Dataaggkabel för 230V/5A?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
janno

Re: Dataaggkabel för 230V/5A?

Inlägg av janno »

De skulle ju sitta i lådan som jag förstår. Sen kan man ju alltid köra en krympslang över om man vill skydda klåfingriga för skruvarna. Men du har helt rätt att ELFAs är bättre i säkerhetssynpunkt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

janno skrev:Eller kanske dessa hos Swech en aning billigare, finns ju andra typer att använda där med.
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=140
Ingen dum ide', tack!

Jag vill dock inte ha samma polantal på högspänd AC (allt jag ser är ett fyr-poligt system på Swech) som på lågspänd AC, eventuellt kan jag emellertid tänka mig sex poler eftersom kontakterna är känsliga för åt vilket man stoppar i kontakterna.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej roger. Du ska klicka i serie, inte produktfamilj. Serien meter micro-fit. Jag menar inte filterlistan till vänster.
När du har valt en kontakt att titta på och tycker att det är ett bra val, väljer du i den randiga listan nedtill som i bilden, och klickar på sök.
I detta fall får du upp 18 artiklar, varav alla är 4-poliga micro-fit. Hanar, honor, kabeldon, kretskortsdon, hålmonterade, ytmonterade...
Det står ju t.o.m "Välj egenskaper och klicka på sök för att hitta andra produkter som matchar dina specifikationer"
Man kringgår då filterlistan, och det är bra ifall man råkat klicka i något som gör så man bara ser hankontakter. :)
elfa_produktserie.jpg
Och det är Molex som tillverkar kontaktserien Micro-fit...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

mrfrenzy skrev: roger: jag förstår inte riktigt vad du menar med att "baksidan av kontakten blir öppen"
På baksidan sitter ju stiften som normalt verkar gå ner i kretskort, eller hur?

Om man då istället löder dit ett par kablar på baksidan av en två-polig plint-hane så blir baksidan av kontakten öppen (iom att man löder på baksidan) OMM man inte isolerar med typ krympslang för i så fall ser i alla fall jag inga som helst problem med din galanta ide'.
Tanken är att kabeln som kommer från nätbrunnen är ansluten till honan så då är det omöjligt att komma åt stiften.
Du har här en trevlig poäng här, det känns nämligen viktigt att kablarna som kommer från högspänd AC skall gå till just HONAN, andra sidan av kontakten kan sedan få vara en ynklig hane för den är bara spänningssatt när honan har grenslat hanen MEN skydd krävs för den delen av hanen som kan komma i kontakt med annat, dvs krympslang krävs.

Kör man bara krympslang så känner jag att det här är mycket bra system.
Eller ska du ha en brytare på kretskortet och utgående nätspänning till trafon? Då väljer man en omvänd kontakt där honan sitter på kortet.
Verkar som det behövs ett klargörande, tror att att jag är ganska dålig på att förklara hur jag tänker även om jag faktiskt brukar förtydliga så mycket jag kan men i vilket fall så handlar det inte om kretskort här, jo jag nyttjar Kina-tillverkade kretskort men det utgår ur diskussionen för vad jag vill göra är att på ett flexibelt sätt koppla in och ur min trafo några få gånger och kontakterna kommer hänga i lagom långa RK075-tåtar med hanar på låd-sidan.

MVH/Roger
PS
Ditt tips gör att man slipper crimpning vilket jag tycker är trevligt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du använder självklart inte ett kretskortsdon när du väljer att montera på en kabel. Det går, men är inte alltid lämpligt. Inte hållbart i längden när all dragavlastning och brytskydd är lödningen.
Då får du välja en annan kontakttyp som har kabelfastsättning på båda.

[edit]
Filterlänkar slutar visst funka med en ny session...
Kontaktdonen var ändå gigantiska, klassade för 600VAC... :D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jaha, du ska alltså koppla ihop två kablar. Inga kretskort är inblandade.

Får inte madmodders länk att funka

Ett alternativ jag hittat:
WR-TBL Series 351 - 5.08 mm Vertical Cable Entry Plug
WR-TBL Series 3485 - 5.08 mm Reversed Gender Vertical Cable Entry Plug
Bild
Bild

Ovanstående har tyvärr synliga skruvar men det går ju att skydda med krympslang.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag får inte heller MadModders trevliga länkar att funka.

Men det du visar på bild är on-the-spot (i brist på bättre svenska)!

Det vore med andra ord guld om jag hade ett system där jag bara kunde skruva av locket och jacka loss den småtunga trafon (utan verktyg).

Det är klockrent vad jag skulle vilja ha.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Tyvärr verkar den ena av dom vara specialbeställning och finns inte på ELFA eller någon annanstans.

Däremot hittade jag kontakter hos TME, och dom är nästan gratis! Kommer använda dom själv i kommande projekt.

2-pin
https://www.tme.eu/se/details/fkc2.5_2- ... f-1925692/
https://www.tme.eu/se/details/fkic2.5_2 ... n-1925867/

5-pin (4 finns inte)
https://www.tme.eu/se/details/fkc2.5_5- ... f-1925728/
https://www.tme.eu/se/details/fkic2.5_5 ... n-1925896/
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har klurat lite idag.

Den billigaste ide'n är att kapa till två 6-poliga sockerbitar och göra den ena till hane mha lite 0,8mm silvertråd (som sticker ut runt 5mm).

Problemet med detta tycker jag är att kontakten blir väldigt bred (dessutom måste man hela tiden skruva loss grejerna).

En Molex 6P tycks komma i två rader dvs den är kompakt (mrfrenzy's trevliga förslag är dock inte lika kompakt men jag gillar den ändå).

Jag tror mig kommit på att det är omöjligt att trycka i kontakterna åt fel håll dvs det finns ingen anledning till att köra 2+4, man kan lika gärna köra 6.

Problemet med Molex och dess crimp-tång tycker jag inte är nåt problem, jag har i ett tidigare liv crimpat mha plattång och även om det inte är optimalt så fungerar det i regel rätt bra.

Det enda lilla problemet jag egentligen ser är att OM en kabel lossnar ur kontakten så blir det svårt att byta stift/hylsa (finns ju tom specialverktyg för detta) men jag har suttit i den situationen förut och en urmakarmejsel brukar funka.

Så det finns egentligen inga problem med Molex men eftersom husen faktiskt är billiga så kan jag dubbla antalet hus så att jag slipper urmakarmejseln, vad tror Ni om det?

Jag har tre önskningar när det gäller dessa kontakter:
1) De skall snabbt och smidigt kunna kopplas i och ur (inga skruvar modell sockerbit, tack)
2) De skall vara kompakta (inte jätteviktigt men trevligt).
3) De skall vara raka (lite synd egentligen att mrfrenzy's trevliga tips innebär vinklade kontakter, man förstår att de egentligen är designade för kretskort)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

MadModder skrev:Nej roger. Du ska klicka i serie, inte produktfamilj. Serien meter micro-fit. Jag menar inte filterlistan till vänster.
När du har valt en kontakt att titta på och tycker att det är ett bra val, väljer du i den randiga listan nedtill som i bilden, och klickar på sök.
I detta fall får du upp 18 artiklar, varav alla är 4-poliga micro-fit. Hanar, honor, kabeldon, kretskortsdon, hålmonterade, ytmonterade...
Det står ju t.o.m "Välj egenskaper och klicka på sök för att hitta andra produkter som matchar dina specifikationer"
Man kringgår då filterlistan, och det är bra ifall man råkat klicka i något som gör så man bara ser hankontakter. :)
elfa_produktserie.jpg
Och det är Molex som tillverkar kontaktserien Micro-fit...
Hur kan du allt sånt här?

Det enda jag lyckats förstå av ELFA's nya sida är att man kan trycka på "Produktfamilj" samtidigt som den filtreringen är väldigt snäv men att man även kan göra som du säger, vad finns det för skola för det? :humm:

MVH/Roger
PS
Det är lite fuskigt att Ni kan editera utan att det syns :D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Dom på sista länken till TME är raka, inte vinklade.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Dom här vill jag ha, antal jag köper blir 4
Molex 6P Hona: https://www.elfa.se/sv/kontakthus-hona- ... &simi=99.9

I den randiga listan längst ner till höger står det "Hane" men titeln är "Hona", fattar ingenting :D

Molex 6P Hane: https://www.elfa.se/sv/kontakthus-hane- ... &simi=99.9

Detta var verkligen inte lätt, kanske att systemet är för smart för mig dvs om man skall söka vidare när man hittat en hona så är det vänligtvis en hane man letar efter...

Vad jag hatar när datorer tänker åt en!

Det är väl för sjuttsingen jag som skall styra över datorn och inte tvärtom, eller?

Det står ju liksom under "produktspecifikationer" att det är en hane när det inte är en hane för det står samtidigt hona i titeln :doh:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

rogerk8 skrev: Hur kan du allt sånt här?
Det var första gången någonsin igår som jag använde den söklistan. Har inte direkt behövt använda den tidigare, men när jag nu såg den så provade jag och det gick ju bra. :D
rogerk8 skrev: Det enda jag lyckats förstå av ELFA's nya sida är att man kan trycka på "Produktfamilj" samtidigt som den filtreringen är väldigt snäv men att man även kan göra som du säger, vad finns det för skola för det? :humm:
"Den som inte provar vet inte om det funkar", heter skolan. :lol:
rogerk8 skrev: Det är lite fuskigt att Ni kan editera utan att det syns :D
Fusk å fusk... Ibland skriver jag att jag ändrat om jag kommer ihåg. Det kan ju vara fördelaktigt att visa att man har ändrat.
Vissa andra slags forum gör en notering om en mod ändrar sina egna inlägg, men inte phpbb.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

mrfrenzy skrev:Dom på sista länken till TME är raka, inte vinklade.
Intressant!

Vad Ni hela tiden lär mig, det är mycket roligt!

Jag klickade på en av dina sista länkar sen klickade jag på "360" och bilden på kontakten bara snurrade, jag hann inte se det jag ville se och blev lite frustrerad men sen kom jag på att man kunde klicka på pilarna, då fick jag alla bilder som stillbilder i sekvens.

Dock fattar jag fortfarande inte hur kontakten fungerar, man kunde se hål för typ stift (dvs det var en hona) men jag såg inte hur man skruvar fast kabel dvs allt vad skruvar heter lyste med sin frånvaro.

Men visst, den var rak :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det står elektriskt montage: fjäderklämma, så det är inga skruvar. Funkar ungefär som snabbkopplinsplintarna som används för högtalarkablar bak på klenare förstärkare.
Skriv svar