Vilket skåp ska man välja

Markus
Kontakt:

Vilket skåp ska man välja

Inlägg av Markus »

Hej, jag ha ett litet problem. Funderade på att köpa ett oscilloskop. Men vet inte riktigt om jag ska köpa ett digitalt, pc-oscilloskop, eller analogt. Dom för och nackdelar jag har kommit fram till spaltar jag upp nedanför detta stycke.

Analogt Oscilloskop
Fördelar:
Billigare i pris relativt ett digitalt om man ska hålla på med basic funktioner som tex att mäta dvs signaler, och inte hålla på med FFT analyser.

Nackdelar:
Går ej att använda till FFT analys

Pc-oscilloskop

Fördel:

Ett mycket billigare sätt att få ett digitalt oscilloskop än att köpa ett renodlat digitalt skåp.

Nackdelarna:
Är tvungen att ha en dator till Pc-oscilloskopet

Digitalt oscilloskop

Fördel:

Du får alla tänkbara komplexa funktioner i ett.

Nackdel:
Dyrt så det riktigt svider i plånboken.

Detta är vad jag i grova drag har kommit fram till när jag har kollat på köp av oscilloskop. Mina krav på skåpet är i bara två kriterium. Första ska skåpet klara av en bandbred upp till 100 MHZ(Ska jobba med radio, och kommunikationradio). Det andra kravet är att det ska vara så billigt som det bara går att få.

Efter dessa enkla kraven så har jag kommit fram till att det får bli att köpa från någon privatperson eller företag som säljer begagnade oscilloskop, som tex www.Instrument-maklaren.se, www.tradera.se , www.blocket.se.

Mina frågor efter detta blir dessa.

Jag har hört att det finns ett företag i Danmark som köper hem begagnad telcom utrustning och säljer och lagar och trimmar instrumenten. Sedan säljer vidare med en liten garanti till privatpersoner. Men jag vet inte vad adressen är. Är det någon som vet vad företaget heter eller vad företaget heter?

Jag har ringt runt till företag som Conrad, saven higtech, Elfa, Elktrokit. Finns det någon mer elektronikfirma som säljer oscilloskop förutom dom jag har ringt? Obs: Helst företag i Sverige.

nästa fråga handlar vad jag ska välja för skåp. Lutar mot antigen ett analogt skåp eller ett pc-skåp. Det jag har hört angående pc-skåp så är det ingen höjdare faktiskt. Kanske är vissa pc-skåp som krånglar och slöar sig ordentligt. Om man skulle köpa ett pc-skåp vilket skulle ni rekommendera då med 100 Mhz bandbredd som krav?

Min sista fråga är om pc-skåpet är generellt byggt så man inte binder sig till dess programvara? Utan man kan köra något annat i fall man vill.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du har glömt www.ebay.com där kan du göra verkliga fynd. Bara som exempel så har jag har handlat två LeCroy 9354M, resp 9354AL dvs 500MS/s digitalskop (100kSampel resp 2M sampels i minnsedjup per kanal och fyrkanaliga med alla mjukvaruoptioner du bara kan önska dig) för mellan 15 och 25kSEK vilket kan anses såsom extremt prisvärt då motsvarande prestanda idag kostar minst 100KSEK.
Markus
Kontakt:

Tack ska kolla

Inlägg av Markus »

Ska kolla.men ni vet inte om några svenska företag förutom dom jag har räknat upp som säljer oscillskop.ge mig ett par till skulle vara bra.

Några tips om vilket skåp jag ska välja.

digitalt/pc/analogt.ska inte lägga ut mer än max 5000 kr
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

På Ebay just nu (jag har handlat av djwakelee han är bra och ärlig).
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... :WNA:US:71
Kommer nog att sluta på ca 500US$
Ett lite bättre.
http://cgi.ebay.com/LECROY-9314L-300MHz ... dZViewItem
Kommer nog sluta på ca 1100US$
Eller om du vill göra en snabb affär.
http://cgi.ebay.com/LeCroy-9310-Dual-30 ... dZViewItem
Men jag tycker att det ligger lite för högt rätt pris är runt 400US$.

Frakten på dessa 15 kilos pjäsar är runt 2000SEK sen kommer 2% tull och moms.
Men du får mycket för pengarna.
Skriv svar