wikipedia skrev:
Knaster eller knast är en upphöjning eller en liten klack på en maskindel. Ändamålet kan vara att underlätta montering, fungera som ett stopp eller kontaktgivande organ vid inbördes rörliga maskindelar.
@daer: Snyggt! Väntar bara på att få sätta skopan i jorden
Idag har det varit en bra traktordag. Blir tyvärr tvungen att avsluta för dagen, men nu allt mycket bättre.
UPP MED TUPPEN OCH TRYCKA I DOM ANDRA FODREN. NU STÅR DOM VÄL INSMORDA OCH VÄNTAR.
KVAR ÄR ATT KONTROLLMÄTA FLAMKANTEN (DEN LILLA LÄPPEN SOM STICKER UPP) MOT BLOCKETS OVANKANT. SÅ LÄNGE JAG INTE FÅTT EMELLAN NÅGOT SKIT SÅ BÖR DOM VARA PÅ EXAKT SAMMA HÖJD. SKA OCKSÅ SE OM JAG KAN BLI KLOK PÅ CYLINDERINDIKATORN OCH MÄTA LITE I LOPPET.
20181019_130007.jpg
NU BLIR DET EN REJÄL GENOMGÅNG MED EN KOLV. SEN ÄR DET GANSKA UPPENBART ATT MAN REPETERAR MANÖVERN 4 GGR KONTROLLERAR FÖRST MÄRKNING. GJORDE DET HÄR REDAN VID DEMONTERING FRÅN VEVEN, MEN SKADAR ALDRIG ATT GÖRA DET IGEN.
20181019_105804.jpg
20181019_105920.jpg
HITTADE INTE MIN LÅSRINGSTÅNG, SÅ DET FICK BLI EN NÖDLÖSNING.
20181019_111742.jpg
DET VAR LITE VÄL OPTIMISTISKT ATT TRO ATT JAG KUNDE KNACKA UR KOLVBULTEN MED ETT KVASTSKAFT. LITE ÖVERTALNING I PRESSEN SÅ GICK DEN SEN KNACKA UR OCH FÅ LÖS VEVEN.
20181019_111934.jpg
20181019_112304.jpg
20181019_112621.jpg
20181019_112838.jpg
ENLIGT SERVICEMANUALEN SÅ SKA MAN INSTALLERA TVÅ STÄNGER I RESPEKTIVE LAGER PÅ VEVEN, SEN MÄTA MELLAN STÄNGERNA SÅ DOM ÄR PARALLELLA INOM EN VISS TOLERANS. JAG HAR INGET SÅNT MEN SPÄNDE ÄNDÅ UPP MED EN NY KOLVBULT OCH TOG LITE REFERENSSIFFROR FÖR ATT SE OM NÅGOT LAGER GLAPPAR BETYDLIGT MER ÄN NÅGOT ANNAT.
20181019_114114.jpg
VET INTE VARFÖR, MEN STANSADE EN LITEN 4:A I KOLVEN
20181019_114334.jpg
DAGS ATT MONTERA KOLVRINGAR. DET VAR BARA EN KOLVRING SOM KUNDE VÄNDAS FEL. DEN VAR DOCK TYDLIGT UPPMÄRKT.
20181019_114745.jpg
UTAN KOLVRINGSTÅNG SÅ FICK DET BLI KAPTONTEJP OCH HÄRDADE FINGERSPETSAR FÖR ATT ÖPPNA UPP RINGARNA OCH SKYDDA KOLVEN.
20181019_115112.jpg
FÖRST PÅ MED FJÄDERN. OCH SEN PÅ MED RINGEN. DEN HÄR OLJESKRAPSRINGEN (TROR JAG DET KALLAS) ÄR DEN ENDA SOM ÄR LITE SPECIELL.
20181019_115348.jpg
20181019_115520.jpg
ALLA PÅ, OCH INGA MISSÖDEN. KOMMER VÄNTA MED DEN SLUTLIGA ROTATIONEN AV ALLA RINGAR TILLS KOLVARNA SKA NER I CYLINDERN.
20181019_120335.jpg
STÅLBORSTADE, OCH PUTSADE MED SCOTCHBRITE FÖR ATT MONTERA NYA LAGERBANOR.
20181019_121633.jpg
SER SÅ FINT UT SÅ.
20181019_122024.jpg
NU FICK ALLA GLIDYTOR EN SISTA PUTS OCH SMÖRJNING. VÄLDIGT SKÖN KÄNSLA ATT MONTERA IHOP DET HÄR.
20181019_122437.jpg
20181019_122604.jpg
20181019_123107.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag misstänker att jag hade vridit lite på bultarna när jag skulle dra upp kolvarna, för dom gick verkligen inte genom loppet.
Insåg ganska snart att det var så mycket utrymme så jag kunde fiska ur alla bultarna, och sen dra upp kolven. Tror jag försöker göra likadant vid monteringen.
Magnus_K skrev:KVAR ÄR ATT KONTROLLMÄTA FLAMKANTEN
Det är inte flamkanten som är det kritiska.
Det som är noga är höjden på den större delen av foderflänsen.
Kolla med en indikatorklocka och jämför med blockets översida.
Knast har jag använt i många maskiner jag reparerat. Träknast.
Knast är alternativ benämning av knagge. En träknast kan användas i roterande maskin som excenterfunktion eller som kamaxel. Gjordes av hårt trä som klarade belastning bättre än dåtidens metall.
En kamaxel heter talande nog knastaksel på danska.
Knasten som håller positionen på kolvringar kan säkert ses som en knagge.
Träknasten kallades för länge sedan även träknot inom hus och båtbygge.
Knaster (ej knast) valdes som kolvringslåsning då den var lätt och billig och dess fjädrande egenskaper gjorde att den inte triillade bort pga snabba vibrationer.
Ventilknaster, låsningen på ventilskaftet, är vedertaget uttryck men har aldrig kommit på varför det heter så då det inte har några direkta likheter med knast eller knaster.
..Om den klarar av din kolvdimension då. ..Den är mycket lättare att använda än ölburksplåt och slangklämma (nödmetoden..).
Kan man välja använder man ju solida konor som säter är inne på, ofta fanns dessa som specialverktyg från motortillverkaren också, det är både snabbare och enklare att montera med sådana än en universal kolvringskompressor. ..Nackdelen är att man beöver en för varje kolvdimension man tänker använda..
Den första bilmotorn jag rev helt och sen fick ihop fungerande var en volvo B20, då hade jag tillgång till en sådan kona