"Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Här är en bättre bild Modem varning Ledningbanorna är 10 mil.

EDIT:
Felmätning :)
Senast redigerad av BEEP 14 oktober 2008, 17:29:17, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det ser skitbra ut ju. :tumupp:
Och du lyckas på första försöket numera eller?.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Är bara utskriften ok så är det inga större problem att göra kretskort med 10 mil banor. Ledningsbanorna på bilden ser ut att ha en konvex form vilket dom inte har i verligheten, ska ta och öva lite mer på att fota kretskort :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan det bli med vissa kameror när man vinklar dom så.
TheUnreal
Kontakt:

Inlägg av TheUnreal »

Jag har oxå kört med TT metoden ett tag med gott resultat.

Nu använder jag HP everyday photo paper inkjet semi-glossy, lite dyrt men då jag inte gör några större mänder kort så kan jag leva med det.
Efter överföring med strykjärn har jag låtit laminatet kallna lite och sedan stoppat det i varmt diskvatten tills papperet släpper.
Jag har även läst att mylar film ska vara bra, men det har jag inte provat.

Tidigare har jag testat lite olika belagda papper och bakplåtspapper.
Bakplåtspapper var riktigt dåligt då jag inte ens fick utskriften att sitta på papperet, möjligen (har inte provat) att detta fungerar om man inte kör fusern och bränner det direkt mot laminatet.
De flesta papper jag testat har bundit för hårt till tonern och det har blivit mycket skrubbande av papper efter överföringen.

Det enda bekymmer jag "lider" av nu för tiden är att jag ibland smälter ut tonern lite när jag värmer banor och pads blir lite bredare samt drillaid "hålen" smälter igen.

De sista korten jag glort har jag även struntat i att tvätta bort tonern då jag upptäckt att den är "genomlödbar".

Tja det var iaf en liten samanfattning av mina försök med TT-metoden :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

TheUnreal :tumupp:

4 mil :?:

Bild
Senast redigerad av BEEP 14 oktober 2008, 17:12:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det där ser riktigt bra ut. :) Nästa steg är att se hur långt ner du kan gå.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Bra Jobbat BEEP :bravo: :whoho:

Jag har varit och köpt en lamineringsmaskin från Clas i sjön och senare idag så kommer även kretskortslaminaten...

Tyvärr så är jag inte hemma så jag kan inte prov tillverka några små tester... Men senare i nästa vecka då så skall det testas :shock: 8)
bearing

Inlägg av bearing »

http://www.pulsar.gs/PCB/a_Pages/1_Menu/overview.html

Verkar vara ett företag som säljer papper och sånt för detta. Det intressanta är att de har mycket information och tips kring det här ämnet.

Kolla t.ex. detta:
http://www.pulsar.gs/PCB/a_Pages/4_Prod ... cator.html
http://www.pulsar.gs/PCB/a_Pages/4_Prod ... ctions.pdf
http://www.pulsar.gs/PCB/a_Pages/4_Prod ... Photos.pdf

De visar vilken laminator man ska köpa och hur man modifierar en annan laminator för att få den att gå långsammare.

Hur fort går clasohlson-laminatorn?

De nämner hastigheten 6sekunder per tum. Med den låga hastigheten räcker det kanske att köra igenom kort en gång bara?

EDIT: Hittade att Peach Photo Laminator A4 har hastigheten 30 cm/minut dvs 5 sekunder per tum.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Topspeeden på min Clas Ohlson laminator är 0,012 km/h
bearing

Inlägg av bearing »

Aha, då får man börja räkna... ok. 20 cm/minut alltså.

Trodde att 6s / tum var en låg hastighet, fast det var för att jag sett filmen på http://thomaspfeifer.net/ och den går ju i höjd hastighet kom jag på nu!

Ska nog också testa den här metoden. Använder du den laminatorn som Jeppson köpt?
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

När jag ändå skulle köpa så tänkte jag slå till på "The BIG One" men den var slut i hela Sverige och fanns bara i Finland! :(
Den har reglerbara värme!

I och med att den store inte fanns så det fick bli en storlek mindre!
bearing

Inlägg av bearing »

http://www.peach.info/downloads/peach_b ... g_2006.pdf
Det står att lamineringstemperaturen är 120 °C

Det verkar en aning lågt tycker jag. Om man kunde höja temperaturen kanske det skulle räcka med att köra igenom bara 1-2 ggr.

Ett strykjärn blir väl mycket varmare än så?

EDIT: Följande pekar ju på att 120 °C är lite lågt.

QUESTION NO. P91-1: Does anybody know the temperature rating for the thermal protector on the HP Laserjet III printer fusing roller?

The fuser assy temperature is 165 degree C in the standby mode and 180 degree C in the printing mode. The thermoprotection switch opens when the temperature reaches 210 degree C. The following conditions result in a fusing error:

1. A temp below 140 degree C.
2. A temp above 230 degree C.
3. A condition wherein a temp of 165 degree C is NOT reached within 90 seconds after power-up

Från http://www.anatekcorp.com/faq/printer.htm
Senast redigerad av bearing 8 juli 2006, 15:52:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Här är den första testkörningen med vanligt skriv/kopierings papper.
Ledningsbanorna(12 mil) är anfrätta men det beror nog på att jag etsade kortet lite för fort.

Recept:
10-15 gånger i laminatorn
20 minuter i 70 gradigt vatten med lite diskmedel
Gå sedan till vattenkranen för att försiktigt gnugga på pappret med tummen så att ytskicktet börjar krulla sig.
När allt är borta så tar man försiktigt bort resterna av pappret med en liten hård målarpensel.
Etsa.
Senast redigerad av BEEP 14 oktober 2008, 17:41:43, redigerad totalt 1 gång.
anlmat

Inlägg av anlmat »

Hej!

Jag har läst och följt denna tråd ett tag nu och blev så sugen att jag gick och köpte de nödvändiga artiklarna. Jag har testat med olika papperstyper och det som fungerar bäst så här långt är HP Photo Paper Inkjet (2 stjärnor) 170g. Min skrivare är en hp 2550(600dpi) och lamineringsmaskinen är en Peach Photo Laminator A4 från Claes Ohlson. Jag tejpar fast pappret på laminatet och kör igenom lamineringsmaskinen 15 gånger. Låter laminatet ligga i vatten i ca 30 minuter. Hela pappret kommer loss på en gång, behöver aldrig skrubba!

Här kommer några bilder från mina experiment. Bredden på ledarna är angivna i mm. Avståndet mellan ledarna i förstoringen är 0.16mm resp 0.24mm (de kortare mittersta ledarna). Som ni ser kan jag göra ledarna smala men tätheten mellan de är svårare att få till. Sen ska de klara etsning också...

Fotopapper
Förstoring av fotopapper

Här kan ni se resultatet av vanligt A4 papper. De smala ledarna följde med pappret. Men det kanske går att göra kort med 0.3, 0.4 eller 0.6mm och vanligt A4 papper?
Vanligt A4

Jag har även testat PC Line Glossy Phot Paper 180g och HP foto papper inkjet glossy 175g med samma metod som ovan. Resultatet blev att mycket papper fastnade på laminatet och jag lyckades inte få bort det utan att skada ledningsbanorna.

Ha det bra!

/anlmat
Skriv svar