Jag har en annan åsikt: Nej.
En gammal hederlig porslinspropp består ju av en tråd som måste brinna av. Det kan ta ett tag.
Frågan är om man håller ut så länge.. Speciellt om proppen är "Trög" eller om ledningen är lång och tunn.
En modern automatsäkring är mycket snabbare, men samma sak där: Det kan ändå ta en stund.
Vid växelspänning så har man ryckt tillbaka med (t.ex) händerna för länge sedan när proppen går.
(Vid likspänning eller rejäl otur så kan man däremot fastna. Hur hög spänning och ström beror på omständigheterna.)
Det är inte så mycket till räddning med andra ord.
En säkring (av typen man har i vanliga hem), oavsett ny/gammal är gjord för att minska risken för brand. Inte skydda mot "farlig ström".
Och om man tänker efter så har iallafall aldrig jag varit med om att proppen har gått när jag fått en stöt, och jag är nog inte ensam.
Jag är snarare väldigt tacksam över att strömmen som transporterats över (och ytterst lite igenom) min hud inte har kunnat få proppen att gå:
Det är därför som man uppfann jordfelsbrytarna. En av de vanligare modellerna bryter vid 30mA. En säkring/propp vid (oftast) >6A.
(De bryter visserligen inte spänningen av samma orsak, men det är ändå en extrem skillnad i ström.)
Sedan får man vara bra blöt (och troligen salt) för att bara ha resistansen 10k Ohm.

Det rör sig snarare om ca 1-3 Mega Ohm, beroende på var man mäter. -Om vi pratar om huden.