Åtelbelysning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pettz

Re: Åtelbelysning

Inlägg av pettz »

Okay, tänkte mig typ ett mc-batteri lr liknande.

kanske räcker med solcellspanel, batteri, skymningsrelä och ett par LED´s då.
Det som stör mig på att beställa från 3-4 olika ställen är fraktpriserna.

Kan ngn vänlig själ lite lätt beskriva vilka led´s och hur man löder ihop dem till ett dylikt påhitt?
Behöver man motstånd? lr ska man köpa 12v led´s?

Med 12v led´s kan man seriekoppla några st, och det enda man behöver tänka på är hur mkt mA det går åt...
Vintertid kommer det ju inte laddas mkt, så det får ju bli blygsam belysning.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Jag vet inte var du har åtel, där jag jagar får man iaf passa sig för tjuvar, veganer och andra ligister som går och har sönder saker som denna eller stjäl den.
pettz

Inlägg av pettz »

Tja, har inga problem med det.... Det är inte kriminellt att jaga.

Däremot är muppar som tror att köttet på ICA är fabrikstillverkat ena jäkla mofon.. =)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Är inte köttet på ICA fabrikstillverkat då?

Tycker de flesta lagårdar mera är som fabriker, och det används bara mer och mer kemikalier och jäkelskap. :mrgreen: Värre blir det ju mer som ska tas från utlandet och transporteras kors och tvärs hit och dit. Räkna även in fisk i rese- och kemikalie-cirkusen.

Har nästan slutat köpa kött på butik, det blir mer och mer kött som kommer från skogen! :oops: Man är ju lite rädd om hälsan. :D

Du kan inte seriekoppla 12V LED om du inte kör med 24V batterier. Med lösa LED så kan du beräkna strömmarna som du vill ha dom. Jag skulle bara köra med motstånd som strömbegränsning. När batterispänningen sjunker blir strömmen mindre. Du kan även ha flera resistorer som du byter vid olika tider på året för att anpassa strömförbrukningen till solinstrålningen.

Du måste bestämma LED innan det går att räkna. Att räkna sedan är inte svårt.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Precis inte kriminellt att jaga! Jag menar idioter som springer runt och förstör och stjäl en saker man sätter ut. Köttet på ica.. jag att det är från uroxen som dem malt ner och nu har dem bara paketerat om det varje dag i ganska många år nu :)
Användarvisningsbild
Eriond

Inlägg av Eriond »

Nu väcker jag en gammal tråd från de döda, men frågan är fortfarande relevant: Hur man underhållsladdar en blyacc från solcellspanel även under årets inte-så-ljusa dagar? Jag har just den utmaningen med en åtelbelysning till en bekant, där jag vid ett svagt ögonblick lovade "att kolla på den" :roll:

Följande har jag identifierat hittills:
På höst-vinter-tidig vår, så lyser solen så svagt att Julas/Biltemas paneler levererar <12V, oftast 6-7V. Alltså behöver denna spänning lyftas så att den kommer upp i en nivå tillräcklig för att tillföra någon, om än liten, laddning till fritidsbatteriet. Sen är det en god idé att släcka belysningen när den inte gör något nyttigt, dvs. det behövs en ljussensor för omgivningsljus. Och slutligen behöver man koppla ifrån belysningen när batteriet kommit under någon tröskelspänning, för att undvika skador.

Så, projektet tänker jag mig består av någon microcontroller med sensorer för ljus och spänning, och kanske temperatur (om det påverkar när man bör slå ifrån lasten från batteriet). De delarna fixar jag själv, inga problem. Bekymret uppstår när jag försöker hitta en DC/DC omvandlare med 12V-14 ut men 4-18V in. Jag har hittills bara hittat en, från Gaïa Converter, men de ville ha 3000-4000kr för dessa rymd- & militärklassade delar. Lite utanför budget om man säger så :wink:

Jag tar gärna tips på dels hur man löser en sk. "ultra-wide input DC/DC" som är anpassad för solpanelernas skiftande utnivåer, men som kan leverera tillräckligt med spänning för att ladda en blyacc. Om det är något annat jag bör tänka på får ni gärna tipsa om det också!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

För det första bör man kolla vilken effekt som panelerna ger i detta läge.

När du mäter spänningen till 6V, prova att koppla in ett motstånd på ca 50 ohm som last. Vad blir spänningen med motståndet inkopplat?

Om spänningen ligger kvar på 6V så kan panelen i alla fall lämna 0,7W. Prova att minska till ett mindre motstånd eller parallellkoppla med ett till för att se om du får mer effekt.

Sjunker spänningen som en sten så kan du lägga ner det hela direkt, då är panelen för liten.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Solpaneler är i grunden strömgeneratorer varför spänningen (obelastat) kommer upp först.
Om ett 12V solpanel (obelastat) ger mindre än just 12V är den effekt som kan hämtas nog mycket liten.

Men att mäta den interna Rs - så som mrfrenzy beskriver - är definitivt första steget.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det enklaste är att mäta kortslutningsströmen. Det ger ett vettigt värde när det gäller solpaneler.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

Icecap har rätt, om uppmätt spänning är lägre än solfångarens nominella spänning blir strömmen mycket liten. Kollade just här och nu, vid ett spänningsfall från 21 V till 14 V levererar fångaren mindre än en tiondel ström, från 0.5 A till 0.04 A.
Användarvisningsbild
Eriond

Inlägg av Eriond »

Ok, det var ju inte så upplyftande förstås :(
Så det ni säger är att solpaneler är inte mycket att ha i just den här tillämpningen (vinter, dåligt med ljus, kallt).
De paneler jag har att göra med är 13,5-17V (Biltemas #31631, och databladet hade inte just nån vettig "data"). Mätningarna som jag refererade till tidigare gjordes i vintras (jan-feb), och det blir ju svårt att återskapa just den miljön nu mitt i "högsommaren" 8).
Hm. :humm: Vindkraftverk är inte heller så portabla, så jag vet just inte vad jag kan råda min kamrat till... Kanske en sån där spritdriven bränslecell då? Eller att han får återgå till att skifta batterier med jämna mellanrum.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns ju tabeller över förväntat effekt kontra position i Sverige och årstider.

Generellt ska det ganska mycket panel till att driva något alls på vintern.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nu brukar väl åtlar stå i lite halvskog, men kanske kan ett litet vindkraftverk hjälpa till?
Finns det inget hygge i närheten? Eller kanske en liten å? (Däm bara inte upp den...)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Självklart går det bra att använda solpaneler, men dom måste dimensioneras rätt.
Den du köpt från biltema har riktigt usel pris/prestanda. 369kr för 6W.
Du kan få en 25W panel för 445kr

Men nu ska vi inte gissa, utan först göra en beräkning!

November är sämsta månaden för solenergi och också då det behövs mest belysning så vi utgår från det.
I Stockholm lyser solen 7 timmar per dag i november och det är följaktligen mörkt 17 timmar
Om du har 3W belysning så förbrukas under 17 timmar: (3W/12V)*14h = 4,25 AmpereTimmar
Det kan ju vara mulet några dagar så dimensionera batteriet för att räcka en vecka: 4,25*7*2 = 59,5Ah batteri (*2 är för att blybatterier endast gillar 50% urladdning)

På en vecka förbrukas 4,25*7 = 29,75 Amperetimmar. Dubbla det för att kunna ladda upp från föregående vecka som var mulen samt addera laddningsförluster ca 20% ger totalt 71,4Ah
Vi måste alltså ha en solpanel som kan ladda 50-70Ah per vecka i november.
Av denna tabell kan vi utläsa att en 135W solpanel ger 50 Amperetimmar under oktober.
Din 6W panel är alltså 24 gånger för liten.

Här finns 135W solpanel för 1895kr:
https://www.seasea.se/solpanel-135w-sw135-1306x676mm

Glöm inte laddningsregulator annars kokar batteriet sönder på sommaren.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

En fundering, minns att ämnet har diskuterats med en skjutgalen bror (jägare)
Har man åtelprylen ute året runt?
Borde det inte gå att plocka hem vid den mörkaste årstiden när det inte jagas?
Då skulle det inte behövas en gigantisk solpanel.
Är jag ute och cyklar :?
Skriv svar