Använder du Java för inbyggda system?
-
Re: Använder du Java för inbyggda system?
Det finns en mer genomtänkt uppbyggnad av objekten i Java än c++
- Krille Krokodil
Och vad är det som är så fantastiskt mer genomtänkt?
Om man inte ska programmera hårdvarunära eller resurssnålt så är C/C++, Java och C# i stort sett "same shit, different name". Det skiljer mer mellan miljöerna än vad det gör mellan språken i praktisk användning, ex. C++ i QT:s miljö är en dröm och i VS en mardröm och där C# är närmre vad C++ är i QT vilket mer påminner om Objective-C i XCode under OSX och att programmera Java i Netbeans...
Många är kallade men få utvalda att programmera på den nivån att man kan säga att det ena är bättre än det andra. Och inte ens de klart utvalda är eniga.
Om man inte ska programmera hårdvarunära eller resurssnålt så är C/C++, Java och C# i stort sett "same shit, different name". Det skiljer mer mellan miljöerna än vad det gör mellan språken i praktisk användning, ex. C++ i QT:s miljö är en dröm och i VS en mardröm och där C# är närmre vad C++ är i QT vilket mer påminner om Objective-C i XCode under OSX och att programmera Java i Netbeans...
Många är kallade men få utvalda att programmera på den nivån att man kan säga att det ena är bättre än det andra. Och inte ens de klart utvalda är eniga.
Så....det är ingen som brukar använda Java här? Det kanske är för hög nivå?
-
Det är för långt bort från hårdvaran. I en miljö där din viktigaste resurs är tid går det inte att ha en runtime som när som helst kan avbryta din kod för att köra några varv med sopbilen.
Java är för webbsidor och desktop-applikationer.
Ta MiniVNA som exempel. Java passar utmärkt till sånt.
Är det något problem med det eller?Mr Andersson skrev:Det är för långt bort från hårdvaran. I en miljö där din viktigaste resurs är tid går det inte att ha en runtime som när som helst kan avbryta din kod för att köra några varv med sopbilen.
Jag skulle kunna tänka mig programmera typ Raspberry Pi liknande kort för att styra dessa I/O pinnar. Nu försöker jag undvika Raspberry Pi i seriösa projekt på grund utav att dess "hårddisk" är ett simpelt SD kort. Det håller inte i längden med andra ord.

Jag har programmerat en hel del med Java och använder ALLTID JavaFX för att skapa dessa fantastiska applikationerna. Så enkelt, så smidigt och det blir så snyggt gjort. Kommande JavaFX 11 kommer ut snart på Gluon.
-
Som pc-app ja. Själva hårdvaran kör inte java.4kTRB skrev:Ta MiniVNA som exempel. Java passar utmärkt till sånt.
Det beror väl på vad du ska styra. Är det en godisautomat så kanske inte användaren bryr sig så mycket om det tar lite tid. Men om du trycker på bromspedalen i bilen vill du nog inte att systemet säger "vänta lite, jag ska bara städa upp lite gammalt minne först."Al_Bundy skrev:Är det något problem med det eller?
Det finns MicroEJ för STM32 om man nu vill hålla på med Java
och processorer.
https://www.futurlec.com/News/ST/Java.shtml
och processorer.
https://www.futurlec.com/News/ST/Java.shtml
För att kunna använda Java måste man ha en hårdvaruplattform som kör Linux, Windows eller IOS OSX.Al_Bundy skrev:Så....det är ingen som brukar använda Java här? Det kanske är för hög nivå?
På de flesta sk Embeddedplattformar är detta en omöjlighet.
Följaktligen så går det inte att använda Java på en embeddedplattform (dvs embedded i traditionell mening).
Nu finns det plattformar som man kan kalla "Embedded" dvs Raspberry och liknande, som kan köra ett OS typ Linux, Windows och IOS, på dessa kan man använda Java.
Som en notis, det går alldeles utmrkt att skriva ett GUI i ren C-kod likaväl i Assembler.
Senast redigerad av TomasL 26 augusti 2018, 00:08:51, redigerad totalt 1 gång.
-
Då måste man kunna programmera på en nivå som dagens ungdomar inte är vana vidSom en notis, det går alldeles utmärkt att skriva ett GUI i ren C-kod likaväl i Assembler.

Hmm, kanske det, men de kanske kan lära sig något då.
- lillahuset
- Gått bort
> För att kunna använda Java måste man ha en hårdvaruplattform som kör Linux, Windows eller IOS.
Jag vet inte vilka andra begränsningar du förutsätter här, men visst finns det
flera OS där det går att köra Java...
Jag vet inte vilka andra begränsningar du förutsätter här, men visst finns det
flera OS där det går att köra Java...
Nja, antalet OS minskar för varje dag.
JavaFX skrev:As of March 2014 JavaFX is deployed on Microsoft Windows, OS X, and Linux.
Java skrev:The Oracle implementation is available for Microsoft Windows (still works for XP, while only later versions are currently officially supported), macOS, Linux, and Solaris.