Stegmotor, tillräckligt stark?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Carl

Stegmotor, tillräckligt stark?

Inlägg av Carl »

Hej!

Håller på och planerar lite för att bygga en inverterad pendel. Tänkte fråga om den här motorn (starkaste varianten 54mNm) är tillräcklig för att köra en liten vagn med totalvikt på kanske 300 g (inklusive motorn) fram och tillbaks. (Skulle kanske kunna räkna på det själv, men är lite lat så jag frågar först) Om inte, finns det några bra alternativ i samma prisklass?

mvh
Calle
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Varför vill du använda dig av en stegmotor?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag hoppas du ska använda nedväxling för stegmotorn, annars är mitt svar nej.
Carl

Inlägg av Carl »

Hej igen,

Har egentligen inget svar på varför just en stegmotor skulle vara bra. Fick ett tips om det bara och eftersom jag inte vet så mycket om motorer själv så tänkte jag att OK.

Annars var det den här jag hade tänkt att köpa (från ELFA):

"Fabr Moons
Bipolär stegmotor med rotor bestående av en permanentmagnet. Motorn är försedd med två glidlager som stabiliserar den rostfria axeln. Motorn har lång livslängd samt låg ljudnivå. Litet format gör att den passar när utrymmet är begränsat. Typ 20PM är lämplig när motorns diameter är avgörande medan typ 35PM och 42PM används när bättre precision krävs. Kan köras med helsteg, halvsteg och mikrosteg. Levereras med kablage, 300 mm och fläns.

20PM 35PM 42PM
Antal faser: 2 2 2
Hållmoment, mNm: 5 54 47
Stegvinkel: 18° 7,5° 3,6°
Resistans/fas, Ω : 10 7,5 5
Induktans/fas, mH: 3,7 7,7 4,8
Axeldiameter, mm: 1,5 2,0 3,0
Axellängd, mm: 9 6 10
Frontmått, mm: 31×20 50×35 58×42
Djup, mm: 18,5 17,5 17,1
Vikt, g: 125 95 125"

Hur funkar nedväxling? Kan man kontrollera en vanlig elmotor via en AVR?

mvh
Calle
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Om du inte har någon anledning att välja en stegmotor så skall du inte göra det. Den kräver att du pulsar ut spänning över de olika motorlindningarna enligt en viss sekvens. Onödigt komplicerat för att driva ett par hjul. Jag byggde en enkel inverterad pendel med en vanlig 9 volts legomotor men du får nog kika på något lite kraftigare saker. Skall du ha batterierna i pendeln?

Berätta lite mer om vad det är du vill åstadkomma.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Var i något nummer av AoE som dom använde ett servo till en pendel. Kan kanske finnas någonting att ta därifrån i din design.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Det är nog mycket enklare med en likströmsmotor eftersom man kan strömstyra den. En stegmotor lär innebära en massa knepiga resonanser...

/Johan
Carl

Inlägg av Carl »

Hej
Tack för svaren. Själva pendeln byggs i meccano. På vagnen tänkte jag ha en motor, en AVR för motorstyrning, reglering och AD-omvandling, samt en vinkelgivare av något slag. Ström tas från en batterieliminator så det blir inga batterier på vagnen. Kom på att jag nog har en niovolts meccano-motor som man kanske skulle kunna använda.
mvh
Calle
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Satsa på likströmsmotorn...
Om inte, satsa på en motor som är lätt att få tag i och som levereras med vettig utväxling. Ingen motor (förutom RC-servo, som är nedväxlade) tycker om att driva hjul direkt.
Skriv svar