Startström switchade nätdelar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bobobo

Startström switchade nätdelar

Inlägg av bobobo »

Vi har ett par enheter (ska bygga fler) som innehåller flera switchade nätdelar:
1st dator, nätdel på ett par hundra watt (Av typen klump-på-sladd)
1st LCD skärm c:a 60-80w (också klump-på-sladd)
1st 24v Meanwell NDR480-24 https://www.meanwell.com/productPdf.aspx?i=150

Dessa är kopplade i ett grenuttag och när man sätter sladden från grenuttaget i väggen händer det allt för ofta (ibland upp till en gång på tre) att gruppsäkringen för vägguttaget löser ut (dvärgbrytare, kan vara B-kar ibland). Utrustningarna ambulerar runt så vi har svårt att ställa andra krav än vanligt shuko-uttag med den säkring och övrig last som råkar sitta där...

Så jag funderar på olika sätt att minska startströmmen.
-Effektresisitor (c:a 5ohm?) i serie på matningen, Nätaggen tål ju ett brett inspänningsområde och strömmen när det är igång är ju inte så stor så förlusten känns ganska hanterbar.
-Serieresistor enl. ovan och bypass-kontaktor lite mer grejor att koppla in, slipper gärna...
-Tidrelä (och ev. kraftkontaktor) som fördröjer tillslaget av 24v nätdelen så att inte alla tre startar samtidigt. Detta har jag testat tidigare och det funkade där.
-Halvledarrelä / SSR på matningen som gör att matningen slås till vid 0-genomgång på spänningen. Idén hittade jag här: https://bearpwr.com/pdfs/InrushCurrent.pdf

Har forumet några synpunkter i ämnet?
hsd

Re: Startström switchade nätdelar

Inlägg av hsd »

Vad mer ligger på samma säkring och hur stor är säkringen
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ta ett relä eller kontaktor med 12V spole och koppla till datornätdelens sekundärsida (glöm inte skyddsdiod). Då kommer skärm och 24V-agg vara avstängda när datorn är avstängd.

Skulle mot förmodan säkringen lösa när reläet slår till så kompletterar du med ytterligare ett 24V relä som drivs av Meanwell-agget och ger ström till skärmen.

eller

Den billigaste och snabbaste lösningen att testa är ett master/slave grenuttag:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ags-p67704
bobobo

Inlägg av bobobo »

Hsd: som sagt så åker prylarna runt så man kan räkna med att det är B10A säkring och lite annan last parallellt.

Frenzy: Bra idé med master-slave uttaget.
Kaskadkoppling är inte heller någon dum idé, men lägger nog isåfall 24v-agget körs i kedjan isåfall. Eftersom datorn har klump-på-sladd trafo så får jag ändå inte finessen att övrigt stängs av med datorn som du föreslog.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Startström på 35A, det ska väl en vanlig 10A säkring klara av?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Dvärgbrytare ("automatsäkringar") är normalt med C-karaktär och startströmmen för en hygglig effekt SMPS-nätdel löser lätt ut dom!

Mjukstart är det enda som fungerar "perfekt i alla lägen" och jag hade nog löst det vid att ta en NTC i herrstorlek och ett 24V relä.
NTC'n hade jag då monterat säkert och "luftigt" och kört ena ledaren till 230V genom den, helt från början.

Reläet ska sedan kortsluta NTC - och drivs av 24V nätdelen.

NTC'n ska vara så pass högohmig att den begränsar strömmen men ändå så pass lågohmig ett den tillåter hela systemet att köra även om reläet inte kortsluter den.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Jag vill mena att NTC motstånd rakt på utan relä funkar utmärkt.
Sådan fanns ju i äldre TV för att begränsa just startströmmen.

Exvis har jag ett SG160 liggande 2,5 Ohm vid kallt och efter några 100 ms blir det varmt och nära noll Ohm, tål 15 A, ELFA 60-291-69

Ett större har jag använt till en 2 kW trafo jag hade för att med två faser in, dvs 400 V får ut dubbla strömmen 230 V.
En mycket stor toroid med enorm startström, detta NTC heter SG405 är på 1 Ohm kallt och tål 30 A ELFA 60-290-86

Ev är mina ELFA nummer gamla, läser bra på påsarna.

Så bara att seriekoppla med en av 230 V trådarna. allt sköter sig själv, startpulsen uteblir helt.
Man kan förstås seriekoppla och parallellkoppla sådana NTC motstånd, för att få önska verkan.

Tilläggas skall att det är just för detta ändamål dessa komponenter är skapade.

Roy
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är sant att en rätt vald NTC kan köra utan att kortslutas - kruxet är bara att den blir runt 140°C och ska därför sitta väl ventilerat.

Det är därför att jag rekommenderar reläet.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Och med ett relä svalnar den och är redo för nästa cykling av spänningen omedelbart.

Jag har ett sådant NTC till min oisolerade mellanvariac. tar ca 15-20 s att svalna. har hänt att jag har brutit strömmen (eller snarare dummat mig och fipplat så JFB löst) och tänker jag mig inte för så är NTC fortfarande varm när jag återställer och schonk så får jag fippla dvärgbrytaren istället.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Har man ett relä och en liten fördröjning (0,1 - 0,5 s) så behövs inte ett NTC motstånd, då duger 4,7 Ohm 10 W. Som aldrig hinner bli varmt.
Ett annat sätt är att göra som dom gjorde förr, vid start av stora motorer som drev tröskverket, en strömbrytare med flera lägen, man vrider in läge 1 med 4,7 Ohm 10 W och vidare till läge två där motståndet kortsluts. Blir likt en Y D omkopplare.
Tvåläges omkopplare som duger för 230 V och har en form av elsäkerhet är dock lite sällsynta, och det krävs en godkänd kapsling.
Men det finns ju proffskranar Kraus & Neimer (ev felstavat)

En kapsling av godkänd typ med NTC-motstånd med lite luft är ok.

Roy
Borre

Inlägg av Borre »

Problemet är om reläet inte drar. Ett NTC är billigt så man kan lika gärna ta det och ett relä än ett 10W motstånd.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

bobobo skrev:Hsd: som sagt så åker prylarna runt så man kan räkna med att det är B10A säkring och lite annan last parallellt.

Frenzy: Bra idé med master-slave uttaget.
Kaskadkoppling är inte heller någon dum idé, men lägger nog isåfall 24v-agget körs i kedjan isåfall. Eftersom datorn har klump-på-sladd trafo så får jag ändå inte finessen att övrigt stängs av med datorn som du föreslog.
Du har fått en del förslag. Som du säger så är det svårt att ställa krav på uttag med viss karakteristik. kan man inte ställa krav på eget uttag som inte har annan belastning inkopplad är det ju i princip omöjligt utan egen kraft med sig. Ex. ett uttag som redan är belastad med 1500 VA har du svårt att använda.

Förutom redan inkopplad belastning så kan gamla automatsäkringar ställa till det. Gamla dvärgbrytare slits med antal utlösningar. Har de utsatts för höga stötströmmar/kortslutningar tidigare så att de löst ut en massa ggr löser de lättare och lättare. Nya dvärgbrytare lider inte av detta på samma sätt.

Problemet beror på att utrustningen stått utan spänning en längre stund, kondensatorn i nätdelen är då helt urladdad och drar en hög startström för att ladda upp kondensatorerna.

Mjukstartare, inkoppling av nätdelar i sekvens är lösningen. UPS skulle vara en annan möjlighet, men är dyr, tung och skrymmande. Master/slave uttaget är nog den bästa lösningen.

Men du får nog tänka till när det gäller viket krav du ska ställa på uttaget hos kunden!
Skriv svar