Detektera fyrkantsvåg med T=4s

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
barco
Kontakt:

Detektera fyrkantsvåg med T=4s

Inlägg av barco »

Jag skulle vilja koppla ihop mitt larm med min Homey hemautomatiseringsmojäng.

Mitt larm har en relä utgång (man kan sätta in fler, men då kan man inte ha nätverksmodulen som jag har...). Man kan programmera den till olika funktioner.
Jag har ju två lägen av larm, borta (dvs dekare och kameror aktiva) och hemma (skalskydd, man kan vara inne men ingen kan öppna dörrar osv).
Jag skulle vilja skilja på dessa (idag har jag kopplat så relät slår till oavsett borta eller hemma läge, men jag vill helst vara mer granulär än så).
Det man kan göra är att sätta så relät är tillslaget hela tiden vid borta läge, samt att det slår till/från med T=4, dvs av 2s och på 2s osv.

Jag skulle vilja ha någon enkel elektronik krets som gav "hög"signal ut om det är fyrkant, men inte tillslaget hela tiden. Funderar på någonting med en 555a men kanske någon har en bättre ide?
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Detektera fyrkantsvåg med T=4s

Inlägg av prototypen »

Räcker ju med en kondensator, lite likriktning och nivådetektor men en 555 är nog enklare.

Protte
barco
Kontakt:

Re: Detektera fyrkantsvåg med T=4s

Inlägg av barco »

Jag tänkte också så och körde lite simuleringar, men värdena blir lite konstiga tyckte jag (eftersom f är så lågt).

Om jag tänker högt så skulle väl en 555 applikation där låg signal triggar en hög ut under 3 sekunder och där med ligger den hög ut så länge vi har pulser(dvs hemmaläge). Har vi högt in hela tiden så kommer ut ligga lågt (dvs bortaläge). Sedan måste man ta hänsyn till om larmet är helt av, då är ju signalen låg hela tiden, dvs ur 555an kommer man ha en hög hela tiden då dvs man kommer tro att man är på hemmaläge. Alltså måste något mer till.
Skriv svar