Behöver tips på FPGA utvecklingskit

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Behöver tips på FPGA utvecklingskit

Inlägg av chille »

Tänkte tjacka ett utvecklingskit för FPGA. Problemet är det att jag har ingen koll alls på vad man ska ha. Har kollat på Xilinx utvecklingskit för Spartan-3E. Dock får inte det kittet säljas inom EU. Så därför tänkte jag kolla vad det finns för alternativ.

Planerna är att trycka in en synth i den. Så jag behöver en ganska kraftfull. Det finns en synth som kräver 8k LE's, och där drar jag gränsen. Processorn får inte ha mindre.

Ett sätt att kringgå lagen är ju att beställa det till någon lirare i .us som sedan får skicka det vidare till sverige. Men jag tänkte ju som sagt kolla vad det finns för andra alternativ innan jag gör så.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jag köpte ett starter kit med Spartan-3E i våras på avnet... vadå får inte säljas i EU?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Xilinx site är lite skum...

Det finns ju både US,EU och JP-versioner - men alla tre länkas till samma sida...

Kan det vara därför? Dvs du försökte beställa den amerikanska versionen och inte fick?
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Jag har ännu inte kommit till skott med att skaffa mitt kit, men jag har allt kikat mig blind på denna tyska shoppen: http://shop.trenz-electronic.de/catalog/. Tror det är hyfsade priser och dessutom slipper man tullavgifter. Spartan 3E har de.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Henrik:
Då gällde inte de nya EU-reglerna om hur mycket bly en produkt får innehålla

cyr:
När man ska beställa så står det klart och tydligt att de produkter med bly i inte får säljas till EU. Och tyvärr så står deras utvecklingskit för Spartan-3E med på den listan.

DuckHead:
Jo jag har stirrat mig blind på den sidan också. Tyvärr så hittar jag inget kit som faller mig i smaken. Skulle väl vara det för Spartan-3E isof.

EDIT:
Märkte att det var exakt samma kit till Spartan-3E de hade, fast något dyrare. Men eftersom man slipper moms+tull så är det ju inte så farligt. Kanske skulle köpa det.
Senast redigerad av chille 20 juli 2006, 19:45:07, redigerad totalt 3 gånger.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ah, det är RoHS som sätter käppar i hjulen. :(
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Japp, jävla RoHS att ställa till det ibland :twisted:

Såg precis att den där tyska sidan inte hade inkluderat momsen i priset, 170EUR var ju lite mer än jag räknat med :(
Seven11

Inlägg av Seven11 »

Jag köpte denna för drygt 3 månader sedan (detta är inte E versionen) http://www.digilentinc.com/Products/Det ... od=S3BOARD
dock inträdde ju RoHS den 1 juli om jag minns rätt så det kanske inte går att köpa nu.
Men hur som helst så har jag aldrig haft något problem med den.

P.S! ser nu att dom har E versionen om det är ett måste: http://www.digilentinc.com/Products/Det ... ogrammable

hmmm funderar på att köpa den när den kommer den första december, skulle vilja ha DDR333 gränsnittet :D (hade annars planer på en Virtex men jag vet inte om min skola är villiga att fixa den åt mig till reducerat pris).
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det första kittet har inget minne och FPGA:n är väl i minsta laget. Det andra kittet är ju precis det jag vill ha 8)

Dock hittade jag ett skitfint kit med en DSP 150MHz/900MFLOP och en liten FPGA med 3K LE's för $200. Dock så är det inte säkert att den finns att få tag i för $200 längre, måste ta reda på det.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Låt oss veta. Jag är också intresserad av nåt sjysst startkit.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

är det första kittet för litet???

det går att beställa -400k (det har jag) och -1000k Spartan3 istället... om du trycker på "Add to cart" så får du ju välja storlek på FPGA samt adapter till nätaggregat:s kontakten.

Vad är det för minne du vill ha? DRAM variant? för det finns ju ett SRAM inbyggt på kortet.

EDIT: Nu verkar dom inte ha -1000k kvar... kan kommer in :D
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, 200k är ju lite i minsta laget. Såg att det gick att beställa 400k, det är ju mer rimligt.

Vad det är för RAM-minne spelar nog ingen roll, vill bara ha lite att leka med. Typ 16MB-64MB vore lagom. Skulle ju förståss klara mig på mindre. Men det är ju onödigt då det verkar finnas vettiga kit med mycket minne. 8)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

OpalKelly har ett par Spartan-3 FPGA kit med USB2.0 interface som är riktigt bra.
Eftersom de använder USB för att ladda ner FPGA programvaran behöver man ingen JTAG-programmerare.
http://www.opalkelly.com
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det var på tok för dyrt. Kostar ju dubbelt så mycket som andra likvärdiga kit med USB :-x
davka
Kontakt:

Inlägg av davka »

Jag använder OpalKelly-kortet flitigt och är mycket nöjd med dem. Den inkluderade APIet för C++ till PCn gör att det går mycket fort att skapa applikationer som komunicerar med FPGAn via USB. Förvisso är bandbredden klart lägre än de 480 MBIT som USB2.0 klarar men den duger bra för många tillämpningar.

Det medföljande grafiska gränssnittet gör att man slipper sitta och mäta så mycket med logikanalysator och man behöver inte krångla med inputs.
Jag är alltså helsåld på OpalKellykortet men så är det ju också företaget som står för pengarna när de ska köpas :-)
Skriv svar