Jag har bestämt mig för att låta KTS (Transistor tester Supply) utgå ur mitt lådprojekt kallat KTT.
KTS möjliggör främst en sak, man kan ha en annan (läs högre) svepspänning (Uc/Ud) än vad man har på kontrollogiken (om man säger för den består mest av opampar) där kontrollogiken typiskt max kan vara +/-18V ty få opampar klarar mer.
Med KTS kan man alltså separera svepspänningen från OP-matningen och därför kan man testa ganska höga Uc/Ud OM det inte vore för en sak och det är att denna enkla OP i princip nu driver Uc/Ud (buffras mha KTS vilket jag dock tänker lösa på annat sätt) och därmed MÅSTE den tåla Uc/Ud för annars funkar det inte ändå.
Dock har vänliga EF hjälpt mig hitta en singel OP som faktiskt klarar +/-70V och då kan man plötsligt svepa upp såpass, jag kommer inte ihåg vad OP:n heter men jag har skrivit upp den nånstans i tråden och jag tror märket var Linear Technologies.
Observera att det är bara en enda singel-OP som behöver klara samma höga spänning man vill mäta vid, resten kan matas med +/-18V OM det inte vore för att mätning av Uc/Ud också sker mha OP så om OP matas med 18V och signalen är på 70V så funkar naturligtvis inte det men här kan man dämpa med t.ex en faktor tio och det enda "problemet" man då får är att man ju måste komma ihåg att spänningen är just dämpad
I det aktuella fallet har jag dock försökt förenkla så mycket som möjligt varför jag diod-summmerar 9V-batt med 18V från KTD (Transformer Device) vilket gör att jag i praktiken får en matningsspänning mellan 7V-18V, denna spänning matar dock sedan BÅDE styrlogikens opampar OCH Uc/Ud dvs med batteri kan jag kanske köra ända ner till 7V (utan regulator) och AC-matat upp till 18VDC, man hade kunnat lösa detta på annat sätt vilket ursprungligen var planen (12V reglerat med 18V in och 9V_batt som diodsummerar och bypassar när 18V är borta).
Jag tycker det känns bra att KTS kan tas bort ur ekvationen, effekttrissorna som måste sitta där för att kunna generera Uc/Ud med 5A kan fästas i panel och kablar dras till KTT istället, egentligen ingen jätteskillnad jämfört med KTS för mest skiljer det sig att jag skippar ett kort (även om KTS har en finess till dvs strömmen är begränsad till två lägen 0,1/5A fast jag tänker köra 5A glasrörssäkring här istället för som Ni kanske minns hade jag stabilitetsproblem med KTS).
MVH/Roger
PS
Glasrörssäkringar: om man leker med tanken att jag har en trissa som är ce-kortsluten, den buffrade OP'n (två stycken BDX33/34 kommer det nog bli) som ger svepspänningen (Ur) kommer då leverera så mycket ström att 5A-säkringen brinner, strömmen kan dock tyvärr gå två vägar eftersom jag valt två Ic-mätmotstånd beroende på småsignal/power, för närvarande är HP-mätmoståndet 0,1 Ohm/6W och LP-mätmoståndet 10 Ohm/0,6W (där HP står för High Power och LP för Low Power).
Om glasrörssäkringen då är på 5AT så betyder det 2,5W i 0,1 Ohm/6W-motstådet dvs det klarar sig, om dock 5A råkar gå genom 10 Ohm/0,6W så innebär det 250W och motståndet brinner (dock kan bara runt 15V (18V-"rail-tapp")/10=1,5A gå men 1,5A^2*10~22W i ett 0,6W-motstånd, dvs det brinner även om signalen är AC/triangel).
Med andra ord kan man inte riktigt skydda kretsen mha glasrörssäkring på 5A för det beror på HUR jag kortsluter, i HP-mod funkar det men i LP-mod funkar det inte alls.
Inte bra det här, funderar på om jag kanske skulle dumma mig med att ha två glasrörssäkringar på fronten tom där ena värdet är 0,1A och andra 5A men att endera säkring switchas in beroende på det område jag valt (läs HP/LP).
Kom ihåg att KTS innehåller
exakt den här funktionen MEN jag är ändå intresserad av att skippa den.
Lite B kan jag tycka att switcha in två olika glasrörssäkringar, enkelt dock.