Motorvärmarkabeln blir varm vid kontakten. Oroa sej?
Motorvärmarkabeln blir varm vid kontakten. Oroa sej?
Tja!
När jag låtit motorvärmare och kupévärmare fått gå en stund (ca 2-3tim) o jag kommer för att koppla ur den kan jag känna att kontakten som man ansluter till bilen är något varmare än omgivningen. Ute är ca 3-6 grader just nu och kontakten blir ca 20 grader kanske.
Vad tänker ni om detta?
/David
När jag låtit motorvärmare och kupévärmare fått gå en stund (ca 2-3tim) o jag kommer för att koppla ur den kan jag känna att kontakten som man ansluter till bilen är något varmare än omgivningen. Ute är ca 3-6 grader just nu och kontakten blir ca 20 grader kanske.
Vad tänker ni om detta?
/David
Re: Motorvärmarkabeln blir varm vid kontakten. Oroa sej?
Fösta tecken till blivande glappkontakt skulle jag säga, säkrast att byta den innan du kommer ut till en ihopsmält klump eller till en utbränd bil.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Oxiderade kontakt ytor, rengör och hjälper inte det så byt.
Inte ens ett år gammal installation (gjord på verstad) så jag börjar med att rengöra tror jag. Jävla dum placering också anser jag då den sitter precis i fronten på bilen och får äta all skit vägbanan släpper ifrån sej från framförvarande trafik. Ger inte mycket för det lilla plastlocket.

förra bilen så gick det för långt, kontakten på kablen blev deformerad
så lithiumfett, rengjort och håll efter så är det mycket bättre än en bränd kontakt
så lithiumfett, rengjort och håll efter så är det mycket bättre än en bränd kontakt
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det är inte konstigt att det blir lite varmare i kontakten. Även spritt nya uttag av högsta kvalitet kramar inte om kontaktstiften mer än en bråkdel av arean i kabeln, så det blir en övergångsresistans där som märks av om man tar ut hög ström. Det finns lite olika fabrikat på motorvärmarkablar och vissa ger jag inte mycket för...
Exempelvis uttaget (6 år gammalt) till min tvättmaskin griper tag i stiften så det räcker, för att tala om en väldigt liten kontaktyta då det bara är två böjda plattor som ligger mot stiften. Får ta i ordentligt för att dra ut den. Den blir märkbart ljummen efter en tvätt. Det är dock i rumstemperatur så det är ingen större temperaturskillnad.
Kontakten i bilkabeln ska ha en större kontaktyta än så. Iaf den DEFA-kabel jag har, har runda hylsor i som gör kontakt runtom hela stiften.
Men att det blir ca 15° varmare än omgivningen är en liten varningsklocka som andra redan påpekat.
Det borde jämförelsevis bli varmare i andra änden där du plockar strömmen från om alla kontaktytor är rena och fina.
Exempelvis uttaget (6 år gammalt) till min tvättmaskin griper tag i stiften så det räcker, för att tala om en väldigt liten kontaktyta då det bara är två böjda plattor som ligger mot stiften. Får ta i ordentligt för att dra ut den. Den blir märkbart ljummen efter en tvätt. Det är dock i rumstemperatur så det är ingen större temperaturskillnad.
Kontakten i bilkabeln ska ha en större kontaktyta än så. Iaf den DEFA-kabel jag har, har runda hylsor i som gör kontakt runtom hela stiften.
Men att det blir ca 15° varmare än omgivningen är en liten varningsklocka som andra redan påpekat.
Det borde jämförelsevis bli varmare i andra änden där du plockar strömmen från om alla kontaktytor är rena och fina.
Kontaktytorna på en motorvärmare kontakt hör tyvärr till dom som ofta har belastning när dom ansluts eller dras ur. Vilket medför att gnistor/märken bildas och sämre anslutning efter något år och dålig kontakt är det samma som värme. Lite litiumfett är bra ,men binder även smuts om man kastar sladden på marken som vana utan sätta på det lilla locket ..
Kablarna och kontakter är gjorda för att tåla värme upp till 70grader så här finns det margimal.! Om den är lite jummen . Vilket belastade kablar/kontakter blir.
En motorvärmare ligger på runda 1000w kupevärmare ca1000w
2kw fläktar skall inte användas i bilar i kombinationer med motorvärmare då uppstår överlast samt långa förlängningskablar och förgreningar till flera bilar..
Bara att man märkt att den är blir varm är ju bra då finns det ett medvetande att ett problem kan uppstå senare ..vid 50grader kan man börjar kännas riktigt varmt.
Kablarna och kontakter är gjorda för att tåla värme upp till 70grader så här finns det margimal.! Om den är lite jummen . Vilket belastade kablar/kontakter blir.
En motorvärmare ligger på runda 1000w kupevärmare ca1000w
2kw fläktar skall inte användas i bilar i kombinationer med motorvärmare då uppstår överlast samt långa förlängningskablar och förgreningar till flera bilar..
Bara att man märkt att den är blir varm är ju bra då finns det ett medvetande att ett problem kan uppstå senare ..vid 50grader kan man börjar kännas riktigt varmt.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Jag har som regel att se till att strömmen är frånkopplad när man drar ur eller sätter i anslutningen i bilen.har belastning när dom ansluts eller dras ur
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Lite off topic. Kasta kabeln på marken... Den ska plockas ur och tas med då det inte är tillåtet att ha den sitta i oanvänd i eluttaget. I alla fall inte om man står på en parkeringsplats som fler har tillgång till. Om exempelvis ett klåfingrigt barn stryker med av strömgenomgång blir fastighetsägaren vållande till annans död.
Så undvik grus i kontakten och släpp den aldrig på marken.

Med bara 15 grader högre hade jag inte brytt mig, men du kan väl bara känna varje gång du använder den om den blir varmare.
Min luktade lite ozon ett tag, tog och rengjorde stiften med ättika och klämde ihop dem.
Tack för svar allihopa. Ni bekräftar i princip vad jag tänker. Själva kabeln och uttaget skall jag se över och blir det inte bättre byter jag dem.
Jag brukar också se till att plugga in kabeln i bilen först och sen i eluttaget. Sen ta ut kontakten ur eluttaget först, och sen ta ur kontakten ur bilen.
Då borde man väl minska risken för små ljusbågar som orsakar oxid och sönderbrända stift i bil-änden åtminstone?
Då borde man väl minska risken för små ljusbågar som orsakar oxid och sönderbrända stift i bil-änden åtminstone?
Var finns den regeln ? Och det måste väl i ännu högre grad gälla skarvsladdar då ? Risken för att få en kyss av en hel kabel är väl inte speciellt överhängande.MadModder skrev:Lite off topic. Kasta kabeln på marken... Den ska plockas ur och tas med då det inte är tillåtet att ha den sitta i oanvänd i eluttaget. I alla fall inte om man står på en parkeringsplats som fler har tillgång till. Om exempelvis ett klåfingrigt barn stryker med av strömgenomgång blir fastighetsägaren vållande till annans död.
Annars tycker jag att dessa kontakter alltid brukar bli ganska varma, det går väl ofta en 6-10A genom kontakten i flera timmar och det blir lätt oxid i den.
Jag skulle vara orolig om kontakten blev varm efter så kort tid... Jag kör elbil och laddar med vanlig stickpropp, shucko. Den blir inte varm trotts 12-16 timmar laddning med 10A. Inte samma kontakt men ändå...