Varför slipar man borr såhär?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 7628
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Varför slipar man borr såhär?

Inlägg av X-IL »

En ny vän köpte ett ”blivande dödsbo” med verktyg för ett tag sen, bland annat tusentals borr varav många hade en mycket karakteristisk slipning. Jag har försökt fånga på bild men det är svårt att få det bra, det är alltså ena skäret som har fått en bit bortslipad längst ut, så att kanske bara sextio procent av den eggen skär.
En ledtråd kan vara att min vän trodde att den han köpte av hade jobbat som nån form av kylanläggningsreparatör.

Nån som känner igen slipningen och vet varför man slipat så? Jag hade nån teori om att man ville få tjockare spånor längst ut men förstår inte riktigt varför. Enligt kompisen som är smed funkar de bra i järn i alla fall.

Bild
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 1778
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Varför slipar man borr såhär?

Inlägg av hawkan »

Det är för att minska den mittre tjocka sektionen. Den som normalt inte skär.
Med den slipningen gör den det.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 7628
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Varför slipar man borr såhär?

Inlägg av X-IL »

Nja, den är ju kvar oförändrad, hade de ”krysslipade” i centrum hade jag gått med på din förklaring. Eller tänker jag bakvänt nu?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 1778
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Varför slipar man borr såhär?

Inlägg av hawkan »

Här är något att jaga vidare med. Jag är väl ingen expert på detta. Men det kallas "split point drill" tydligen.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 1778
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Varför slipar man borr såhär?

Inlägg av hawkan »

Eller du kanske inte menar mitten? Utan det som är på ena skäret?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 7628
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Varför slipar man borr såhär?

Inlägg av X-IL »

Fast det är inte en split point, spetsen är oförändrad, det är längst ut på ena eggen, där man slipat bort vinkelrätt mot skäreggen. Vet att bilden är dålig, försöker fixa bättre imorgon.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 7628
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Varför slipar man borr såhär?

Inlägg av X-IL »

hawkan skrev:Eller du kanske inte menar mitten? Utan det som är på ena skäret?
Exakt!
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 1778
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Varför slipar man borr såhär?

Inlägg av hawkan »

Då säger jag "pass".
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 7628
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Varför slipar man borr såhär?

Inlägg av X-IL »

:) du är inte ensam om att inte veta i alla fall. Ska kolla imorgon om det står något fabrikat på dem och om det verkar vara fabriksslipat så där.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 14206
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Varför slipar man borr såhär?

Inlägg av grym »

för att inte ge trekantiga hål i tunna material, ex rör
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 7628
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Varför slipar man borr såhär?

Inlägg av X-IL »

Det låter som en bra teori Grym
Glattnos
Inlägg: 2315
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Varför slipar man borr såhär?

Inlägg av Glattnos »

Jag har själv slipat på liknande sätt när jag dels vill ha ett rundare hål och dels vill ha snyggare kant på hålet utan flisor. Funkar bra i kompositmaterial bl.a.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Varför slipar man borr såhär?

Inlägg av datajompa »

Är det alltså en slags hemmagjort stegborr?
Micke_71
Inlägg: 817
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Varför slipar man borr såhär?

Inlägg av Micke_71 »

Ibland när vi borrar vissa material som ex koppar, JM7 och liknande så envisas dom med att nypa fast borrarna med resultatet att de går av i hålet o sen har vi ett litet h-e att få ut dom.

Genom att sabotera symmetrin på borret genom att slipa av ena skäret lite grann, ändra skärvinkeln på ena skäret så får man borret att kasta ut en aning och då nyper det inte fast i hålet.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 8627
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Varför slipar man borr såhär?

Inlägg av GeekJoan »

Så där slipar man borr om man ska borra i plast, för att borren inte ska vara så pådrivande. Det är du som får trycka ner borren i materialet för den ska börja skära. Om man har vanliga borr så är det lätt att dom driver på och trycker ut materialet när den nästan är igenom. Om det är tex akryl så skjuter den ut ett större "hål" än vad som är tänkt.
Skriv svar