Högtalare : Ineffekt-verkningsgrad-ljudnivå

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Högtalare : Ineffekt-verkningsgrad-ljudnivå

Inlägg av Hobbyisten »

Hej !

Ser att det skrivits mycket om detta på forumet, läst och lärt. Jag har en stereohögtalare med nominell ineffekt på 30 Watt och max ineffekt på 100 Watt. Verkningsgraden på en billig stereohögtalare verkar ligga på 1%. Jag har fått en TDA2030-krets som ger ut 10-20 W (tror jag). Högtalaren är tänkt som larmsirén i ett hemmabyggt inbrottslarm. Vid 1% verkningsgrad skulle jag då få ut max 0.2 Watt i uteffekt, är detta högt ? Vid 1 W i uteffekt kan man inte vistas i samma rum stod att läsa. Jag kunde få en jäkla högt ljud ur min lilla 2 W högtalare (impedans 8Ω) men är rädd för att spränga den. Ger min simpla stereohögtalare (impedans 6Ω) ett högre ljud, annorlunda ljud, och tål den mer ? Det är en liten krabat tänkt att användas i ett surroundsystem, men ledsnade på att stypa på sladdarna på left rear och right rear, så använder endast fronthögtalarna vilket duger gott. Med "liten" menar jag att stereohögtalarens storlek är ca 6 cm bred och ca 15 cm hög. Det enkla sättet vore att testa, men är intresserad av principfrågan :)

Tacksam för svar !

/nn

PS : Oscillatorkretsen har pajat för tillfället, det är därför jag inte provar direkt :)
Senast redigerad av Hobbyisten 27 november 2018, 16:49:31, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Re: Högtalare : Ineffekt-verkningsgrad-ljudnivå

Inlägg av Nerre »

Om jag inte är ute och cyklar så anges verkningsgrad på högtalare i dB(A)/W eller nåt sånt. D.v.s. hur mycket ljudtryck ger en viss effekt.

Bilhögtalare lär tydliga vara väldigt dåliga på detta (troligen för att de ska klara av vibrationer), PA-högtalare brukar vara bättre.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Glöm alla effektsiffror som står printade på högtalarna! Det enda som gäller är som sagt verkningsgraden, det som Nerre skrev om: dB/W/m.
Har du t ex en verkningsgrad på 90dB vid 1W, betyder det att för att du måste dubbla inmatad effekt för att få en 3dB höjning = den minst hörbara effekt/volymökning. Den lilla förstärkaren du köpte av mig ger, när den maxar en effekt/volymökning (akustisk) på knappt 12dB.

Personligen tror jag, utan att veta alla detaljer att det kommer att låta högt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

100% är 120 db/w/m om jag mins rätt

skit samma, lär dig räkna med decibell, och det som är viktigt där

kolla kurvor på vad hörslen tål, från ca 110db vid högra frekvenser till 130 på låga

bra högtalara i horn kan komma upp i 113dm/w/m hm jbl O71
dåliga högtalare ligger ofta låågt, 85-90 db/w/m, kan låta vettigt ändå

en del bashögtalare kan komma upp i 105db/w/m, jbl e130

sedan kan du räkna på ljudvolym, så tänk,
3db är fördubbling av effekt
10db är 10x i effekt
2 db är ungeför det minsta du kan höra i skillnad på effekt

ett larm bör komma upp i 110-120 db
bra larm 140 db i låg frekvens :badgrin: :mrgreen:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sedan finns det 7000 faktorer som avgör ljudvolymen, högtalarimpedans, matchning till förstärkare och dess utimpedans och DEFINITIVT typ av högtalarlåda. Jag väcker huset med mina små horn när jag spelar på min Darlingförstärkare (0,75W). Mina nya stora basreflex spelar HÖGT på 3W (inte fullt utslag givetvis).
Kraftigt dämpade lådor kräver mer tjosan för att skaka loss rappningen på huset.

Å andra sidan har du rätt i en sak, när man räknar på akustisk effekt (det som strålar ut ur högtalaren) är den bara delar av % av inmatad effekt. Jag minns att vi kom fram till att en Carlssonlåda gav ifrån sig 0,4% av inmatad effekt.

Sedan var det det där med märkning. Jänkarna märkte sin högtalarelement mycket konservativt en gång i tiden. Goodman- och Wharfedaleelement kunde märkas med 12-15W, men det innebar att fritt i luften gav de upp i ett rök av magisk blå rök när den inmatade effekten kom dithän. Instoppade i lådor, tålde de mycket mer.
Nerre

Inlägg av Nerre »

När jag var i 20-årsåldern så var jag med i en förening som pysslade lite med musik (vi sände närradio så småningom, men innan dess körde vi "DJ" på fester och lite sånt).

Jag hade ofta ett par rejält stora högtalare i bakluckan på min gamla Opel Rekord Caravan (årsmodell -70). En gång provade jag att dra sladdar från bilens originalstereo (tror jag det var, simpel gammal bilstereo med kassettspelare som bara kunde spola framåt).

På högsta volym (det var antagligen 5-6 W) gick det knappt att sitta i bilen.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

Tack Nerre, grym och bävern, jag har förstått att ni talar om UTeffekt.
Bävern : om din TDA-krets förstärker effekten 12 dB och 2-3 dB ger den minsta hörbara ljudskillnaden så förstår jag inte alls hur den kretsen kan höja volymen så kraftigt som den gjorde. Ökar dB effekten exponentiellt (och därmed volymen) ?
grym : pratar vi här om den decibel man fick lära sig i skolan att 130 decibel låter typ som ett reaplan och ger hörselskador ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

3 dB är en fördubbling av effekten.

12 dB är alltså 4 fördubblingar, eller 2^4=16 gånger högre effekt. (En förstärkare förstärker väl dock oftare spänningen och då är inte 3 dB en fördubbling.)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

Tack, fattar lite mer :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska se om jag har en redogörelse för hur högt 1000dB låter.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ungefär som motörhead live på åttitalet när dom drog fullt på allt och brände inkommande säkringar :badgrin:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

Jag tackar. Jag kollade wiki och såg nåt som jag anade men inte kunde sätta fingret på : Decibel är en enhet både för elektrisk signalstyrka och akustisk "styrka" :idea: Logaritmiskt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nja, dB är ett relativt mått. D.v.s. det handlar om "gånger".

Så i princip alla värden som anges i dB är gentemot ett referensvärde.

På Wikipedia finns det några exempel på referensnivåer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel#E ... av_decibel

Undantaget är såklart om det handlar om förstärkning, då är det ingen referensvärde utan "rena" gånger.

Deci är ju tiondel. En decibel är en tiondels bel, d.v.s. 1 dB = 0,1 B.

3 dB = 0,3 B. Och det där 0,3 innebär att det är 10^0,3=1,995, det vill säga ungefär 2 gånger.

12 dB är alltså 1,2 B och motsvarar då 10^1,2=15,85 gånger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1&start=60

ladda ner och läs igenom hela boken, det är vettigt
Skriv svar