MS Word sidnummer

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

MS Word sidnummer

Inlägg av björn »

Jag är ingen klippa direkt på word, och jag har nu skrivit ett dokument som är på en massa sidor och vill numrera sidorna från sida 5(innehållsförteckning) och framåt.
Men hur i h**vete gör man?
Jag har googlat utan att få fungerande svar och vänder mig därför till er...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Visa -> Sidhuvud och sidfot -> Sedan "Infoga sidnummer", Infoga "Antal sidor" sedan "Formatera sidnummer" de sista som ikoner, du förstår säker när du ser det hela.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Nä, det fungerar inte.
Den numrerar alltid från första sidan.

Man kan lägga in olika avsnitt och numrera de olika avsnitten olika men det verkar vara omöjligt att bara numrera ett enskilt avsnitt.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Nej, jag förstår inte.
Jag tar Visa-> sidhuvud och sidfot -> Infoga sidnummer -> Infoga antal sidor, men dp blir det bara kaos, först får jag sidnumren som sig bör på "infoga sidnummer" men sen på antal sidor lägger den bara till 41 (antal sidor i dokumentet) efter sidnumret så det blir tex 241 på sidan två. Och den enda sidan jag lyckas få utan nummer är första, det finns det kryssruta för...

EDIT; Chribbe hann före, det funkar inte :(

EDIT2: Alla tips är välkomna bara jag slipper synliga sidnummer på de första 5-6 sidorna.
vikingen
EF Sponsor

Inlägg av vikingen »

Man kan göra en riktig fuling och lägga en textruta med vitbakgrund och utan linje över sidnummret. Inte alls snyggt med det fungerar om du bara ska skriva ut dokumentet.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ok låt mig kompletera med vissa frågor.
Du vill inte ha text av karaktären "Sid 1" på sidorna 1 till 5. (funkar)
Från sid 5 vill du då ha "Sid 5" eller "Sid 1" eller "Sid 5 av 41" eller "Sid 1 av 36" varianterna 1 till 3 har jag fått att funka men ej 4 ännu.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Han vill säkerligen att det ska stå 1 på sida 5.
Hur gör man?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Rätt enkelt men krångligt att komma på (man måste sätta sig in i det twistade sättet som programerare tänker).

För att starta numeringen på 1 på sidan 6 gör följande.
Ställ dig i slutet på sidan 5 "Infoga Brytning -> Avsnittsbrytningar -> Från nästa sida"
"Visa Sidhuvud och sidfot" Skriv "Sidan " klicka på Sidnummer I samma dialogruta klicka bort "Samma som föregående (ikon nr 5 från höger).
Klicka på Formatera sidnummer ändra till 1

För att ta bort numreringen på sidan 1-5 gör följande (funkar bara om ovanstående är gjort)
Gå till sidhuvudet på sid 1, dubbelklicka radera texten

Men jag har fortfarande inte kommit på hur antalet sidor kan manipuleras det verkar inte vara en fältkodsvariabel som fungerar med aritmetik.
Ställ er på sidnummret och tryck Shift+F9 så ser ni fältkoden (eller CTRL+A sen Shift+F9 så ser ni alla fältkoder. För att få till sidnummer - 5 så borde fälkoden vara {= {PAGES}-5} men det genererar ett syntaxfel som jag inte kommer runt...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Bra limpan, det funkar som jag vill nu. :tumupp:

Hoppas att björn är nöjd oxå.
Användarvisningsbild
björn