Senaste reparationen
- anders_bzn
- Inlägg: 5501
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Senaste reparationen
Inte kallödningar utan sprickor orsakade av mekanisk och termisk stress. Om man ska vara petig...
Re: Senaste reparationen
Och det är tyvärr inte alls ovanligt i bilelektronik, jag har tappat räkningen på hur mycket små boxar man lagat genom att bara ta isär och löda om alla lödningarna, brukar inte ens bemöda mej att leta sprickor, går oftast snabbare att bara löda om allt.
-
- Inlägg: 8228
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Senaste reparationen
Frågan är väl vad som fallerat när det gäller kunskap om den här typen av produktion, och varför?Glenn skrev:Och det är tyvärr inte alls ovanligt i bilelektronik, jag har tappat räkningen på hur mycket små boxar man lagat genom att bara ta isär och löda om alla lödningarna, brukar inte ens bemöda mej att leta sprickor, går oftast snabbare att bara löda om allt.
Denna typ av problem är rejält ovanlig i bilstereos som ju får utstå exakt samma miljö. Skillnaden är att de använder inte samma metallbit både som monteringsdetalj och som kretskortsmonterat kontaktdon. De äldre apparaterna har egentligen inga kretskortsmonterade kontakter alls. Senare kom dels små kontakter för internkablage, och även större kontakter för det externa kablaget. Men då är det just kablage och inte t.ex. kabelskohylsor i säkringsboxen som håller ett relä på det här viset.
En avgörande faktor är nog att sakerna har en beräknad livslängd. Det är ju egentligen rätt dumt att betala mer för dyrare produktion där vissa grejer är överdimensionerade jämfört med andra, för att det förr inte fanns metoder att beräkna livslängd. I praktiken så verkar det väl ändå vara så att bilar får standardfel, hur väl beräknade de än är. Det är ju bara att kolla på biltema vilka slitdelar som finns i lager. (Just Biltema är ett bra exempel för de har ett rätt begränsat sortiment av reservdelar för bilar, så det som de har i lager är mestadels sånt som faktiskt säljs, förutom det fåtal felköp eller massiva partier de fått för billigt pris (blinkersrelä för Amazon, de har haft samma relä i sortimentet sen väldigt många år typ)).
Re: Senaste reparationen
Fick tag i en gammal Luxor dirigent från 70-talet som hade tystnat,
misstänkte att slutstegstrissorna hade släppt ut sin magiska rök.
Men slutsteget verkade OK, har halva matningsspänningen innan de stora utgångskondingarna,
tog fram signalgeneratorn och lade på slutstegsingången och fick ljud i högtalarna.
Kikade då på försteget och har 30V matning in till kortet men ingenting vidare till alla transistorer, hittade då en konding (C318) som det var kortis i
470 µF 16V var det som satt där, fast det är drygt 20V. Den har klarat sig bra många år med lite överspänning
Bytte den till en med högre spänning och nu strömmar fint 70-tals ljud ur högtalarna.
misstänkte att slutstegstrissorna hade släppt ut sin magiska rök.
Men slutsteget verkade OK, har halva matningsspänningen innan de stora utgångskondingarna,
tog fram signalgeneratorn och lade på slutstegsingången och fick ljud i högtalarna.
Kikade då på försteget och har 30V matning in till kortet men ingenting vidare till alla transistorer, hittade då en konding (C318) som det var kortis i
470 µF 16V var det som satt där, fast det är drygt 20V. Den har klarat sig bra många år med lite överspänning
Bytte den till en med högre spänning och nu strömmar fint 70-tals ljud ur högtalarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
En klassiker på Volvo V70 och 850 är styrboxen på ABS-pumpen, finns ny att köpa för 8000:- + montering ,,,,,,,eller sprätta upp den befintliga och löda om stiften till pumpen för det är dom som lödningen pajar på. "4 mm hylsa funkar bra att få bort boxen", jo tjena, när skallarna redan är deformerade och torx med 5 vingar. Blev att demontera halva bilen + pumpenhet för att få bort 4 skitsmå skruvj*vlar.Glenn skrev:Och det är tyvärr inte alls ovanligt i bilelektronik, jag har tappat räkningen på hur mycket små boxar man lagat genom att bara ta isär och löda om alla lödningarna, brukar inte ens bemöda mej att leta sprickor, går oftast snabbare att bara löda om allt.
Hoppas innerligt att det funkar bilens livslängd ut nu fast nu sitter det m2-gängstång och muttrar istället för torxhelvetena så nu går boxen att få bort utan att slakta halva motorrummet.
Re: Senaste reparationen
Så det gick inte att komma åt och smärgla av skruvskallarna å borra bort skruvarna ur hålen ?
Re: Senaste reparationen
Surt. Undrar om nån varit där innan? Det var väldigt sexkantiga skallar på min, fast den ovanliga sorten utvändig torx. Räckte det inte att ta bort hela luftrenaren (och batteriet för att komma åt att ta bort luftrenaren)? Det kanske ser olika ut på olika årsmodeller, den jag skruvat på är en -99, d.v.s. första årsmodellen med elektroniskt styrt gasspjäll samt separata tändspolar för varje tändstift. Det kanske är mycket trängre i området om man har mekaniskt gasspjäll och en fördelare med en massa tändkablar i vägen?Teknikern skrev:En klassiker på Volvo V70 och 850 är styrboxen på ABS-pumpen, finns ny att köpa för 8000:- + montering ,,,,,,,eller sprätta upp den befintliga och löda om stiften till pumpen för det är dom som lödningen pajar på. "4 mm hylsa funkar bra att få bort boxen", jo tjena, när skallarna redan är deformerade och torx med 5 vingar. Blev att demontera halva bilen + pumpenhet för att få bort 4 skitsmå skruvj*vlar.Glenn skrev:Och det är tyvärr inte alls ovanligt i bilelektronik, jag har tappat räkningen på hur mycket små boxar man lagat genom att bara ta isär och löda om alla lödningarna, brukar inte ens bemöda mej att leta sprickor, går oftast snabbare att bara löda om allt.
Hoppas innerligt att det funkar bilens livslängd ut nu fast nu sitter det m2-gängstång och muttrar istället för torxhelvetena så nu går boxen att få bort utan att slakta halva motorrummet.
Det oroväckande för min del är att lödningarna såg inte särskilt dåliga ut. Hoppas att de faktiskt var dåliga och att inget annat skit egentligen var felet.
Re: Senaste reparationen
ofta är det ju sprickor, som brukar vara väldigt svåra att se, går med lupp ibland.. men det brukar som sagt gå snabbare att bara löda om allt.
Re: Senaste reparationen
Lagade nu en ABS box med dåliga/spruckna lödningar till V70 -98
bild före och efter
bild före och efter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- EF Sponsor
- Inlägg: 924
- Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
- Ort: Karlskoga
Re: Senaste reparationen
Det roliga är att troligen hade ingen av dom blivit godkänd på den lödkurs jag gick. Lodunderskott i första fallet och lodöverskott i andra fallet. Sen är ju troligen grundfelet att man aldrig någonsin får belasta en lödning. Dvs kontakten måste vara fastsatt så att det inte är lödningarna som håller i och det ser inte ut att vara så. Dålig konstruktion. Känns som ett fall av sån där beräknad åldring eller vad det nu heter.
Re: Senaste reparationen
Elektronik som håller 20 år i varierande temperaturer från -20 till +80 och utsätts för mycket vibrationer får nog anses vara ganska väldesignad.
Re: Senaste reparationen
Och om några år får man va glad om bilen håller vägen hem från tillverkarn efter köp.