Eller är QP i detta fall inte "istället för" PID utan ett sätt att "förfina" PID-regleringen?
Förklara gärna mer

För att den någonstans blir definierad som callback funktion till timer-interruptet,Al_Bundy skrev:Här hittade jag en liten funktion som man ska applicera utanför main() i main.c
Hur vet jag att denna funktion anropas efter timerna har gjort sin cykel? Mystiska C programmering!Kod: Markera allt
void HAL_TIM_PeriodElapsedCallback(TIM_HandleTypeDef *htim) { // Placera din kod här }
Är C för lågnivå för Al, kommer nog inte VHDL/Verilog bli så poppiscosmox skrev:Istället för en uC, har du funderat på en FPGA?
Det känns som att det skulle vara lättare att implementera om du söker parallellism.
(Har dock bara skummat i tråden)
Fråga: Hur kan 1024 olika värden som körs igenom en matematisk modell ge rätt svar?Glattnos skrev:Jag känner lite som jesse. Hur kan 1024 olika värden som körs igenom en matematisk modell ge rätt svar? Det kräver väl att den matematiska modellen bygger på verkliga tester som utförts i förväg? Det bör ju endast funka bra på väldigt definierade system som inte slits eller ändras.
Eller är QP i detta fall inte "istället för" PID utan ett sätt att "förfina" PID-regleringen?
Förklara gärna mer
Det står inget. Kolla här på sidan 899: https://www.st.com/content/ccc/resource ... 105879.pdfAndLi skrev:För att den någonstans blir definierad som callback funktion till timer-interruptet,Al_Bundy skrev:Här hittade jag en liten funktion som man ska applicera utanför main() i main.c
Hur vet jag att denna funktion anropas efter timerna har gjort sin cykel? Mystiska C programmering!Kod: Markera allt
void HAL_TIM_PeriodElapsedCallback(TIM_HandleTypeDef *htim) { // Placera din kod här }
det är inte C programmeringen som är mystisk det är ST HAL och CubeMX...
Men läser du dokumentationen till CubeMX så framgår det säkert hur de tänkt sig att deras högnivåinterrupthantering ska funka.
Ofta tror jag HAL finns för säljarna än att faktiskt underlätta för C-programmerare...
Själv tittar jag i startup_smt32f407xx.s och ser direkt vilken funktion som kallas vid vilken interrupt och implementerar den.
tex "void USART3_IRQHandler(void)" för USART3 interrupt...
Du får fråga ST hur de tänkte när de skrev sin HAL och gjorde CubeMX, du har ju tidigare sagt att det bara är att klicka lite och inte skriva nån kod. Så det är väl så du ska göra...STM32CubeTM is STMicroelectronics's original initiative to ease developers' life by reducing
development efforts, time and cost.
Jag får väll öva på färdiga exempel då och memorera?AndLi skrev:Men men... det verkar ju som att ST då ljuger...Du får fråga ST hur de tänkte när de skrev sin HAL och gjorde CubeMX, du har ju tidigare sagt att det bara är att klicka lite och inte skriva nån kod. Så det är väl så du ska göra...STM32CubeTM is STMicroelectronics's original initiative to ease developers' life by reducing
development efforts, time and cost.
Eller så har den verklighet vi andra har pratat om nu kommit ifatt dig, och det är dags att börja skaffa sig förståelse för vad som händer under HALen och lära dig C på allvar...