Apparatlåda med 230v plugg, genomgång, relä och LCD
Apparatlåda med 230v plugg, genomgång, relä och LCD
Hej!
Det finns ett fåtal motorvärmartimers som beroende på temperaturen ute kör värmaren lagom lång tid, ex:
https://www.clasohlson.com/se/Motorv%C3 ... or/36-6047
Problemet med ovanstående är att den bara fungerar i Skåne.. Lägsta temperaturen den justerar för är -20, och i Riktiga Norrland är det ner till -45 ett fåtal dagar under vintern, och då räcker det inte med 2 timmar värmare...
Har letat lite överallt, kommer inte på exakt vad jag ska söka efter för att hitta. Känner nån till en liknande apparatlåda som Clas Ohlson-prylen 36-6047 ? Räknar med att den har en inbyggd transformator (12v eller 5v), och om den har LCD + knappar skadar inte (även om LCDn blir extremt oflytande i lägre temperaturer).
/PeO
Det finns ett fåtal motorvärmartimers som beroende på temperaturen ute kör värmaren lagom lång tid, ex:
https://www.clasohlson.com/se/Motorv%C3 ... or/36-6047
Problemet med ovanstående är att den bara fungerar i Skåne.. Lägsta temperaturen den justerar för är -20, och i Riktiga Norrland är det ner till -45 ett fåtal dagar under vintern, och då räcker det inte med 2 timmar värmare...
Har letat lite överallt, kommer inte på exakt vad jag ska söka efter för att hitta. Känner nån till en liknande apparatlåda som Clas Ohlson-prylen 36-6047 ? Räknar med att den har en inbyggd transformator (12v eller 5v), och om den har LCD + knappar skadar inte (även om LCDn blir extremt oflytande i lägre temperaturer).
/PeO
Re: Apparatlåda med 230v plugg, genomgång, relä och LCD
En 7-segment LED-display borde väl klara att fungera bra i låga temperaturer?
Re: Apparatlåda med 230v plugg, genomgång, relä och LCD
Det var lite intressant med dom rekommenderade tiderna.
Det beror på att konsumentverket bara testade ner till -20 när dom gjorde dessa beräkningar och skrev i sin studie att "allt över 1,5 timmar är ineffektivt". Därför har alla tillverkarna följt detta.
http://www.ecotraffic.se/media/8770/ene ... -_1998.pdf
http://vti.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
I Kanada däremot insåg dom att det faktiskt blir kallare än så, och dom rekommenderar 3-4 timmar när det är kallare än -30
Efter fyra timmar ökar dock inte temperaturen mer pga avkylning mot luften.
https://www.theglobeandmail.com/globe-d ... e27446878/
Lådorna finns att köpa hos RS-online:
https://se.rs-online.com/web/c/enclosur ... ply-cases/
Det beror på att konsumentverket bara testade ner till -20 när dom gjorde dessa beräkningar och skrev i sin studie att "allt över 1,5 timmar är ineffektivt". Därför har alla tillverkarna följt detta.
http://www.ecotraffic.se/media/8770/ene ... -_1998.pdf
http://vti.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
I Kanada däremot insåg dom att det faktiskt blir kallare än så, och dom rekommenderar 3-4 timmar när det är kallare än -30
Efter fyra timmar ökar dock inte temperaturen mer pga avkylning mot luften.
https://www.theglobeandmail.com/globe-d ... e27446878/
Lådorna finns att köpa hos RS-online:
https://se.rs-online.com/web/c/enclosur ... ply-cases/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Apparatlåda med 230v plugg, genomgång, relä och LCD
Förutom utetemp så måste det vara en mängd faktorer som avgör effektivast inkopplingstid!
Typ av värmare
Värmareeffekt
Typ av motor=volym som ska värmas upp(både mängden material och kylvätskevolymen)
Isolering motorrum
Tvångscirkulation eller självcirkulation
M.m

Typ av värmare
Värmareeffekt
Typ av motor=volym som ska värmas upp(både mängden material och kylvätskevolymen)
Isolering motorrum
Tvångscirkulation eller självcirkulation
M.m
Re: Apparatlåda med 230v plugg, genomgång, relä och LCD
Det var nog mycket som glömts i de där välskrivna rapporterna..
"Gäller alla bilar i alla klimat"..
Ex. idag är det -5 (har inte varit kallare under helgen)... motor/kupévärmare sen 6:30, och halva vindrutan är istäckt efter 5 minuter före 2 timmar. Den upptinade randen på huven har inte börjat synas än.
Dagens kupévärmare är också ett stort skämt med sina PTC-element. Byggfläkten jag hade i gamla bilen var effektiv, om än lite svårplacerad (blev trångt på passagerargolvet)..
Bara märkligt att ingen lagt in valet att själv justera (efter kanske några förval) hur länge värmen ska gå som längts, och för temperaturer lägre än -15 (så det ex. blir 4 timmar vid -25)..
"Gäller alla bilar i alla klimat"..
Ex. idag är det -5 (har inte varit kallare under helgen)... motor/kupévärmare sen 6:30, och halva vindrutan är istäckt efter 5 minuter före 2 timmar. Den upptinade randen på huven har inte börjat synas än.
Dagens kupévärmare är också ett stort skämt med sina PTC-element. Byggfläkten jag hade i gamla bilen var effektiv, om än lite svårplacerad (blev trångt på passagerargolvet)..
Bara märkligt att ingen lagt in valet att själv justera (efter kanske några förval) hur länge värmen ska gå som längts, och för temperaturer lägre än -15 (så det ex. blir 4 timmar vid -25)..
Re: Apparatlåda med 230v plugg, genomgång, relä och LCD
Rapporterna tar endast hänsyn till utsläpp från motorn och bränsleförbrukning. Kupevärmare är inte med i beräkningen.
Re: Apparatlåda med 230v plugg, genomgång, relä och LCD
Jag har en liten Defa Termini 1700W i min Saab 9-5 kombi, och den fungerar otroligt bra.
Även rutorna längst bak i bilen blir helt isfria.
Den plus blockvärmaren och underhållsladdaren (Calix) ligger nog ganska precis på vad 10A-säkringen klarar av
Jag tar ström från ett uttag som anpassar inkopplingstiden beroende på utetemperaturen, så den står inte och brassar på hur länge som helst heller för att uppnå detta
Även rutorna längst bak i bilen blir helt isfria.
Den plus blockvärmaren och underhållsladdaren (Calix) ligger nog ganska precis på vad 10A-säkringen klarar av

Jag tar ström från ett uttag som anpassar inkopplingstiden beroende på utetemperaturen, så den står inte och brassar på hur länge som helst heller för att uppnå detta

- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Apparatlåda med 230v plugg, genomgång, relä och LCD
Ska man bygga en egen styrning för så kallt som -45 grader så måste man gå på milspecade grejor som funkar ned till -55.
Protte
Protte
-
- Inlägg: 7100
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Apparatlåda med 230v plugg, genomgång, relä och LCD
Eller ha några milliwatt som värmer upp inne i lådan när det blir riktigt kallt.