Finns kända/vanliga fel på Philips 40PFL3008
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Finns kända/vanliga fel på Philips 40PFL3008
Tar gärna emot tips om servicemanual och eller schema, finns det såna nu för tiden? I en grå forntid när jag själv aktivt repade slikt fanns det alltid manualer och scheman. Det är så länge sedan att det var enorma rörbestyckade kolosser som det i värsta fall skulle göras konvergensinställning på.
Nåja tekniken har utvecklats ser jag när bakstycket åker av.
Ingen bild med dioden tänds med fast sken blinkar några gånger för att sedan slockna. Ljud fanns enligt kusinen men jag har annan signalkälla och utan bild är det svårt att byta input.
Ha en goo kväll // Karl B.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Finns kända/vanliga fel på Philips 40PFL3008
servicemanual och eller schema, finns det såna nu för tiden?
Det är knappt att serviceverkstäderna har och de får verkligen böna och be för att få ens en halv sida. Dessa papper är annars normalt inlåst i 3-dubbla kassaskåp hos tillverkaren och nyckeln bortslängd och de vet inget alls om några servicemanualer vid förfrågan. Är det äldre saker som en 5 - 6 år+ och beroende på märke, vad det är och hur dyrt det var vid försäljning så kan man ibland hitta servicemanualer på nätet och som ev kan ha schema i sig.
Det klassiska annars är elektrolytkondensatorer (de runda avlånga svarta) där den blanka toppen buktar ut lite i motsats till helt plan vilket är det samma som att den havererat och då kan vad som hända. Så kolla alla både stora och små efter om de är så bara som lite utbuktade.
Det är knappt att serviceverkstäderna har och de får verkligen böna och be för att få ens en halv sida. Dessa papper är annars normalt inlåst i 3-dubbla kassaskåp hos tillverkaren och nyckeln bortslängd och de vet inget alls om några servicemanualer vid förfrågan. Är det äldre saker som en 5 - 6 år+ och beroende på märke, vad det är och hur dyrt det var vid försäljning så kan man ibland hitta servicemanualer på nätet och som ev kan ha schema i sig.
Det klassiska annars är elektrolytkondensatorer (de runda avlånga svarta) där den blanka toppen buktar ut lite i motsats till helt plan vilket är det samma som att den havererat och då kan vad som hända. Så kolla alla både stora och små efter om de är så bara som lite utbuktade.
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Vill börja med att kolla om alla spänningar finns men det är lite svårt utan att veta vilka och var att hitta dem. Förr i världen fanns det mätpunkter att kolla. Nu har jag inte hunnit detaljstudera kortet så kanske finns det ställen att hitta.
Får ge mig ut på youtube och leta matnyttiga tips kanske någon här vet länkar och kan tipsa.
MVH// Karl B.
Får ge mig ut på youtube och leta matnyttiga tips kanske någon här vet länkar och kan tipsa.
MVH// Karl B.
Ett vanligt fel är backlight-led som dör/kortsluts
Det syns genom småhålen om Du startar tv:n med bakstycket avtaget
Finns reptips på youtube
Det syns genom småhålen om Du startar tv:n med bakstycket avtaget
Finns reptips på youtube
Elektrolytkondningar är sällsynta nuförtiden. Nu vet inte jag åldern på den, men om den är
fem år plus då är det säkert bakgrundsbelysningen. Du har en kontakt som går in under
plåten från nätdelen, det är belysningen. Har du det men inte lyser
lyser då är det dioderna i belysningen väck.Och vad värre är att TV-en inte är tillverkat eller ens
konstruerad av Philips.Det är Vestel i Turkiet som har byggt den och Philips har klistrat på
sitt eget namn. Slänger med et schema, men det finns tyvärr flera varianter och hoppas att det
är någorlunda rätt.
fem år plus då är det säkert bakgrundsbelysningen. Du har en kontakt som går in under
plåten från nätdelen, det är belysningen. Har du det men inte lyser
lyser då är det dioderna i belysningen väck.Och vad värre är att TV-en inte är tillverkat eller ens
konstruerad av Philips.Det är Vestel i Turkiet som har byggt den och Philips har klistrat på
sitt eget namn. Slänger med et schema, men det finns tyvärr flera varianter och hoppas att det
är någorlunda rätt.
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Misstänker också diodlisterna som trolig felkälla.
Antar att matningen till dem är den som utgår från "moderkort/nätdel rakt uppåt,stämmer det?
Om jag har spänning där men släckta lister är det dags att riva "lyslådan" då för fortsatt undersökning?
Eftersom samtliga dioder är släckta är dom seriekopplade och vilken spänning behöver de isf?
Eller går nätdelen ner i nåt slags "safemode" om den känner av att nåt är galet, vill minnas att forna tiders burkar kunde reagera på sånt sätt?
Om det nu är diodfel var går det isf att köpa nya lister utan att bli ruinerad och är det skillnader mellan listerna i olika chassier/fabrikat.
Ha en goo fredag med mycket mys själv ska jag gräva ner mig i schemat och burken.
MVH// Karl B.
Antar att matningen till dem är den som utgår från "moderkort/nätdel rakt uppåt,stämmer det?
Det är den ja.
Om du har någon spännings källa som går att reglera så kan du dra ut kontakten
från nätdelen och mata den med DC spänning från 40V och sakta upp till 70V och se
om det lyser.
Det är den ja.
Om du har någon spännings källa som går att reglera så kan du dra ut kontakten
från nätdelen och mata den med DC spänning från 40V och sakta upp till 70V och se
om det lyser.
Det brukar vara så att när det går överström till ledlisterna så bryter matningen för dessa
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Oops 40-70 volt är mer än mitt labbaggregat fixar men jag får klura lite på fixa det. Får börja med att mäta hur det ser ut vid anslutningen och dra slutsatser av det.
hsd: hur menar du med överström? Ska jag tolka det som att nätdelen "saefar" och reglerar ner matningen om det tex blir kortis i några dioder med ökad ström som resultat. Eller är det så att kretsen skyddas av fysisk säkring.
hsd: hur menar du med överström? Ska jag tolka det som att nätdelen "saefar" och reglerar ner matningen om det tex blir kortis i några dioder med ökad ström som resultat. Eller är det så att kretsen skyddas av fysisk säkring.
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Intressant schema men inte helt lätt att tolka och förstå. Är det Q501 och Q505 som är drivtrissorna för leddarna?
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Läser avbrott vid anslutningen av ledlisterna samt ca 140-160v anslutet men obelastat pga avbrottet. Är det dags att sprätta upp "lyslådan för att komma åt ledlisterna och försöka få fatt i nya lister?
Karl B.
Karl B.
Det finns ledtestare som matar ut en låg ström, då kan dioderna i stripsen kollas, och bytas (enklare att byta hela lister)
https://m.tmart.com/SID-GJ2C-0-300V-Out ... 4KEALw_wcB
https://m.tmart.com/SID-GJ2C-0-300V-Out ... 4KEALw_wcB
Den safear, en del tv:n börjar blinka då ledmatningen slår till-från-till-från osvkilimanjaro skrev:Oops 40-70 volt är mer än mitt labbaggregat fixar men jag får klura lite på fixa det. Får börja med att mäta hur det ser ut vid anslutningen och dra slutsatser av det.
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Läser avbrott och vill tolka det som att en eller flera dioder har lämnat in. Känns som det är enklast att byta båda listerna för visst är det två. Alltså köper jag det som behövs bara jag hittar ställe att handla från samt veta vad jag ska beställa.
Schysst med hjälp härvidlag eftersom jag är rooki i näthandel av slikt.
Karl B.
Schysst med hjälp härvidlag eftersom jag är rooki i näthandel av slikt.
Karl B.
Det finns nog 6 St lister skulle jag tro.
Vad menar du att det mäter avbrott. Du kan inte mäta dioderna utifrån.om det ät det du menar
Vad menar du att det mäter avbrott. Du kan inte mäta dioderna utifrån.om det ät det du menar