Problem med batteriladdare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pelle76
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:22:17
Ort: Skövde
Kontakt:

Problem med batteriladdare?

Inlägg av pelle76 »

Som sagt...

Farsan har köpt en laddare 220 -> 24 för några år sedan som jag tycker vara ett jäkla skitbygge...

Till problemen... Laddaren ger ca. 30A på 24V. Den består egentligen av två sepparata laddara a' 15A styck.

Jag kollade lite i den och hittade en kondning 63V 4700mikroF som var helt pajj. Har bytt denna... Kollade lite till och tycker mig se att minst en till av kondningarna är svullna så jag kommer beställa nya från elfa och byta ut rubbet.

Nu till nästa problem och min egentliga fråga... Som sagt är det ju två separata laddare... Som det ser ut så sitter det en stor ringkärnetransformator med två sekundära lindningar. Efter transformatorn sitter det två likriktarbryggor... En för varje laddare. Den ena bryggan blir kanonvarm medans den andra bryggan inte blir varm alls...

Den egentliga frågan... Är det att antaga att bryggan har gått sönder eller är detta ovanligt... (Om det är troligt så beställer jag nog en sån med) Kylningen i burken är under all kritik och den fungerande bryggan har en arbetstemp på närmare 60 grader... (Detta skall åtgärdas)... Jag har hört att likriktarbryggor är temperaturkänsliga så det är därför jag antar att den har bränt helt enkelt... ???
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Mät likriktarbryggan helt enkelt och se om den är hel eller trasig...
pelle76
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:22:17
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av pelle76 »

Jo... Men jag hade inga prylar för det när jag var hos farsan och nu är jag hemma igen och skall läggain en beställning till elfa på kondningarna... Då tänkte jag plocka med en brygga samtidigt...

Fråga: På Elfa så har dom en massa likriktarbryggor som pallar en jäkla massa Volt... Är det bara Amperen som är det viktiga när man skall välja likriktarbrygga... Hur mycket bör jag överdimensionera Amperen för att vara safe?
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Tänk på att spänningen på "tomgång" är mycket högre än när ett batteri är tillkopplat.

Mät tomgångsspänningen alltså.

Likriktarbryggan ska alltså dimensioneras för tomgångsspänningen, samt den ström som man tar ut.

Tänk på att bryggan ska monteras på kylplåt, annars blir den nog varm !!
Skriv svar