Mäta G-kraft
Det bästa skulle vara att använda motorns vridmomentskurva och växellådans utväxlingsförhållanden för att räkna ut optimala växlingsvarvtal. (Den optimala växeln är den som ger högst vridmoment på hjulen vid en viss hastighet.) Sedan borde det vara en smal sak att göra en shiftlight som tänds när det är dags att växla, vid olika varvtal beroende på vilken växel du ligger på. När man ändå är igång kan man göra en funktion som även visar när det är dags att växla ner.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Max accelaration får du vid vridmomentstoppen och den sammanfaller inte med maxeffekten, sen har du dessutom luftmotståndet att ta hänsyn till.
Däremot så kan man man kännedom om bilen vikt med hjälp av erfarenhet göra en gissning av effekten, men mäta effekten går tyvärr inte då det är för många obekanta i ekvationerna.
Accelererar en bil som väger 1000 kg med 5m/s2 vid 30m/s så utvecklar motorn just då (luftmotståndet borträknat) 150kW (luftmotståndet kan uppskattas till ungefär 20kW vid den farten- så summa summarum ungefär 170kW utvecklas effektivt). Sen har du transmissionsförluster på ungefär 5-7% också att hänsyn till.
Däremot så kan man man kännedom om bilen vikt med hjälp av erfarenhet göra en gissning av effekten, men mäta effekten går tyvärr inte då det är för många obekanta i ekvationerna.
Accelererar en bil som väger 1000 kg med 5m/s2 vid 30m/s så utvecklar motorn just då (luftmotståndet borträknat) 150kW (luftmotståndet kan uppskattas till ungefär 20kW vid den farten- så summa summarum ungefär 170kW utvecklas effektivt). Sen har du transmissionsförluster på ungefär 5-7% också att hänsyn till.
Meningen var inte den att den ska ränka ut hur mycket hk den har i bilen, utan mera att när du köre denna 402m så var den uppe i typ 1,2G och bilen vägde 1000kg, och för att flytta 1000kg i 1,2G så krävs xxx kW
Så när man kommer i mål och får fram att du haranvänt dig av 130hk men i papprena står det att den har 180hk så vet man att man att motorn har mera att ge.
Så när man kommer i mål och får fram att du haranvänt dig av 130hk men i papprena står det att den har 180hk så vet man att man att motorn har mera att ge.
Här har jesper byggt det som trådstartaren var ute efter med en "adxl202"
http://www.myplace.nu/avr/accelr8/index.htm
http://www.myplace.nu/avr/accelr8/index.htm
Tidningen allt om elektronik har haft några artiklar om hur du ger dig in i databussen på moderna bilar, där skulle du med lite tur kunna trolla fram t.ex effekten från motorn. om det är för mycket önskat av din bil kanske iallafall varvtal å lite godis kan gå å få fram.
detta är iofs troligast om din modell började tillverkas efter 2003.
Accelerometer däremot är lite klurigt å använda tror jag. Har nyligen spenderat månader med att få ut en fjuttig vinkel på en balanserande vagga utan att få rena söta värden från en dylik. du får så stor inverkan av G och gupp så det kommer va svårt för dig att avgöra vad som är bilens framåtpekande acceleration. du kan heller inte med en accelerometer alena avgör om det lutar eller om du accelererar. med två accelrometrr i 90graders vinkel fås två olika lösningar hela tiden
detta är iofs troligast om din modell började tillverkas efter 2003.
Accelerometer däremot är lite klurigt å använda tror jag. Har nyligen spenderat månader med att få ut en fjuttig vinkel på en balanserande vagga utan att få rena söta värden från en dylik. du får så stor inverkan av G och gupp så det kommer va svårt för dig att avgöra vad som är bilens framåtpekande acceleration. du kan heller inte med en accelerometer alena avgör om det lutar eller om du accelererar. med två accelrometrr i 90graders vinkel fås två olika lösningar hela tiden
Jag har oxå funderat på att bygga en sådan accelerometer för att mätta accelerationen till t.ex bilen.
MEN, sen jag jag givetvis krånglat till allt och inte orkat lösa alla problem.
Vilken acceleration är man ute efter? den som är vinkelrät mot jordens dragningskraft eller i vägbanans lutning?
Själv tycker jag att man borde ha en accelerometer i både x- och Y-led och därefter använda phytagoras för att få ut bilens acceleration, eftersom man inte kan garantera att bilens färdriktning är densamma som accelerometerns riktning eftersom bilen stegrar sig så blir det lite problematiskt.
Om man därefer funderar på att man även får med gravitaitonen så blir det genast lite svårare.
Sen, om man tänker på att om man svänger eller kör på ett litet hopp så stör även det ut mätresultatet här är ett ex:
accelerationen i x-led = sin(vinkel)*gravitation(statisk acceleration)+bilens acceleration+ brus från sensorn + ev om bilen svänger.
accerelarion i y-led är ung densamma.
vissa har löst detta genom att lågpassfiltrera accerelationen för att separera gravitationen som har väldigt låg frekvens (statisk signal) och därefter få ut själva rörelsen(dynamisk signal).
acceleration = lågpass signal (gravitation) +högpass(rörelse).
Men om man har en bil som accelererar ganska jämnt över en längre tid, säg 3-4 sek så har man heltplötsligt 2 statiska signaler. Vilket jag tycker blir lite bökigt.
Om man skulle utöka den den lågasignalen till att klippa alla frekvenser över säg 10 sek så "hänger inte gravitaitonen med" om man blien skulle stegra sig några sekunder. detta kommer då räknas som en rörelse precis som bilens framåtriktining.
Finns det någon bättre vetande som kan berätta exakt hur det ligger till och hur man löser dessa problem om man skulle vilja ha lite mer exakta mätningar med sin accelerometer?
MEN, sen jag jag givetvis krånglat till allt och inte orkat lösa alla problem.
Vilken acceleration är man ute efter? den som är vinkelrät mot jordens dragningskraft eller i vägbanans lutning?
Själv tycker jag att man borde ha en accelerometer i både x- och Y-led och därefter använda phytagoras för att få ut bilens acceleration, eftersom man inte kan garantera att bilens färdriktning är densamma som accelerometerns riktning eftersom bilen stegrar sig så blir det lite problematiskt.
Om man därefer funderar på att man även får med gravitaitonen så blir det genast lite svårare.
Sen, om man tänker på att om man svänger eller kör på ett litet hopp så stör även det ut mätresultatet här är ett ex:
accelerationen i x-led = sin(vinkel)*gravitation(statisk acceleration)+bilens acceleration+ brus från sensorn + ev om bilen svänger.
accerelarion i y-led är ung densamma.
vissa har löst detta genom att lågpassfiltrera accerelationen för att separera gravitationen som har väldigt låg frekvens (statisk signal) och därefter få ut själva rörelsen(dynamisk signal).
acceleration = lågpass signal (gravitation) +högpass(rörelse).
Men om man har en bil som accelererar ganska jämnt över en längre tid, säg 3-4 sek så har man heltplötsligt 2 statiska signaler. Vilket jag tycker blir lite bökigt.
Om man skulle utöka den den lågasignalen till att klippa alla frekvenser över säg 10 sek så "hänger inte gravitaitonen med" om man blien skulle stegra sig några sekunder. detta kommer då räknas som en rörelse precis som bilens framåtriktining.
Finns det någon bättre vetande som kan berätta exakt hur det ligger till och hur man löser dessa problem om man skulle vilja ha lite mer exakta mätningar med sin accelerometer?
gyron är bra grejjer har jag hört
dragracearna har ju någon ekvation som brukar stämma rätt bra där man räknar på tiderna för 402m och vikt och får ut ungefärligt antal hk
kan även vara intressant att se hur bilen vrider sig när man kör på bana, typ se g-krafterna i kurvor och så vidare, kanske spela upp i en simulator på datorn sedan ?
dragracearna har ju någon ekvation som brukar stämma rätt bra där man räknar på tiderna för 402m och vikt och får ut ungefärligt antal hk
kan även vara intressant att se hur bilen vrider sig när man kör på bana, typ se g-krafterna i kurvor och så vidare, kanske spela upp i en simulator på datorn sedan ?