sodjan:
> OK, var kommer då "usage: host-name [port]" texten ?
Den kommer lyckligtvis inte någonstans längre.

Jag fick bara upp den texten när jag körde med programmet Ftp och det var något fel med hur jag angav användarnamn och lösenord.
> Crontab startar väl inte processen mot en terminal ?
Hm, det enda jag vet är att crontab laddas när jag startar Linux och körs därefter enligt hur jag konfigurerat den. Se längst ner i detta inlägg för en lista på hur jag gjort.
Tyvärr kan jag inte ge bättre svar på detta.
tgr:
Jag har sparat det roligaste arbetet till sist, nämligen att göra en sida med temperatur-statistik och grafer. Filen
ute.txt är bara själva datafilen. Det kommer att bli en sådan fil per temperatur-sensor.
Gjorde förresten en liten enkel sida på
www.varion.se/temperatur tidigare idag. Kommer lägga in RRDtool på samma adress sedan.
Tänkte sammanfatta hela den här kedjan:
(allt nedanstående sker på Linux-burken)
1.) Owfs läser av temp-sensorn och sparar i /mnt/1wire/10.17A1E9000800/temperature
("temperature" är alltså en virtuell fil, eller hur man ska beskriva det.)
2.) I filen "script" finns två rader:
cat /mnt/1wire/10.17A1E9000800/temperature | bc -i -q > /home/katalog/temperatur/ute.txt
ncftpput -a -V -f login.cfg /www/remote-dir /home/katalog/temperatur/ute.txt
Den översta raden kopierar från owfs till en "riktig" fil och passar på att snygga till filen lite. Den understa raden kopierar till mitt webhotell (inte min Linux-burk, utan ett konto hos Unisite.se)
3.) Scriptet körs var 5e minut, tack vare crontab där jag lagt in en rad som ser ut såhär:
*/5 TAB * TAB * TAB * TAB * TAB /home/katalog/temperatur/./script
(Istället för "TAB" ska det alltså vara riktiga tabbar.)
Filen "login.cfg" (som syns i understa raden på scriptet) ligger i /root och ser ut såhär:
host ftp.adress.zz
user namn
pass lösen