonstans så hade ett antal fläktblad varit gjorda på fem röda. :)

Förresten om du har tid, ork och lust skulle du kunna se vad en axel på 8 mm i diameter av aluminium (alternativt duraluminium om du har några uppgifter om det) utsätts för belastningar vid 60k rpm? Om du då är i farten skulle du då också kunna kolla up vad en stång av härdat stål, i form av svarvstål, med en diameter på 6 mm utsätts för vid 80k rpm. För skoj skull hade du kunnat testa vid 400k rpm med om du hade velat. :)

Edit: skev om och ändrade lite så det är däför det har varit borta när du skickade ditt inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skriver ett enskilt inlägg då jag tycker det blir för mycket i det andra annars.

Tja kolfiber är ju ett alternativ förstås. Men det lär nog bli dyrt för att inte tala om precisionen i att lägga fibrerna rätt, med avseende på stabilitet och balans. :?

"Det går ju att fräsa ut en form som liknar den senaste turbinen jag caddade.."

Tål att tänkas på..

Måste man ha så lågt som 1mBar ?

Just ja mBar och Torr är ju samma sak. :D

Det kan gå med aningen högre tryck, men det är tom rek 0.1 eller lägre men dom arbetar mycket långsammare vid högre tryck och vid en viss gräns inte alls om jag inte minns fel, kommer dock inte ihåg var gränsen låg. Så ju lägre starttryck desto snabbare går det. Men man kan inte komma lägre med "vanliga" lamellpumpar än runt 0.075mBar.

Min vakuumpump klarar bara 50mBar

Hmm det var inte mycket tycker jag om det är en "riktig" vakuumpump så att säga. Har själv en som skall klara ner till 0.075mBar men det är dock ej bekräftat med mätare, som jag för övrigt är på desperat jakt efter, men det verkar ialf kunna stämma.

Vad är det för modell du har? Kanske behöver byta oljan i den? Eller i värsta fall göra en helrenovering på den. :?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Nä jag har en membran-pump. Den duger för kolfiberuppläggning :whoho:

Så här ser den ut och jag har faktiskt just helrenoverat den efter att några kurskamrater sög in epoxi i den när de gjorde ett par kolfiberplattor:
Bild

Uppenbarligen är 1 millibar = 0.750061683 torr. Jag skrev alltså fel.

Vad ska du ha så högt vakuum till ?

Aluminium 8mm vid 40krpm: 0.1MPa ytterst och upp till 0.2MPa i mitten.

Stål 6mm vid 60krpm: 0.4MPa ytterst och som max nästan 1MPa.
Vid 400krpm går den upp till 40MPa.

/Johan
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nä jag har en membran-pump.

Aha ja då är det ju ett normal undertryck. :)

..efter att några kurskamrater sög in epoxi i den..

Usch, det lät inte bra, tur att den gick att få i ordning igen.

Det där med millibar, jag hade klickat på fel så resultatet blev precis det samma.. :roll:

Vad ska du ha så högt vakuum till ?

Bla till diverse experiment med en elektronkanon (inget speciellt dock), men också till när jag skall vakuumpumpa systemet i en AC som jag håller på så smått att bygga. Sedan har jag helt enkelt bara letat efter en kraftig vakuumpump under en längre tid så jag slog till direkt när jag såg denna.

Tackar för resultaten. :) Trodde faktiskt det skulle bli lite större belastningar än så, men det var bra att veta .
Skriv svar