Vattenkraft i duschen / handfatet / toeletten?
-
- Kontakt:
Vattenkraft i duschen / handfatet / toeletten?
En idé har studsat runt i huvudet en tid nu.
Borde det inte vara möjligt att använda en DCmotor från t.ex. en
bilbanebil eller liknande och använda den som en generator?
Om man kapslade in och lackade hela konstruktionen så borde
man kunna använda den för att driva LED belysning på toan
eller liknande.
Har någon gjort något liknande?
Borde det inte vara möjligt att använda en DCmotor från t.ex. en
bilbanebil eller liknande och använda den som en generator?
Om man kapslade in och lackade hela konstruktionen så borde
man kunna använda den för att driva LED belysning på toan
eller liknande.
Har någon gjort något liknande?
Senast redigerad av Ghostpilot 13 februari 2012, 10:43:19, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
När vi ändå är inne på badrum:
Om man är flera som delar samma badrum så kan man ibland få en kalldusch (bokstavligt talat.) Jag har en idé om att man moddar duschen lite:
Vattenblandaren byts ut mot någon elektronisk motsvarighet. (Styrbara ventiler eller bara en motor istället för skruven man ställer in vattnet med.) Sedan en display i vattentätt chassi och några knappar.
Då kunde alla spara sin favorit-temperatur till nästa gång!
(Är man rädd för att någon ska ändra någon annans inställning så lägger man till ett personligt lösenord när man vill spara en inställning.)
Om man är flera som delar samma badrum så kan man ibland få en kalldusch (bokstavligt talat.) Jag har en idé om att man moddar duschen lite:
Vattenblandaren byts ut mot någon elektronisk motsvarighet. (Styrbara ventiler eller bara en motor istället för skruven man ställer in vattnet med.) Sedan en display i vattentätt chassi och några knappar.
Då kunde alla spara sin favorit-temperatur till nästa gång!

(Är man rädd för att någon ska ändra någon annans inställning så lägger man till ett personligt lösenord när man vill spara en inställning.)
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Avloppet från toaletten bör nog inte ha något slags hinder på vägen, i form av en turbin eller skovelhjul. Där kommer det ju ner lite saker som är tjockare än vatten, t.ex papper
som fastnar väldigt lätt. I handfatet och duschen kommer det ner hår och mindre saker som brukar ha en tendens att fastna i något så öppet som ett vattenlås. Vad ska då inte fastna i ett skovelhjul?
Annars var det ju en bra idé.

Annars var det ju en bra idé.

Givetvis med en PID och framkoppling

en liten sak i sammanhanget, för att köra en generator (100% verkningsgrad)
så behövs det 1 kubikmeter vatten i sekunden med 10 meters fallhöjd,
man får spola ganska ordentligt för att få lite ljus
hm, det fanns i clas i sjöns gamla kataloger en leksaksturbin man kunde ansluta till vattenkranen, kanske skulle vara en lämplig början
det där med kalldusch har jag sett på mitt förra jobb, hadde badat bastu och det kokta fläsket var , nå , ångkokt och jag kylde av mig i duschen med stegning ner i temperatur, klev ur den och när jag gjorde det så kom det in en annan som hadde bråttom, han tog den duschen jag hadde annvänt i tron om att jag hadde spolat fram varmvatten , om man säger så här, det kom ett skrik i från den duschen och jag kunde inte hålla mig för skratt

hm, det fanns i clas i sjöns gamla kataloger en leksaksturbin man kunde ansluta till vattenkranen, kanske skulle vara en lämplig början

det där med kalldusch har jag sett på mitt förra jobb, hadde badat bastu och det kokta fläsket var , nå , ångkokt och jag kylde av mig i duschen med stegning ner i temperatur, klev ur den och när jag gjorde det så kom det in en annan som hadde bråttom, han tog den duschen jag hadde annvänt i tron om att jag hadde spolat fram varmvatten , om man säger så här, det kom ett skrik i från den duschen och jag kunde inte hålla mig för skratt

-
- Kontakt:
10 meter fall lär kanske inte vara nödvändigt för att generera
tillräckligt för att driva tre lysdioder och på sin höjd en pic.
Jag menar, kan man veva igång sin mobil, så lär man kunna driva
ett par LEDs med vattenkraften från kranen.
tillräckligt för att driva tre lysdioder och på sin höjd en pic.
Jag menar, kan man veva igång sin mobil, så lär man kunna driva
ett par LEDs med vattenkraften från kranen.
Senast redigerad av Ghostpilot 15 juli 2006, 22:57:47, redigerad totalt 1 gång.
visst borde det gå, ett tips på lämplig generator är en stegmotor med magnet innvändigt, (det finns utan ovh då är det egenteligen reluktansmotorer)
prova själv att kortluta lindningarna till en stegmotor medans du snurrar på den
en liten turbin innan blandaren eller helst innan fördelningen handfat,dusch,toa så kan man ta ut effekt, bästa typen av vattenmotor är nog i dom här fallen en liten hydralmotor av kugghjulstyp
prova själv att kortluta lindningarna till en stegmotor medans du snurrar på den
en liten turbin innan blandaren eller helst innan fördelningen handfat,dusch,toa så kan man ta ut effekt, bästa typen av vattenmotor är nog i dom här fallen en liten hydralmotor av kugghjulstyp
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"reluktans"
Är det en variant av doftblock för att få bort vissa lukter..?
pheer:
"Givetvis med en PID och framkoppling"
Naturligtvis
Lite off-topic, men först när jag hörde talas om PID så tyckte jag teorin lät komplicerad, men PI(D) är hur smidigt och kul som helst när man pysslar med det i praktiken.
Är det en variant av doftblock för att få bort vissa lukter..?

pheer:
"Givetvis med en PID och framkoppling"
Naturligtvis

Lite off-topic, men först när jag hörde talas om PID så tyckte jag teorin lät komplicerad, men PI(D) är hur smidigt och kul som helst när man pysslar med det i praktiken.
-
- Kontakt:
Nej... Nja... JAg bor ju i ett hyreshus.Jeppsson skrev:Ghostpilot Låt mig gissa...
Du bor i hyreshus/lägenhet och hade tänkt spara lite på elräkninge?
Men anledningen är enklare än så.
Jag vill bara driva en handfuyll LEDs i badrummet.
Sedan föddes ide´n att ytmontera ett par stycken
och om möjligt driva dem med vattentrycket i duschen
eller handfatet och stoppa hela skiten i kranen så att vattnet
lyser i mörkret.
Eventuellt en termistor som insignal till en pic för att färga en
rgbdiod efter vattnets temperatur.
Helt klart en häftig idé ... kanske något att sälja till FM Mattson eller någon annan krantillverkare om det funkar! Frågan är bara hur du ska få in prototypen i kranen? =)
Appropå konstig användning av kranvatten... hörde igår talas om en som hade sin vattenkylda server i badrummet.
[Kallvattenkran]->[Dator]->[Avlopp]
Tur att DEN killen bodde i lägenhet och slapp betala sin vattenräkning!
Appropå konstig användning av kranvatten... hörde igår talas om en som hade sin vattenkylda server i badrummet.
[Kallvattenkran]->[Dator]->[Avlopp]
Tur att DEN killen bodde i lägenhet och slapp betala sin vattenräkning!

Radiohead skrev:Vad är det här för nonsens? Det du beskriver skulle ge 100 000 W.grym skrev:en liten sak i sammanhanget, för att köra en generator (100% verkningsgrad)

ska man bara driva några högeffektiva lysdioder så skulle man nog kunna klara sig med en roterande magnet i vattenflödet och lämpliga soplar på utsidan
ungefär som en sådan där trädgårdsfontänpump med magnetisk koppling, fast tvärt om