Hade en gammal gräsklippare med bakhjulsdrift som jag tog växeln från..
Det är en såndär snäckväxel eller vad det heter, ett kugghjul runtom en axel och en annan axel som är som en stor "skruv" som ligger bredvid kugghjulet i 90 graders vinkel i förhållande till den andra axeln, som snurrar på kugghjulet när man vrider på "skruven"..
Så jag kapade av en bit på mitten av bakhjulsaxeln och skarvade in växeln där mha. ett par rörbitar..
På dessa gräsklipparväxlar finns en spak för "koppling", som är kopplad till till handtaget på gräsklipparen som man trycker in för att få den att gå framåt.
Eftersom min motor har centrifugalkoppling så tänkte jag "låsa" kopplingen i växeln så att den alltid "driver".. Jag pillade isär växeln och efter mycket pillande och olje-kladdande (den var oljefylld..) kom jag fram till att den enklaste lösningen var att mha. rörtång vrida kopplingsspaken "längre än vad som var man normalt kan", då klämde den fast sig i ett läge där kopplingen var "aktiverad" hela tiden..
Kopplingen fungerade förresten så att kugghjulet som satt runt "hjul"-axeln inuti växeln satt löst, det kunde alltså snurra fritt och satt inte fast i axeln.. Kugghjulet hade en urgröpning som var "konformad", så att en konformad sak som satt fast i axeln kunde tryckas in där. När man drog i kopplingsspaken trycktes "konan(/konen?)" in i kugghjulet så att kugghjulet drev runt konan och därmed också axeln..
Vid provkörning upptäckte jag dock flera saker som behövde göras om... Rörbitarna som skarvade ihop växeln och hjulaxeln var mjuka vattenledningsrör av koppar

, så de höll inte särskilt länge.. Bytte mot stålrör..
Växel-"låsningen" var för klen, den "slirade" och drev för dåligt...
Jag hade en annan nästan likadan växel som jag monterade istället, den var dessutom lite rejälare (av aluminium, den förra var av plast)
Testade först att använda kopplingsspaken genom att koppla den via "cykelwire" till en spak vid sidan av stolen, jag låste då centrifugalkopplingen mha. en skruv+mutter genom trumman så att de fjäderbelastade "metallklumparna" hakade i skruven och alltid drev runt trumman..
Kom efter provkörning fram till att det inte var nån jättebra lösning, man skulle helst ha tre händer... En för koppling, en för gas och en för ratt

Så jag tog bort låsningen från centrifugalkopplingen och låste istället växeln på ett bättre sätt än tidigare (tror jag iaf, har inte testat än). Jag borrade tre hål precis i kanten mellan konan och kugghjulet, så att det blev tre spår i konan och i kugghjulets insida, sen satte jag en pinne i varje "hål", så att kugghjulet alltid drar med sig konan när det snurrar..
Skarvröret på drivhjulssidan av axeln (det är bara ena hjulet som driver, det andra snurrar fritt) var fortfarande för klent visade det sig, ska se om jag kan fixa nåt rejälare av t.ex. en tjock metallstång som jag borrar hål igenom för axlarna...
edit: Nu när jag har denna växeln så använder jag alltså ingen kedja alls, och motorn är monterad framför ratten med axeln pekande bakåt istället för åt sidan...