Är en STM32 bra att använda som USB I/O-modul?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
cosmox
EF Sponsor

Re: Är en STM32 bra att använda som USB I/O-modul?

Inlägg av cosmox »

Allvarligt talat. Kamma er!
Sjukt trist attityd från den "sk" mentorsidan!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

TomasL skrev:
AndLi skrev:Kontrollerade programmerare?
Eller vad man nu skall kalla det, Inom SUF bygger vi upp en databas med lämpliga underleverantörer till våra medlemmar, det inkluderar även programmerare
Altså firmor, inte specifika konsulter?
Det säger ju inget, alla konsultfirmor har ju några konsulter som är bra och är helt omöjliga att hyra, sen har de plockat in mer average konsulter för att erbjuda istället...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Öh, nej inte alls.
En uppfinnare behöver så bra stöd som möjligt, eftersom han inte har några pengar, därför behöver han duktiga och effektiva konstruktörer (en programmerare är en konstruktör) som det överhuvudtaget går att få tag på., detta för att minimera utvecklingskostnaderna så mycket som möjligt. Al_Bundy säger att han vänder sig mot just uppfinnare, och min renodlade uppfattning efter alla inlägg från densamma är att han är inkompetent, och följaktligen skall man undvika honom.
Jag har erbjudit till en privat diskussion, som naturligtvis kan få mig att ändra ståndpunkt, Men intill dess är Al_Bundy en charlatan.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:
Al_Bundy skrev:Men snälla. Lugna ned dig. Du kan inte kräva full erfarenhet från en person som har suttit 5 dagar med STM32. :tumner:
Det har ju varit nyår, jul osv.

Övrigt så borde du tänka över ditt beteende.
Men då borde du vara lite mer ödmjuk, och försöka lära dig. Istället för den position du intar här, dvs inte vilja lära, då det är jobbigt/Tar tid.
Jag tittar mycket på filmer och lär mig av det och jag försöker göra "learning by doing". Varför fungerade det inte att läsa från denna ADC t.ex.? Jo, kanske för att ADC:n behöver en global interuppt. Då bockar jag i den i CubeMX.

Jag hittar mycket inom CubeMX som jag läser på nu. Nästan som att man inte ens behöver programmera något.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

AndLi skrev:
TomasL skrev:
AndLi skrev:Kontrollerade programmerare?
Eller vad man nu skall kalla det, Inom SUF bygger vi upp en databas med lämpliga underleverantörer till våra medlemmar, det inkluderar även programmerare
Altså firmor, inte specifika konsulter?
Det säger ju inget, alla konsultfirmor har ju några konsulter som är bra och är helt omöjliga att hyra, sen har de plockat in mer average konsulter för att erbjuda istället...
Dert är naturligtvis ett problem, men erfarenheten är att man vänder sig till enskillda utvecklare, som, som alla andra, lovar guld och gröna skogar.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:Öh, nej inte alls.
En uppfinnare behöver så bra stöd som möjligt, eftersom han inte har några pengar, därför behöver han duktiga och effektiva konstruktörer (en programmerare är en konstruktör) som det överhuvudtaget går att få tag på., detta för att minimera utvecklingskostnaderna så mycket som möjligt. Al_Bundy säger att han vänder sig mot just uppfinnare, och min renodlade uppfattning efter alla inlägg från densamma är att han är inkompetent, och följaktligen skall man undvika honom.
Jag har erbjudit till en privat diskussion, som naturligtvis kan få mig att ändra ståndpunkt, Men intill dess är Al_Bundy en charlatan.
Det är lustigt att du drar denna slutsats, trots att jag slog dig på fingrarna vid reglertekniks-diskussionen.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Al_Bundy skrev:Det är lustigt att du drar denna slutsats, trots att jag slog dig på fingrarna vid reglertekniks-diskussionen.
Håller nog inte med om att du slog TomasL på fingrarna :roll:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Al_Bundy skrev:
TomasL skrev:
Al_Bundy skrev:Men snälla. Lugna ned dig. Du kan inte kräva full erfarenhet från en person som har suttit 5 dagar med STM32. :tumner:
Det har ju varit nyår, jul osv.

Övrigt så borde du tänka över ditt beteende.
Men då borde du vara lite mer ödmjuk, och försöka lära dig. Istället för den position du intar här, dvs inte vilja lära, då det är jobbigt/Tar tid.
Jag tittar mycket på filmer och lär mig av det och jag försöker göra "learning by doing". Varför fungerade det inte att läsa från denna ADC t.ex.? Jo, kanske för att ADC:n behöver en global interuppt. Då bockar jag i den i CubeMX.

Jag hittar mycket inom CubeMX som jag läser på nu. Nästan som att man inte ens behöver programmera något.
Titta på en massa filmer är rätt meningslöst om man inte kan hårdvaran, återigen, krypa, allafyra, resa sig osv.............

Al, det är inte alls lustigt att jag drar denna slutsats, och nej, du har inte slagit mig på fingrarna på något sätt,
Jag baserar min slutsats på de inlägg du gjort här.

Och nej, vi trycker inte ned nybörjare, dock, enligt min åsikt, så behöver man börja lära sig krypa först.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev: Men då borde du vara lite mer ödmjuk, och försöka lära dig. Istället för den position du intar här, dvs inte vilja lära, då det är jobbigt/Tar tid.

Jag hittar mycket inom CubeMX som jag läser på nu. Nästan som att man inte ens behöver programmera något.[/quote]
Titta på en massa filmer är rätt meningslöst om man inte kan hårdvaran, återigen, krypa, allafyra, resa sig osv.............

Al, det är inte alls lustigt att jag drar denna slutsats, och nej, du har inte slagit mig på fingrarna på något sätt,
Jag baserar min slutsats på de inlägg du gjort här.

Och nej, vi trycker inte ned nybörjare, dock, enligt min åsikt, så behöver man börja lära sig krypa först.[/quote]

Definition på att kunna hårdvaran? Du vet att ett datablad på en uC kan vara över 1000 sidor. Att läsa sig dessa 1000 sidor på en kort tid, gör man helt enkelt inte. Jag börjar alltid med Hello World, sedan ADC osv. STM32 är helt nytt för mig.

Dessutom fungerar filmer riktigt bra.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Jag tror inte det är många här som menar att du ska lära dig hela databladet när dom säger att du ska läsa i databladet.

Man måste inte läsa allt för att t.ex. starta ADCn. Det är ju bara att läsa i den delen som beskriver ADCn och dess register. Du kollar ju förmodligen inte på alla filmer på Youtube(flera miljoner filmer) utan du söker ju upp en film om det du undrar. Du kan göra lika i databladet med skillnaden att där finns inte bara "ett eventuellt svar" utan där finns "svaret". Databladet är som ett uppslagsverk där allt handlar om just precis den hårdvaran man arbetar med för tillfället.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

1000 sidor, är väl inte så mycket. De processorer vi använder ligger på kanske 20k sidor, Dock behöver man kanske inte lära sig allt, utan man läser in sig på enskilda funktionmer
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

En liten fråga till databanken? NVIC - Nested Vectored Interrupt Controller. Visst är den till för att markera vissa egenskaper för t.ex. global interrupt för UART? T.ex UART kan stängas ned om någon annan task är före för den har högre prioritet?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ett referensdatablad är väl inget man inte läser pärm till pärm? Behöver man ADC läser man inledningen om ADC och sen de sektioner som berör så som man vill köra ADCn.
Och så fortsätter man väl genom de moduler man vill använda? Och kompletterar med början av databladet, spänningar och ögnar igenom de mer allmänna delarna så man inte missar något uppenbart.

(Man kan ju notera att databladet för HALen som Al länkade till tidigare har fler sidor än referensdatabladet för en vanlig stm32F4...)

al:
Ja du kan ställa in vilka interrupt som kan avbryta vilka andra interrupt och i vilken ordning.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

NVIC är ARM:s sätt att basera interrupt på.
Tillverkaren kan sedan välja vilka nummer som aktiverar vilket interrupt.

Vissa är standard från arm. T.ex. hard fault, systick, reset osv..

https://developer.arm.com/docs/ddi0337/ ... t-the-nvic
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag har lyckats få ADC och UART RX/TX fungera med hjälp av DMA och ADC läses in av en timer så ADC:n slipper att hela tiden läsa. Känns riktigt skönt att man kan bara skriva en hel operation på en enda rad kod. Det är så det ska Ce ut! :tumupp:

Nu är det så att jag ska pulsera PWM med en upplösning på 0 till 255. Där 127 är ON i 10 sekunder of OFF i 10 sekunder.
Skulle ni rekommendera en ytterligare timer som man skalar ned så att den räknar från 0 till 255 i 20 sekunder? Går det ens?
Skriv svar