Frys som inte fungerar
Frys som inte fungerar
Jag har fått övertagit en kombinerad kyl/frys som bara har några år på nacken. Den stod i en kall loge i en vecka.
Nu vill inte frysen fungera.
Kylen fungerar bra.
Kan den på något sett blivit förstörd då den stod i minusgrader en vecka ?
Fläkten i frysen fungerar.
Någon som vet vart jag ska börja felsökningen.
Tack på förhand.
Nu vill inte frysen fungera.
Kylen fungerar bra.
Kan den på något sett blivit förstörd då den stod i minusgrader en vecka ?
Fläkten i frysen fungerar.
Någon som vet vart jag ska börja felsökningen.
Tack på förhand.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Frys som inte fungerar
Stäng av och låt den stå i ett dygn, prova därefter -det btukar ta tid innan frysen blir kall
Eftersom kyldelen får kylan från frysdelen tror jag att den kommer att fungera
Eftersom kyldelen får kylan från frysdelen tror jag att den kommer att fungera
Kyl/frysen stod på tre dygn varav 52 timmar med frostmatic.
Den var lite kall från början men kan bero att vi stoppade in frysen mat. Tredje dygnet 15 grader varm.
Drog ur den igår morse. Har nyss startat upp den igen med frostmadic påslagen
Får se om den blir kall eller inte. Men verkar inte så lovande .
Den var lite kall från början men kan bero att vi stoppade in frysen mat. Tredje dygnet 15 grader varm.
Drog ur den igår morse. Har nyss startat upp den igen med frostmadic påslagen
Får se om den blir kall eller inte. Men verkar inte så lovande .
Dra ut kontakten ca 1 min och plugga in igen. Hör du då 6st klick med ca 1sek mellanrum från 2-vägs ventilen?
Ja jag hörde 6-8 klickande ljud.
Frysen är nu på 10 minus och varningstriangeln är borta. Så den måste tro den är kall ?
Men den håller bara 10 minus.
Så här gjorde den det sista den gjorde innan jag drog ut den ett dygn.
Så fort frostmaticen var urkopplad steg graderna.
Vad betyder klickandet ?
Frysen är nu på 10 minus och varningstriangeln är borta. Så den måste tro den är kall ?
Men den håller bara 10 minus.
Så här gjorde den det sista den gjorde innan jag drog ut den ett dygn.
Så fort frostmaticen var urkopplad steg graderna.
Vad betyder klickandet ?
Min Farbror köpte en kyl/frys att ha i sin stuga den hade bara termostat på kyl delen och frysen blev vad den blev.
Problemet var att på vintern så hade han bara ca 5grader i stugan så kompressorn gick inte alls.
Köttfärsen som låg i frysen luktade inte hallon direkt, vi fick bära ut hela skåpet.
Men din verkar ha styrning till både kyl och frys.
Problemet var att på vintern så hade han bara ca 5grader i stugan så kompressorn gick inte alls.
Köttfärsen som låg i frysen luktade inte hallon direkt, vi fick bära ut hela skåpet.

Men din verkar ha styrning till både kyl och frys.
Men hur felsöker man själv ?
Hur går jag vidare ?
Eller måste jag ta hem någon ?
Hur går jag vidare ?
Eller måste jag ta hem någon ?
Klickandet innebär att ventilen som styr om kylen eller frysen ska få kyla, fungerar
elektriskt och troligtvis mekaniskt.
Fungerar fläkten i frysen?
elektriskt och troligtvis mekaniskt.
Fungerar fläkten i frysen?
Går kompressorn kontinuerligt, hur varm är kompressorn (efter att ha gått _länge_) utloppstemperaturen (mät på pipen ut några cm från kompressorn för röret som sedan går till kondensorn), hur ser dess insug ut, vilken temperatur (några cm ut innan kompressorn)
Hur ser rören ut som precis kommer ut från innerdelen - är det mycket frost kring dessa, vilken temperatur är det.
Det bästa är om du kan använda en liten termoelement-spets och trycker direkt mot sagda ytor med en liten svamp som presskudde och sedan väntar tills temperaturen stabiliseras innan avläsning.
En lite mindre exakt metod är IR-mätare och man målat områdena man vill mäta med lite tippex, lapp eltejp eller liknande med känd emissions-faktor.
Att mäta på nakna metallytor ger ingen exakt mätning då när de är uppolerade och blanka så är emissionsfaktorn mycket låg trots att det kan vara väldigt varma.
Hur låter kompressordriften - hör man hur det väser och 'slurkar' (flash gas) från evaporator-sidan, det 'slurkar' och väser i längre perioder mellan det tystare perioder ju kallare det är i evaporatorn då suggasen börja vara så tunn att allt mindre med vätska skapas i kondensorn och det suger helt enkelt torrt i änden mot kapillärröret och gas börja pysa igenom hela vägen i kapillärröret (det är detta som kalls flash-gas, och är kyltekniskt sett 'waste of work' eftersom det är kompressorarbete som det inte blir någon kyla av).
En viss mått av flash-gas är tolerabelt/avsiktligt i kapillärsystem med något lägre systemverkningsgrad just för att ge en driftsäker och enkel konstruktion utan rörliga delar som skall fungera många år. Fyllningen är också rätt exakt för att inte överlasta kompressorn när man tex. fyller hela frysdelen med varm mat, då massaflödesbegränsningen som kapillärröret ger är ganska konstant och vid varm evaporatorn gör att det som kommer in kokar raskt upp redan i början av evaporator-rören och det mesta av mängden samlar sig i evaporatorn, medans riktigt kallt så är det mesta i evaporatorn och väter efter hela rörlängden samt samlas en del i expansions-burken i slutet eller integrerat i evaporatorn i sig, och det slurkar torrt i kondensorn. Systemet är dimensionerat för sin tänkta temperaturområde med minimal men ändå existerande hörbara flash-gas perioder (slurkning) i 10-20 sekunders perioder under sin drift.
Hur ser rören ut som precis kommer ut från innerdelen - är det mycket frost kring dessa, vilken temperatur är det.
Det bästa är om du kan använda en liten termoelement-spets och trycker direkt mot sagda ytor med en liten svamp som presskudde och sedan väntar tills temperaturen stabiliseras innan avläsning.
En lite mindre exakt metod är IR-mätare och man målat områdena man vill mäta med lite tippex, lapp eltejp eller liknande med känd emissions-faktor.
Att mäta på nakna metallytor ger ingen exakt mätning då när de är uppolerade och blanka så är emissionsfaktorn mycket låg trots att det kan vara väldigt varma.
Hur låter kompressordriften - hör man hur det väser och 'slurkar' (flash gas) från evaporator-sidan, det 'slurkar' och väser i längre perioder mellan det tystare perioder ju kallare det är i evaporatorn då suggasen börja vara så tunn att allt mindre med vätska skapas i kondensorn och det suger helt enkelt torrt i änden mot kapillärröret och gas börja pysa igenom hela vägen i kapillärröret (det är detta som kalls flash-gas, och är kyltekniskt sett 'waste of work' eftersom det är kompressorarbete som det inte blir någon kyla av).
En viss mått av flash-gas är tolerabelt/avsiktligt i kapillärsystem med något lägre systemverkningsgrad just för att ge en driftsäker och enkel konstruktion utan rörliga delar som skall fungera många år. Fyllningen är också rätt exakt för att inte överlasta kompressorn när man tex. fyller hela frysdelen med varm mat, då massaflödesbegränsningen som kapillärröret ger är ganska konstant och vid varm evaporatorn gör att det som kommer in kokar raskt upp redan i början av evaporator-rören och det mesta av mängden samlar sig i evaporatorn, medans riktigt kallt så är det mesta i evaporatorn och väter efter hela rörlängden samt samlas en del i expansions-burken i slutet eller integrerat i evaporatorn i sig, och det slurkar torrt i kondensorn. Systemet är dimensionerat för sin tänkta temperaturområde med minimal men ändå existerande hörbara flash-gas perioder (slurkning) i 10-20 sekunders perioder under sin drift.