Seriekoppling av 18650 batterier - Laddning och effektuttag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RoXa

Seriekoppling av 18650 batterier - Laddning och effektuttag

Inlägg av RoXa »

Jag har ett projekt på gång där jag kommer att behöva spänningssätta två komponenter. Den ena behöver en spänning i intervallet 3.4-4.2 volt (max 2A momentant och ca 250 mA i medel) och den andra 5 volt (ca 250 mA som toppvärde).

En tänkbar lösning skulle vara att seriekoppla två 18650 batterier och driva den första komponenten endast med ett batteri och den andra med två (tillsammans med en spänningsregulator), vilket skulle ge en obalans mellan batterierna gällande effektuttaget. Om jag inte missförstått något så kommer det ena batteriet att ladda ur före det andra, med följden att båda batterierna måste spänningsövervakas separat för att undvika över-urladdning. Antar vidare att det är ett liknande problem vid laddning, just att batterierna måste laddas var och ett för sig och inte tillsammans i serie.

Givetvis kan man ju låta batterierna jobba i serie och använda en spänningsregulator för var och en av de två spänningarna, men det känns onödigt på något vis.

Hur hade ni gjort?

Edit: Ändrade problemformuleringen en aning.
Senast redigerad av RoXa 3 december 2018, 15:12:54, redigerad totalt 1 gång.
Borre

Re: Seriekoppling av 18650 batterier - Laddning och effektut

Inlägg av Borre »

Om du ändå ska använda en step-up för 15V så kör med en som klarar spänningen från ett batteri och driv allt med bara ett batteri. Då slipper du problemet med ojämn urladdning och det blir enklare att ladda.
RoXa

Inlägg av RoXa »

Jag var nog otydlig på punkten angående kravet på spänningen. Det ska läsas som att den andra komponenten behöver exakt 5 volt, men regulatorn klarar 15 volt maximum. Ändrar i första inlägget.
Borre

Inlägg av Borre »

Okej, men principen är ju den samma, använd en step-up för 5V och driv från ett battteri. Eller kan du inte ändra spänningsregulator?
RoXa

Inlägg av RoXa »

Jo, det går ju så klart!

Tack för tippset :tumupp:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Lipo-batteriet kommer ju att falla under 3,4V samtidigt som du fortfarande får ut 5V ... och vad händer då?

Det kanske kan vara något att tänka på. Kolla också att du har skydd mot djupurladdning av LiPo ... för då förstör du batteriet permanent och riskerar brand vid nästa uppladdning.

Bild
Skriv svar