Jag ska göra en liten USB host i en mikrokontroller för att prata modemkommandon med en mobiltelefon. (Det är en SonyEricsson k750i med USB jag ska "prata" med).
Eftersom man redan vet all information om tillverkare, konfiguration, hastighet o.s.v.) kan man strunta i att läsa ur descriptorna och bara skicka datapaketen direkt? Och eftersom det bara är en USB enhet, kan man strunta i att göra enumeration och bara prata med den genom adress0?
(Jag har bara 2kB i mikrokontrollern, så jag kan inte lägga in en hel USB host i den.)
Sedan undrar jag om det är någon som vet någon bra PC programvara som fungerar som en sniffer.
/Magnus
USB (host)
-
Min spontana tanke är att 2kB känns lite väl snålt tilltaget även om du lyckas göra en reducerad host. Det är rätt så många descriptorer (structar) som måste rymmas i RAM...
Vad ska du använda applikationen till? Och vilken mikrokontroller tänker du använda? Går det inte att lösa på något enklare sätt?
Vad ska du använda applikationen till? Och vilken mikrokontroller tänker du använda? Går det inte att lösa på något enklare sätt?
-
Tack för svar.
Jag är inne på att man kanske inte alls behöver läsa ur descriptorerna, än mindre spara dem i RAM. För jag ser inte att jag har användning av informationen. Enumeration kanske inte ens behöver ske, eftersom jag bara har en USB device att arbeta mot.
Allt jag vill göra är att skicka modemkommandon "ATD", "ATH" till mobiltelefonen.
Vet ni dessutom om K750i har pull-up på D+ eller D- (ifall den ansluter på low(1.5Mb/s)-speed eller full(12Mb/s)-speed). Om den ansluter på low-speed så behöver jag kanske inte ens USB-transciever krets, utan kan direkt ansluta till i/o-porten på en mikrokontroller (mjukvaru USB).
Jag är inne på att man kanske inte alls behöver läsa ur descriptorerna, än mindre spara dem i RAM. För jag ser inte att jag har användning av informationen. Enumeration kanske inte ens behöver ske, eftersom jag bara har en USB device att arbeta mot.
Allt jag vill göra är att skicka modemkommandon "ATD", "ATH" till mobiltelefonen.
Vet ni dessutom om K750i har pull-up på D+ eller D- (ifall den ansluter på low(1.5Mb/s)-speed eller full(12Mb/s)-speed). Om den ansluter på low-speed så behöver jag kanske inte ens USB-transciever krets, utan kan direkt ansluta till i/o-porten på en mikrokontroller (mjukvaru USB).