Pulsgivare till accelerationsbänk!
Pulsgivare till accelerationsbänk!
Vinterns projekt är att bygga en accelerationsbänk. Har fått tag på två tåghjul med axel som rotationsvikt (600kg). Mina funderingar är följande! Billig pulsgivare som klarar upp till 3500rpm? Insamling av data? Bearbetning av indata? Hade tänkt att använda mig av "DI-148U Starter Kit USB Data Acquisition System" och Excel blad med alla formler inlagda och tilläggs programmet WinDaq/XL för att i realtid ladda över indata. Eller har någon en annan ide?
//Markus
//Markus
- JimmyAndersson
- Kontakt:
bra ide med järnvägshjul, har funderat på vad som vore lämpligt att annvända
rotationsgivare, vad behövs der för upplösning?
simpelt, gammal mus , slakta och annvänd inkromet
hyggligt, en lämplig induktiv givare och ett kugghjul
perfekt, pulsgivare till cnc maskiner, upp till 18000 pulser per varv, störsäker, 4 kanaler ut, 2par med 90graders fasförskjutning och en nollpuls per varv
berätta Mycket gärna mera om bygget
rotationsgivare, vad behövs der för upplösning?
simpelt, gammal mus , slakta och annvänd inkromet
hyggligt, en lämplig induktiv givare och ett kugghjul
perfekt, pulsgivare till cnc maskiner, upp till 18000 pulser per varv, störsäker, 4 kanaler ut, 2par med 90graders fasförskjutning och en nollpuls per varv
berätta Mycket gärna mera om bygget

Accelerationsbänk som jag tänker bygga ska vara till för att mäta hk med. Vikten ( http://www.streetvw.se/bilder/hjul.JPG ) ska kopplas ihop med en växelåda så att jag kan styra rpm. Jag vill inte ha två vagnshjul med axel (600kg) roterande i 8000rpm i garaget!! Tänkte låta de rotera med max 3500rpm. Med pulsgivaren tänkte jag mäta acc. och med vikten från hjulen få fram hk. Skulle nog vilja ha runt 1000 pulser per varv! Men den får inte vara för dyr.
Håller på med att undersöka hur mycket hk mankan få ut ur ett par org. bubblatoppar. I dagsläget har jag kört 13,33 med en 1,8l boxermotor i min bracketbubbla med org. dubbelportstoppat (insug 35mm, avgas 32mm) En liten film http://www.movie.streetvw.se/clip/believeit.wmv
//Markus
Håller på med att undersöka hur mycket hk mankan få ut ur ett par org. bubblatoppar. I dagsläget har jag kört 13,33 med en 1,8l boxermotor i min bracketbubbla med org. dubbelportstoppat (insug 35mm, avgas 32mm) En liten film http://www.movie.streetvw.se/clip/believeit.wmv
//Markus
jag är inte helt hundra men jag har för mig att resolvrar är benämningen på pulsgivare som bygger på magnetisk koppling, har en bunta sådanna liggandes någonstans, har dock ingen koll på antalet pulser ifrån dom , det är nog över tio år sedan jag kollade på dom, dom moderna brukar vara optiska
, magnetiska skalor och resolvrar har jag inte sett sedan sjuttitalet
jag och en kompis funderar på en sådan bromsbänk för b20 renoveringskörningar, helt klart overkill men vad gör man inte
för min del så har jag en riktig pulsgivare liggandes och funderade på ungefär följande loggning, pulser till en räknare och sedan samplar man räknaren några hundra gånger i sekunden
men man kan ju ta varvtalet från tändningen med, eller från kuggkransen på svänghjulet
någon som har koll på hur man räknar ut effekten med given vikt på svänghjulet?
, magnetiska skalor och resolvrar har jag inte sett sedan sjuttitalet
jag och en kompis funderar på en sådan bromsbänk för b20 renoveringskörningar, helt klart overkill men vad gör man inte

för min del så har jag en riktig pulsgivare liggandes och funderade på ungefär följande loggning, pulser till en räknare och sedan samplar man räknaren några hundra gånger i sekunden
men man kan ju ta varvtalet från tändningen med, eller från kuggkransen på svänghjulet
någon som har koll på hur man räknar ut effekten med given vikt på svänghjulet?
Min lärare sade att pulsgivarna på Elfa är uppbyggda kring resolvers. Det är därför de finns med olika antal pulser per varv till samma pris. Tillverkaren ändrar bara i mjukvaran hur många pulser den skall ge per varv från resolvern som har mycket hög nogrannhet.
Vridmomentet är vinkelaccelerationen gånger masströghetsmomentet och effekten är Vridmomentet gånger vinkelhastigheten.
Om man mäter perioden mellan pulserna istället för att mäta antal pulser per tidsenhet går det antagligen att få mycket hög noggranhet även med få antal pulser per varv.
Vridmomentet är vinkelaccelerationen gånger masströghetsmomentet och effekten är Vridmomentet gånger vinkelhastigheten.
Om man mäter perioden mellan pulserna istället för att mäta antal pulser per tidsenhet går det antagligen att få mycket hög noggranhet även med få antal pulser per varv.
ok, språkförbistring är en sak, jag byggde cnc maskiner i 14 år och alltid när det sades resolver så hänvisades det till den gamla typen av pulsgivare, har sällan läst ordet i manualer, dom var före min tid där, och det var därför jag plockade upp dominnan dom skulle till containern
ungefär samma sak som att alla elektriker sa terminalrör om ändhylsor, vet inte var det kom ifrån
visst skulle det gå att mäta tiden mellan pulserna med, eller varför inte koppla en bra tacho så har man likspänning som motsvarar varvtalet, smidigt , då behöver man ju bara koppla digitalskopet och lagra en serie mätvärden

ungefär samma sak som att alla elektriker sa terminalrör om ändhylsor, vet inte var det kom ifrån
visst skulle det gå att mäta tiden mellan pulserna med, eller varför inte koppla en bra tacho så har man likspänning som motsvarar varvtalet, smidigt , då behöver man ju bara koppla digitalskopet och lagra en serie mätvärden
-
En resolver är en rund transformator med två stycken sekundärlindningar som ligger 90 grader mekaniskt ifrån varandra och den har en släpringad rotor som är primärlindningen. Vanlig frekvens på primären är 400Hz och denna teknologi är i princip tvärdöd sen 15 år tillbaka för nykonstruktion.
Sen att en massa okuniga kallar pulsgivare för resolvrar är tyvär sant men fel.
Med resolvertekniken kom man som bäst ned i 20 bitars upplösning på varvet, men då var resolvrarna i 100kSEK klassen....
Föregångaren till resolvertekniken var synkron. Runda transformatorer med tre sekundärlindningar med 120 graders mekanisk skillnad och släpringad rotor som primärlindning (klasiskt 115V primär, 90V fas-fas sekundär och 400Hz arbetsfrekvens). Jag har konstruerat en synkro till digitalomvandlare som klarar 13 bitars absolutnogranhet och 14 bitars relativ noggranhet med otrimmad analogelektronik och snik OP-ampar. Applikationen är retrofit till fartygsgyrosignaler för anpassning till AIS teknologi med några tusen enheter producerade.
Så gott som alla pulsgivare av kvalitet bygger på etsade glasskivor. Det finns för rimligt dyra exemplar ett val mellan hög realtiv nogranhet eller en lägre upplösning och absolutnogranhet i vinkeln.
Sen att en massa okuniga kallar pulsgivare för resolvrar är tyvär sant men fel.
Med resolvertekniken kom man som bäst ned i 20 bitars upplösning på varvet, men då var resolvrarna i 100kSEK klassen....
Föregångaren till resolvertekniken var synkron. Runda transformatorer med tre sekundärlindningar med 120 graders mekanisk skillnad och släpringad rotor som primärlindning (klasiskt 115V primär, 90V fas-fas sekundär och 400Hz arbetsfrekvens). Jag har konstruerat en synkro till digitalomvandlare som klarar 13 bitars absolutnogranhet och 14 bitars relativ noggranhet med otrimmad analogelektronik och snik OP-ampar. Applikationen är retrofit till fartygsgyrosignaler för anpassning till AIS teknologi med några tusen enheter producerade.
Så gott som alla pulsgivare av kvalitet bygger på etsade glasskivor. Det finns för rimligt dyra exemplar ett val mellan hög realtiv nogranhet eller en lägre upplösning och absolutnogranhet i vinkeln.
Visst jag kanske inte behöver en sån upplösning med jag vill defenetivt ha mer än 1-10 pulser per varv. Mer pulser högre avläsningsgrad, eller? Ok. ok ser att ni har meningsskiljaktigheter gällande pulsgivare, men var hittar jag en billig sådan till mitt projekt. Kan jag ta från något apparat? Säg att jag siktar på iallafall 100 pulser per varv.
//Markus
//Markus
-
Snikmetoden som är nästan gratis är ju att använda en relexdetektor och måla hjulet med reflekterande färg (eller limma dit AL folie) och skriva ut svartstreckade remsor på OH film med en laser som sedan limmas på hjulet. Då får du valfri upplösning till en mycket låg kostnad och nogranheten beror på hur noga du gör monteringen. Om vagnshjulen har diametern 1m så blir omkretsen ca 3meter om du då sätter ett svart fält om 1,5mm per 3mm så får du 1000 pulser per varv. Använd kolpulversidan mot detetektorerna så får du bättre funktion
-
Finns hur många exempel & ritningar som helst på nätet
Dessa t.ex
http://www.4qdtec.com/stpen.html
http://www.webx.dk/oz2cpu/20m/encoder.htm
Dessa t.ex
http://www.4qdtec.com/stpen.html
http://www.webx.dk/oz2cpu/20m/encoder.htm
-