Detta är kanske fel forum då radioteknik lyser med sin frånvaro men...
Jag hade tänkt att bygga en AIS mottagare för att få handelsfartygs position och fart, mm, i navigationsprogrammet seaclear (Gratis). Se andras försök http://rl.se/ais.
Det jag verkar gå bet på är att få tag på GMSK-dekodern CMX589AP4 från CML (Helst DIL-krets).
Är det någon som vet en webshop eller affär som säljer denna krets på vår planet. Den svenska distributören säljer bara i 10-pack för ca 2500kr = Alldeles för dyrt för ett hobbyprojekt.
Tips på var man hittar 25kHz MF-filter välkomnas också.
GMSK-dekoder och MF-filter
De har en ÅF i Sverige:
EG Components Sweden AB,
PO Box 39,
S-162 11 Vällingby,
Sweden.
Tel: [46] (0)8 759 35 70
Fax: [46] (0)8 759 35 50
e-mail: peder.jeppsson@egruppen.com
www.egcomponents.se
Peder är väldigt trevlig o prata med. jag har tom. fått några samples.
Det är närmast radiodelen jag har problem med (mest tidsbrist pga jobbbyte)
// Fredrik
EG Components Sweden AB,
PO Box 39,
S-162 11 Vällingby,
Sweden.
Tel: [46] (0)8 759 35 70
Fax: [46] (0)8 759 35 50
e-mail: peder.jeppsson@egruppen.com
www.egcomponents.se
Peder är väldigt trevlig o prata med. jag har tom. fått några samples.
Det är närmast radiodelen jag har problem med (mest tidsbrist pga jobbbyte)
// Fredrik
Det är just EG comp. som inte kunde sälja i stycketal eller ge sample utan man var tvingad att köpa 10 st för 2500 kr. Det jag söker är en webshop eller liknande som kan sälja i stycketal för det är ändå ett hobbyprojekt.
CMX910 är ju ett alternativ men den kan antagligen inte heller fås i stycketal då den säljs av samma leverantör. Sen har ju CMX589 en fördel då det är själva radion och AVR programmeringen som är kul. Man vill ju inte köpa en komponent som klarar allt så minimalt eget arbete återstår. Vad har man då lärt sig?
CMX910 är ju ett alternativ men den kan antagligen inte heller fås i stycketal då den säljs av samma leverantör. Sen har ju CMX589 en fördel då det är själva radion och AVR programmeringen som är kul. Man vill ju inte köpa en komponent som klarar allt så minimalt eget arbete återstår. Vad har man då lärt sig?
AIS1 och AIS2 ligger på 161,975 MHz respektive 162,025 MHz med 25 kHz kanalbandbredd. Då jag ska ta emot båda samtidigt så behövs två stycken dubbla superhetro med MF på 10.7 och 455. Därför behövs tämligen smala filter tror jag för att kunna särskilja kanalerna då det kan sändas på båda samtidigt.
Om du har CMX589 så skulle det behövas två. Så jag kan koda av båda samtidigt.
Var har du köpt kretsarna?
Om du har CMX589 så skulle det behövas två. Så jag kan koda av båda samtidigt.
Var har du köpt kretsarna?