Tänkte delje er med ett litet projekt jag jobbar med... temperatur är ngt jag tycker är grymt skoj... programmering är ngt annat jag tycker är grymt skoj... träning är också grymt skoj oberoende så fick jag för mig att med hjälp av 1 PIC 2 st DS1820 och några standard komponenter ge mig på att etsa ett 2 sidigt kretkort till det hela... uppföljning kommer... ska försöka vara klart med från hårdvara till mjukvara till helgen... annars blir det väl kanske i helgen... beror på hur mkt tid man tar sig... och hur mkt jag gör NU...

Så här funkar det: PICen kör en liten lopp som hela tiden kollar om en pinne är låg... denna pinnen styr jag via datorns DTR signal på Com porten... när jag drar den låg går PICen vidare och tar in temperaturen och skickar den till datorn... i datorn sen så har jag skrivit än så länge ett program som tar emot etc etc objekt orienterat... då jag hade tänkt ha detta som ett litet projekt i Programmering C kursen som snart ska sluta...
Tanken är att man från min hemsida ska kunna se grafer etc... som sagt uppföljning är på G...
(För er som är mer intresserade så agerar programmet daemon... kör alltså Linux... Slackware, mer info kommer här och på min hemsida... antagligen kommer jag bara slänga in en länk här så är det bara att läsa och kolla på bilder på hemsidan...)
På bilderna ser du mörkare partier här och var... jag blev lite ivrig med Kaustik sodan då jag skulle få väck fotoresisten efter etsningen...

Jaja... ser bra ut... och det är DUBBEL SIDIGT!

//Rille