Visual C++ ver. 6 kontra Visual Studio?
Visual C++ ver. 6 kontra Visual Studio?
Hej!
Jag skall förkovra mig lite i C-programmering i höst på distanskurs. I denna rekommenderas att använda Visual C++ ver.6. Jag vet inte om jag har tillgång till denna på min arbetsplats men däremot finns Visual studio (som jag dock inte ännu har någon som helst erfarenhet av). Kan jag använda Visual studio istället och i så fall vilka inställningar måste göras för att läraren skall kunna kompilera denna kod i Visual C++ ver.6?
acksam för svar.
Magnus
Jag skall förkovra mig lite i C-programmering i höst på distanskurs. I denna rekommenderas att använda Visual C++ ver.6. Jag vet inte om jag har tillgång till denna på min arbetsplats men däremot finns Visual studio (som jag dock inte ännu har någon som helst erfarenhet av). Kan jag använda Visual studio istället och i så fall vilka inställningar måste göras för att läraren skall kunna kompilera denna kod i Visual C++ ver.6?
acksam för svar.
Magnus
Det torde väl inte vara några problem, Visual C++ ingår väl som en del av Visual Studio?
Problem pga olika versioner borde väl inte heller vara allt för stora, man hoppas ju att även Microsofts utvecklingsmiljöer går att använda för att skriva ANSI-C (eller K&R eller C99 för den delen) och sen kompilera utan problem (bortsett från dom skapade av programmeraren
)...
Problem pga olika versioner borde väl inte heller vara allt för stora, man hoppas ju att även Microsofts utvecklingsmiljöer går att använda för att skriva ANSI-C (eller K&R eller C99 för den delen) och sen kompilera utan problem (bortsett från dom skapade av programmeraren

Att använda 6.0 idag verkar ju bara korkat, förstår inte varför de rekomenderar den versionen. Som pheer sa så finns det ju trots allt en gratisversion på Microsofts nerladdningsida. Dels behöver du Visual C++ Express. Sen måste du även Windows Platform SDK. Kan vara lite rörigt att hitta rätt version, men det ska finnas där någonstans i djungeln.
EDIT: Föresten så kanske den här tråden borde ligga under Övrigt. Men jag låter den ligga kvar här då det ändå är här programmerarna hänger.
EDIT: Föresten så kanske den här tråden borde ligga under Övrigt. Men jag låter den ligga kvar här då det ändå är här programmerarna hänger.

-
Gratisversionerna av visual studio innehåller inte MFC-libbarna som är grunden i klassisk windowsprogrammering. Det är mycket fokus på "managed" C++ i dot-net-miljö i visual studio. Så det kan bli en del problem som dyker upp. Dessutom har Microsoft försökt göra standardlibbarna "säkrare" och spottar ur sig en helsikes massa varningar för att man använder vissa "äldre" standarfunktioner och inte de nya "säkra" funktionerna. Standard Microsoftmedicin med andra ord, de gör något eget i stället för att göra det som är standard bättre.
- Greensilver
- Kontakt: