Kapsling Biltema

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sado

Kapsling Biltema

Inlägg av Sado »

Hejsan,

Jag är på jakt efter en kapsling med DIN-skena och transparent lock. Har hittat en i rätt format på Biltema, art. 46-2025. https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000034324

Någon som vet hur kvaliteten är på den?

Hur ligger motsvarande i pris hos t.ex. Ahlsell, Selga osv? Man måste ju ha konto överallt för att kunna se priserna.

Mvh
Tekko

Re: Kapsling Biltema

Inlägg av Tekko »

Kvalitet, tja... man får vad man betalar för som det så fint heter.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Jämför man priset mot ex Fibox som håller riktig proffskvalite så kostar dom en 1/4:e - 1/5:e del och tyvärr får man ju ibland vad man betalar för.
Åk på Biltema och bryt lite i den och kolla hur den verkar.

Fibox från ELNU: https://www.elnu.se/index.php?grupp=252 ... materiel=1
och framåt på pilarna.
SeaGull

Inlägg av SeaGull »

Jag är absolut ingen Biltema-fantast, de säljer mycket skräp där. Men de är också duktiga på att pressa priserna.
Jag jobbar i elbranschen och kan handla med rabatter. Har köpt en sån låda, på Biltema, den duger. Handlade senast brytare och vägguttag på Biltema, de duger.
Det är enkelt att handla på Biltema, istället för att leta i elgrossisterna enorma utbud.
Vill du ha det bästa, handla någon annanstans.
Har du ett E-nummer kan jag logga in hos en grossist och kolla priset.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag tycker biltemas kapslingar är helt okej, har köpt ett antal, om än inte just den.

Ahlsells priser är lite svåra då alla som har ett konto där har olika priser, INGEN betalar väl "listpris" typ, det finns bara där för att elektrikern ska kunna blåsa kunden enklare.

Jag har jämfört priserna vi har på jobbet mot vad en kompis betalar på sitt jobb som också är "storköpare", inte ett pris stämde..
Sado

Inlägg av Sado »

Det får nog bli en sväng till Biltema till att börja med. Jag ska ha den i mitt eget pannrum så det är väl inga militära krav precis.

Tack för tips allihopa och god fortsättning!
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Jag håller med dom som säger att Biltemas prylar är funkis och oftast behöver grejerna inte vara atombombssäkra. Elprylarna jag handlat, bla. kapslingar är funkis och på intet sätt dåliga UTOM kabelgenomföringshelvetena som tenderar att ploppa ur när man monterar kablarna så köp riktiga istället för gummitutorna dom skickar med och då klarar du dig utan Sobril. :mrgreen:
Haralt

Inlägg av Haralt »

Jag tror biltemas är av sämre material, av polystyrenplast, tror jag. Biltema undviker att ange materialet.
Medan kvalitetskapslingar är av polykarbonat som har mycket bättre UV-ljus-beständighet och kan monteras utomhus om man vill. Tänker man montera den inomhus, då duger den nog.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har sett två stycken Biltema IP54 vägguttag som fått varmgång efter någon månad/något år när dom använts för laster som tvättmaskin och elradiator.
Sado

Inlägg av Sado »

Mmm, till starkström använder jag alltid märkesgrejer, oftast Eljo Trend eller vad dom heter numera.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Det var länge sen Trend var trendigt, nu "ersatt" av Schneider Exxact.
En annan kör mest med Elko RS.
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Använder bara märkesgrejer. Skulle aldrig använda något billigt när det gäller starkström. Synd bara att företaget gått över till Berker (Hager) istället för Schneider.
Skriv svar