AVR/PIC?
Hur du än väljer, så är nog det sämsta du kan göra att välja
utifrån vad *ELFA* råkar ha hemma !
Välj utifrån vilka behov du har, vilka utvecklingsverktyg som verkar trevliga,
tillgång till billiga och tillförlitliga programmerare o.s.v.
Vilka behov har du och vilken PIC är det som du funderar på ?
Är det en one-off eller ska det bli flera stycken av det du ska göra ?
utifrån vad *ELFA* råkar ha hemma !
Välj utifrån vilka behov du har, vilka utvecklingsverktyg som verkar trevliga,
tillgång till billiga och tillförlitliga programmerare o.s.v.
Vilka behov har du och vilken PIC är det som du funderar på ?
Är det en one-off eller ska det bli flera stycken av det du ska göra ?
SAAB eller Volvo?
BMW eller Audi?
Coca Cola eller Pepsi?
Nike eller Adidas?
Ja, det beror rätt mycket på vika krav man har på bygget. Det bästa är naturligtvis att behärska båda.
Kika lite i vår wiki för att få dig en överblick:
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... ontrollers
BMW eller Audi?
Coca Cola eller Pepsi?
Nike eller Adidas?
Ja, det beror rätt mycket på vika krav man har på bygget. Det bästa är naturligtvis att behärska båda.
Kika lite i vår wiki för att få dig en överblick:
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... ontrollers
Re: AVR/PIC?
Varför inte denna då? Två timers, attiny15. Om du vill ha avr alltså.Korken skrev:Hejsan folket!
Jag undrar om det är stor skillnad att programmera en PIC jämfört med AVR?
Elfa har ingen AVR som passar de jag ska göra men dem har en PIC.
//Emil
Är man erfaren med ex. AVR och aldrig har testat PIC, ja då kan man lätt fastna i en massa smådetaljer som kanske tar tid att lösa... däremed inte sagt att det är bara negativt, man lär sig ju något också! Men hur mycket dyrare blir det att beställa från två företag då? Väg det mot den extra tid det kommer att ta att sätta sig in en mer obekant utvecklingsmiljö...
Men seriöst, skulle inte folk som kan skriva lite fördelar och nackdelar med respektive uP? På wikin står inte så mycket.
Personligen var jag inne på PIC eftersom det verkar vanligast men har nu hittat en schysst guide på avrefreks.net för just avr så just nu lutar det åt AVR av den orsaken. Men vad skiljer egentligen i handhavande mellan de båda?
Personligen var jag inne på PIC eftersom det verkar vanligast men har nu hittat en schysst guide på avrefreks.net för just avr så just nu lutar det åt AVR av den orsaken. Men vad skiljer egentligen i handhavande mellan de båda?
AVR är schysstare att programmera i asm, och har mer optimerat stöd för kompilerade högnivåspråk (speciellt C är utbrett). AVR är lättare att programmera rent elektriskt än PIC.
PIC (microchip) har bättre mjukvara för sina produkter. PIC har snabbare A/D än AVR. PIC har betydligt större utbud av olika modeller än vad Atmel kan erbjuda i dessa klasser (vilket förvisso mest ställer till förvirrelse för en nybörjare).
Allvarligt talat så är inte skillnaderna speciellt stora. Det finns inte mycket den ena klarar av som den andra inte grejar i samma klass (något ens?). Det som styr till sist är ändå tillgänglighet och support (info @ nätet i vårt fall?).
PIC (microchip) har bättre mjukvara för sina produkter. PIC har snabbare A/D än AVR. PIC har betydligt större utbud av olika modeller än vad Atmel kan erbjuda i dessa klasser (vilket förvisso mest ställer till förvirrelse för en nybörjare).
Allvarligt talat så är inte skillnaderna speciellt stora. Det finns inte mycket den ena klarar av som den andra inte grejar i samma klass (något ens?). Det som styr till sist är ändå tillgänglighet och support (info @ nätet i vårt fall?).
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag gillar PIC då de finns så satans många varianter att det alltid finns någon som passar och koden kan se rätt likartad ut oaktat vilken processor man väljer. De större 16F serien är lite tråkig att programera i assambler på grund av denna förb*annade bankningen, men de är inte så svåra att programmera och microships datablad är riktigt bra. Läser man dem ifrån pärm till pärm så förstår man verkligen allt (nåja...). Nu är det iofs något år sedan jag läste något datablad till AVR - men tyckete att det var fler frågetecken som inte reddes ut till 100% där.