+12v dc ---> +3v dc

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Svenka

+12v dc ---> +3v dc

Inlägg av Svenka »

Tjena! pular in en temperaturmätare i bilen som skall matas med 3volt.
Tänkte göra nån bättre lösning än att bara klämma in en resistor i serie.
Resistorn snor ju lite effekt.. :)

Undrar om någon har en enkel lösning på min fundering :?:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kanske en spänningsregulator? Det är ju sånt man brukar använda vid såna tillfällen.....

Det finns LM317, LM350, LMC2951, TPS76901 och en massa andra, vilken du ska välja helt exakt beror på hur mycket ström du behöver, temperaturområde, max. inkommande spänning, strömsnålhet osv.
Syntex

Inlägg av Syntex »

Har den lcd vilket jag kan tänka mig så är effektförlusten över en resistor eller vanlig regulator som föreslogs ovan försumbar.

Det skulle kunna räcka med en resistor och en zenerdiod som kopplingen här fast med ett annat värde.

Bild
Svenka

Inlägg av Svenka »

Jo den har lcd och jag kollade upp strömförbrukningen på temperaturmätaren, och tydligen var den endast 20uA. ska även lägga en 3mm lysdiod (30mA) parallelt, så man får en fin bakgrunds belysning.. :)

Kanske man gör det enkelt för sig och kör på ett motstånd ändå.. Får inte tag i en spänningsregulator till helgen..och kände mig plötsligt lat.. :wink:

Vad har zenerdioden för funktion föresten?

Gjorde en snabb kalkyl på lämpligt motstånd..
12 - 3 = 9V. 9V/0,030020A = ~ 300ohm.
Tror det blir rätt räknat eller???
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sådär kan du inte räkna.
Du ska ha ett motstånd för lysdioden, och ett annat för displayen.
Sen är det 14V när du kör bilen, så du får räkna på det.
Om vi tar en röd standardlysdiod så brukar de ligga på 1,9V. 14-1,9=12,1 12,1/0,03=403. det blir 470 Ohm där.
Sen till displayen. 14-3=11 11/0,00002=550k. Närmsta är 560k.

Nu är det så himla låga strömmar, så jag skulle ha gjort en spänningsdelare till displayen istället. 12k och 3,3k.
Men lysdioden ska fortfarande ha ett eget motstånd.

Över zenerdioden ligger en spänning som är lika med vad som står på den. Sätter du en zener där på 3V så ligger det 3V över den.
Svenka

Inlägg av Svenka »

jo jag kom på mig själv att jag räknade galet på kopplingen.. :oops:
Kollade upp allt nu och dioden var på 3.3V 30mA. LCD = 3V 20uA.
Kom självklart inte ihåg att spänningen blir lite högre när generatorn laddar..hehe.. 13.8V brukar väl anges?
Räknade på en paralellkoppling med.
1: 13,8-3.3=10,5V 10,5V/0,03A=350ohm före lysdiod.
2: 13,8-3=10,8V 10,8V/0,00002A=540Kohm före LCD.

Då betyder det att jag även måste ha två olika zenerdioder..dvs 3,3V och 3V ???
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

gör det enkelt för dig, börja med att prova ett 560 ohms motsånd till lysdioden och sedan kopplar du in tempmätaren tvärs över lysdioden
skulle den visa fel på grund av hög spänning så sätt en germanium eller schottky diod i serie till tempmätaren

en liten fråga i sammanhanget, det är väl en vanlig tempmätare som drivs av två små alkaliska batterier?
och vill du att den ska visa temperaturen även om inte strömen är på?
då kan man göra en fulkoppling som även sitter i många köpeprylar typ elektroniksa timrar där körs elektroniken med två små batterier och för att förlänga livet på dom så matas batterierna med ström från kraftelektroniken när den är pluggad i väggen, via ett högohmigt motstånd
så du kan ha kvar batteriena och koppla en diod och ett ca 300>500kohm motstånd till batteriena då funkar den hela tiden och du behöver inte byta batterierna på många år, batterierna fungerar även som spänningsstabilisering
Svenka

Inlägg av Svenka »

Hej och tack för alla tips!

Har prov-kopplat allt och det funkar kalas!

hoppade över zenerdioderna för tillfället, ska beställa 3.3voltare från elfa vid senare tillfälle.

Tempmätaren köpte jag från Conrad för ett tag sen, en liten rackare på 48X24mm som passar bra för inbyggnad, den har inget eget batteri utan har bara två spännings-tåtar för plus och minus.. men det var annars ett bra knep som jag ska lägga på minnet.. :)
Skriv svar