Nu till själva bygget - grunden är en Strata-kopia byggd av halvfabrikat. Hals och kropp är inköpta via eBay. Halsen är en Mighty-Mite Strata replacement. Kroppen däremot är gjord hemma hos någon irländare av träslaget ask. Den var rätt så råformad och hade några småfel i sig som jag fixade till. Efter en hel del slipning har den fått en mjukare form jämfört med en äkta Strata.
Mick-konfigurationen blir humbucker vid stallet och single-coils i mitten och vid halsen. Alla mickar är Bill Lawrence. Kontrollerna blir mycket enkla: en volymkontroll, en 6-läges omkopplare och en 3-läges för humbuckern. Med sex lägen kan jag få alla användbara kombinationer mellan de tre mickarna. Inga tonkontroller kommer finnas i gitarren.
Så till det Fagge gjorde: plektrumskyddet. På grund av den mjukare rundningen av kroppen gick inte originalskyddet att använda. Dessutom täcker det över träet lite väl mycket. Så det blev till att designa ett eget. Tanken var först att göra pappmallar, men det visade sig vara enklast att rita med blyerst direkt på kroppen. Eftersom ingen ytbehandling har gjorts ännu så kunde inget skadas av detta. Därefter var det till att mäta och överföra ritandet till datorn. Efter lite jobb i SolidWorks kom detta fram:

Efter mycket om och men kunde detta översättas till verkligt material, närmare bestämt aluminium. Det var lite problem med kombinationen "splines" och "BobCAD-CAM". Efter att ha ersatt splines med cirkelbågar gick det bättre. Resultatet kan beskådas nedan:

Fortfarande återstår en hel del arbete som ni kan se. Framförallt ytbehandlingen är en fråga som jag inte löst ännu. Jag har helt enkelt svårt att välja vilken färg jag skall använda...